خبرگزاری کار ایران

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان خبر داد؛

خسارت 20 میلیارد ریالی سیلاب به بازار تاریخی اراک

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۲۱۸۰

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: به دلیل بارش های اخیر و جاری شدن سیل 20 میلیارد ریال به مجموعه بازار تاریخی اراک خسارت وارد شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن کریمی افزود: این بارش ها باعث شده است تا سقف سراهای کاشانی، آقایی، راسته بازار و سیستم فاضلاب بازار اراک دچار خسارت شود. همچنین سیلاب به سقف راه پله تیمچه نقشینه آسیب وارد کرده است.

وی با بیان اینکه مرمت اضطراری اماکن خسارت دیده در بازار تاریخی اراک آغاز شده است، ادامه داد: مرغوبیت و کیفیت مصالح استفاده شده در بازسازی گذرها باعث شده پوشش روی بام در برابر سیلاب مقاومت کامل داشته باشد و دچار آسیب و خسارت نشود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اظهار داشت: ضروری است اعتبارات لازم برای مرمت بازار تاریخی اراک تأمین شود تا فرسودگی موجب نشود بر اثر هرگونه حادثه ای، این اثر ارزشمند دچار تخریب بیشتر شود.

کریمی تصریح کرد: مجموعه بازار تاریخی اراک با قدمت بیش از 200 سال در زمان فتحعلی شاه قاجار به دست یوسف‌خان گرجی بنا گذاشته شد که به نوعی هسته اولیه شهر سلطان‌آباد (اراک امروزی) را تشکیل می داد.

وی بیان داشت: مجموعه بازار تاریخی اراک 14 هکتار است و به صورت 2 راسته بازار عمود بر هم ساخته شده است. این مجموعه یکی از نمونه‌های ارزشمند معماری ایرانی و اسلامی است که تمامی جزئیات را با ظرافت و به بهترین کیفیت در خود جای داده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز