خبرگزاری کار ایران

در نشست با وزیر؛

دغدغه‌های فعالان میراث فرهنگی و گردشگری قزوین مطرح شد/ مجموعه مدیریت استان به باغستانی سنتی بی تفاوت است

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۲۹۲۶

فعالان حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی استان قزوین در نشست با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دغدغه‌ها و مشکلات خود را مطرح کردند که حفظ باغستان سنتی مهم‌ترین موضوعی بود که در این جلسه مطرح شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، در خلال سفر یک روزه عزت الله ضرغامی به استان نشست وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با مدیران دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های مردم نهاد استان قزوین در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

در این نشست فعالان حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری دغدغه‌ها و مشکلات خود را مطرح کردند.

نماینده انجمن صنایع دستی استان در این جلسه گفت: برای صادرات غیرنفنی و ارز آوری محصولات غیرنفتی انجمن و جامعه صنایع دستی در استان شکل گرفت و به صورت کانتینری صنایع دستی صادر می‌شود و حل مشکلات گمرک برای صادرات صنایع دستی یکی از مواردی است که ما را در برخی موار با مشکل مواجه کرده است.

یکی از باغداران قزوین با اشاره به مشکلات حوزه باغستان گفت: قزوین شهری خاص و ویژه است و باغستان میراثی زنده در استان است اما متاسفانه عزمی جدی در مسئولین استان برای حفظ باغستان وجود ندارد و این میراث درحال تخریب است و تمام مجاری آبخیزداری باغستان با مشکل مواجه شده، سهمیه آب باغستان را برده‌اند و شهرداری هم هرجای باغستان را بخواهد تخریب می‌کند.

بابائیان یکی دیگر از باغداران هم گفت: باغستان سنتی در استان یکی از ظرفیت‌های تولیدی در استان است، اما سوال اینجا است که آیا با روش سنتی می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد، به نظر ما شکل باید حفظ شود اما محتوای باغستان و روش‌ها باید مدرن شود تا بتوان از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد.

یکی از باغداران هم گفت: اگر پل به درد مردم شهر خورد، این جاده می‌خواهد از دل باغستان عبور کند، شهردار از روزی که آمده حتی یک جلسه با باغداران نگذاشته و هنوز فرق آبخوان با آب‌بر را نمی‌داند، نباید باغستان از بین برود.

یکی از اعضای شورای میراث فرهنگی استان اظهار کرد: ۱۲ درصد آثار تاریخی کشور در قزوین ثبت شده و با ثبت آثار استان در یونسکو می‌توان از ظرفیت‌های ایجاد شده استفاده کرد و در احیای آتار تاریخی استان شاهد تحول خواهیم بود.

کرمانشاهیان یکی از فعالان حوزه باغستان گفت: باغستان سنتی قزوین به درستی به ثبت ملی رسیده اما وقتی اثری به ثبت ملی می‌رسد باید برای آن طرح حفاظت و احیا نوشته شود که در آن در کنار عرصه مالکین هم مورد توجه قرار دارند اما این طرح تاکنون نوشته نشده است.

وی ادامه داد: دانش بومی مهم‌ترین عامل در باغستان سنتی است و نوع آبیاری آن باعث شده آب و سیلاب‌ها را در خود ذخیره کند تا دشت از آن تغذیه کند و مداخلات فکر نشده دولتی سیستم باغستان را با مشکل مواجه کرده است و نباید به خاطر ترافیک ملی باغستان را به خطر بیندازیم.

مجابی از فعالان میراث فرهنگی استان گفت: در رابطه با باغستان سنتی مطالعات و برنامه ریزی‌ها در دو سال گذشته که به ثبت میراث فرهنگی رسیده موضوع عمرانی به فرهنگی و اجتماعی تغییر پیدا کرده است.

در این نشست شهردار قزوین نقدهای مطرح شده درباره بی تفاوتی به بافت سنتی و باغستان را نپذیرفت و مجموعه مدیریت شهری را حامی میراث فرهنگی استان دانست و گفت: مدیریت دانش این نیست که مانع توسعه باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز