خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آذربایجان غربی خبر می دهد؛

فعالیت ۲۲۰ واحد گلخانه ای در آذربایجان غربی/اشتغال مستقیم بیش از ۶۰۰ نفر در گلخانه های استان

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۶۲۸۴

توسعه کشت محصولات گلخانه ای در استان آذربایجان غربی توام با کاهش جندین برابری در مصرف آب و بهره وری از خاک است تا بتوان از این طریق از منابع طبیعی صیانت کرد.

به گزارش خبرنگار  ایلنا، در شرایطی که کاهش بارندگی ها و برداشت بی رویه از سفره های آب زیر زمینی و هدر روی بیش از حد آب در روش های کشت های سنتی بخش کشاورزی  در استان را دچار چالش کرده، توسعه کشت گلخانه ای راهکاری مناسب برای برون رفت از این مشکل است.

به گفته کارشناسان کشت محصولات گلخانه‌ای با هزینه و نیروی کار کمتر و تولید محصول با کیفیت و مشتری پسند در سال‌های اخیر علاوه بر کاهش وابستگی زمینه صادرات این محصولات را نیز فراهم می کند.

در این میان آذربایجان غربی، با برخورداری از شرایط آب و هوایی مساعد و برخورداری از مزیت هم مرز بودن با سه کشور  قابلیت های فراوانی برای توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای و صادرات آن دارد.

جعفر وحدت سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفت و گو با ایلنا، با اشاره به فعالیت ۲۲۰ واحد گلخانه ای در استان افزود: این واحد ها زمینه اشتغال مستقیم ۶۱۵ نفر و غیر مستقیم  یک هزار و ۲۰۰ نفر را فراهم کرده است.

وحدت افزود: در سال جاری برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی، توسعه ۴۲ هکتار گلخانه در استان است و با توجه به دستور استاندار آذربایجان غربی مبنی بر اجرای نهضت ۲ هزار هکتاری گلخانه، اراضی منابع طبیعی مناسب احداث سایت های گلخانه‌ای برای سرمایه گذاری های کلان در این بخش شناسایی و در دست بررسی برای تامین زیر ساخت های لازم است.

وی با بیان اینکه انواع سبزی و صیفی به میزان بیش از ۱۰ هزار تن در این گلخانه ها تولید می شود، اضافه کرد: سالانه ۲۵۰  تن توت فرنگی، ۲۸ تن گیاه دارویی،  ۱۰۰ تن میوه درختی، ۳.۳میلیون اصله نهال، ۲.۵میلیون شاخه گل، ۳.۲ میلیون گل و گیاه گلدانی، ۲۰ میلیون بوته نشاء سبزی و ۲ میلیون بوته نشاء گیاهان دارویی در گلخانه‌های استان تولید می‌شود.

وحدت اضافه کرد: در سطح ۱۶ شهرستان استان گلخانه وجود دارد که بیشترین تعداد گلخانه‌ها در شهرستان های ارومیه، نقده، خوی ، میاندوآب و مهاباد قرار دارد.

وی افزود: ۵ واحد گلخانه‌ای به مساحت ۱.۵۳ هکتار محصولات گواهی شده که دارای نشان حد مجاز آلاینده ها هستند، در سطح شهرستان ارومیه و چالدران تولید می کنند.

وحدت تاکید کرد: در سال جاری برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی، توسعه ۴۲ هکتار گلخانه و سازه های فنی سبک و سایبان باغات در استان است، که اصلاح و تجهیز گلخانه ای یک هکتار، انتقال کشت از فضای باز سبزی و صیفی به گلخانه ۳ هکتار و برگزاری دوره های اموزشی و اطلاع رسانی نیز از برنامه های ابلاغی است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی  یاد آور شد: ارزآوری مناسب و ایجاد اشتغال در زمینه گلخانه در استان‌ که دارای مرزهای مشترک با کشورهای خارجی و نیز آب و هوای مطلوب برای کشاورزی و تولید اقتصادی است ، حایز اهمیت است.

انتهای پیام/
بیتا اختیاری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز