خبرگزاری کار ایران

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس:

بازنگری در قوانین انتخابات امری ضروری است

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۵۴۳۶

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس گفت: قانون انتخابات ریاست جمهوری و مجلس قانون ضعیفی است و بازنگری در این قوانین امری ضروری است چراکه اصلاح و بازنگری نشدن این قانون موجب تداوم آسیب‌هایی می‌شود که در حال حاضر وجود دارد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام محمد عباس‌زاده در نشست خبری همزمان با سالروز تاسیس شورای نگهبان، با بیان اینکه در هر انتخابات، عده‌ای به شکل علنی نامزدی خود را بیان می‌کنند و عده‌ای هم احتمال کاندیدا شدنشان وجود دارد، خاطرنشان کرد: این افراد به شکل دائم از طریق شبکه نظارتی شورای نگهبان، رصد می‌شوند زیرا رسیدگی و پیگیری بیش از هزار پرونده برای یک دوره انتخابات در استانی نظیر فارس، طی یک دوره کوتاه قابل انجام نیست.

وی ادامه داد: در زمان انتخابات این هیئت‌های نظارت، علاوه بر اخذ استعلام از مراجع نظارتی، توسط محققین، تحقیق میدانی هم انجام می‌شود.

عباس‌زاده با بیان اینکه از هر فردی پرونده‌ای متشکل از شاخصه‌های مشخص روی میز قرار می‌گیرد و ٥ نفر در استان هر کدام از این پرونده‌ها را قضاوت می‌کنند ، گفت: حداقل سه نفر باید رای تایید و عدم تایید بدهند و این پرونده‌ها در هیئت عالی نظارت هم واکاوی می‌شود و در مرحله سوم توسط خود شورای نگهبان مورد بررسی جمعی برای کاهش خطا قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بشر عاری از خطا نیست اما تلاش شده تا کمترین خطا به وجود آید، خاطرنشان کرد: قانون انتخابات، قانون ضعیفی است چه در ریاست جمهوری و چه در مجلس و هنوز اصلاح نشده است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس با بیان اینکه جامعه اسلامی مانند یک موجود زنده است، عنوان کرد: این جامعه دارای مغز متفکر است و اندیشه ولایت فقیه، مغز متفکر این جامعه برای راهبری، ترسیم سیاست‌های کلی و نقشه راه آینده است.

عباس‌زاده  با اشاره به مقدمه ای برای تبیین جایگاه شورای نگهبان بیان کرد: ویژگی‌های جامعه اسلامی، جایگاه نهادهای مختلف درآن و چگونگی تببین شکل گیری جامعه بخشی از الزامات تبیین است و در صورتی می‌توان جامعه‌ای آرمانی داشت که ارتباط مناسب و درستی بین اجزای آن برقرار شده باشد.

وی  با بیان اینکه انسان اگر اشرف مخلوقات است، پس جامعه انسانی هم باید جامعه اشرف باشد ، یادآور شد: لذا دین اسلام آمد تا انسان را با فراتر زیستن آشنا کند کما اینکه بخشی از نیازهای جامعه منهی خدا مرتفع نخواهد شد. عباس زاده با اشاره به جایگاه شورای نگهبان در جامعه اسلامی آرمانی مبتنی بر نگاه رهبرمعظم انقلاب، بیان کرد: انقلاب پایان پذیر نیست و هم‌اینک در گام دوم قرار داریم و مصداق تداوم انقلاب، قوانینی است که از دل مجلس بیروت می‌آید.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات فارس  بیان کرد: شورای نگهبان، نگهبان این انقلاب است و گوشه‌ای از راهبری نظام و انقلاب را شورای نگهبان به عهده دارد.

عباس زاده با بیان اینکه شورای نگهبان نقش کنترل کننده قوانین را به عهده دارد و تایید صلاحیت افرادی که قانون را اجرا می‌کنند یا تغییر می‌دهند و نظارت بر انتخابات بر عهده این نهاد است، ابراز کرد: اما در برگزاری انتخابات، لااقل دو قوه قضائیه و مجریه دخالت مستقیم دارند و البته شبکه‌ای هم بر شبکه‌ اجرا که همه مردمی هستند، نظارت می‌کنند.

به گفته وی 12 عضو شورای نگهبان، بازوانی اجرایی برای تطبیق قانون بر شرع مقدس در اختیار دارند و در انتخابات یک شبکه نظارت در سراسر کشور وجود دارد که برای جلوگیری از استحاله آن باید دائما رصد شود. عباس زاده افزود: اگر قرار است نظارت دقیقی ایجاد شود، نمی‌توان صرفا به زمان انتخابات بسنده کرد. رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات فارس با بیان اینکه در طول سال و در هر موقعیتی که نظام نیاز به برگزاری انتخابات دارد، حداقل ٤ مانور نیاز داریم، عنوان کرد: برای پیشگیری از استحاله این شبکه، اعضای آن نیاز به بصیرت افزایی دارند.

عباس‌زاده با بیان اینکه جایی که تعارض پیش می‌آید قضاوت سخت می‌شود و باید بررسی مجدد کرد، عنوان کرد: پرونده هزار نفر در استان را بخواهیم بررسی کنیم نیاز به وقت داریم. این مدت هم قابل اقناع نیست که با طیب خاطر پرونده های زیادی را بررسی کنیم.

وی  با اشاره به اینکه اگر زمان وسیع تر باشد و فیلترهای قانونی شفاف تر و عینی تر و قابل اندازه گیری باشد، قائدتا با آسیب‌ها و اتهامات کمتری برای مخاطبین مواجه می‌شویم، ابراز کرد: برای شورای نگهبان فرقی بین اصولگرا و انقلابی و ... وجود  ندارد و آخرت شان  را به دنیای دیگر نمی‌فروشند.

  عباس‌زاده یادآور شد : اگرچه سیاست‌های کلی انتخابات چند سال پیش توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده اما هنوز مسیر اجرایی پیدا نکرده است لذا مجلس و شورای نگهبان باید سریع‌تر در مورد بازنگری و به‌روزکردن قانون انتخابات اقدام‌کنند. وی گفت: از آنجا که قوه مجریه کار اجرایی انتخابات را انجام می‌دهد و با چالش‌های آن آشناست، بهتر است لایحه را به مجلس بفرستد تا مجلس با چکش‌کاری این لایحه، به بحث و تدوین بگذارد.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز