خبرگزاری کار ایران

رباط عشق در شهرستان گرمه مرمت می شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۲۲۰۸

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گرمه از آغاز مرمت بخشی کاروان سرای رباط عشق در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایلنا از بجنورد، وحید محمودی فر با اعلام این خبر اظهار کرد: مرمت رباط عشق با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و پانصد میلیون ریال از محل اعتبارات استانی ۱۴۰۰ درحال انجام است.

وی با بیان اینکه عملیات مرمت رباط عشق شامل اجرای طاق‌ها و گنبدهاست افزود: این بنا در موقعیت دشتی در منتهی‌الیه غربی دشت میانکوهی شوقان و در جنوب رشته‌کوه آلاداغ قرار دارد؛ آب‌وهوای منطقه نیز از نوع نیمه بیابانی با اقلیم سرد و خشک است.

رباط عشق در روستایی به همین نام در شهرستان گرمه استان خراسان شمالی  واقع شده و مربوط به دوره تیموریان است. این اثر در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۸۳ به شماره ۱۱۰۶۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

رباط یا کاروانسرای عشق یکی از چندین رباط تاریخی شهرستان گرمه است که در دورۀ تیموری بر سر شاهراه ارتباطی گرگان و نیشابور بنا شده است.

شواهد موجود نشان می دهد که در دورۀ تیموری در این محل کاروانسرای قدیمی تری وجود داشته که قدمت آن دست کم به قرون ۴  یا ۵  هجری می رسد و به دلیل تخریب زیاد به دستور میرعلیشیر نوایی، وزیر دربار سلطان حسین بایقرا در کنار آن، رباط کنونی را ساخته اند.

کاروانسرای موجود پلان مستطیلی دارد و حیاط مرکزی آن یک صحن ۴  ایوانی است که از هر طرف با غرفه‌های متعدد و اتاق‌هایی برای استراحت کاروانیان و نیز اصطبل هایی برای احشام آن‌ها احاطه شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز