خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امور دفتر شهری و شوراهای استانداری فارس:

همه شهرهای فارس باید اطلس سرمایه‌گذاری را تهیه کنند

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۰۹۶۳

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس با اشاره به تشکیل شورای عالی سرمایه گذاری گفت: همه شهرها باید اطلس سرمایه‌گذاری را تهیه کنند و برنامه ۵ ساله شهرداری‌ها نیز باید تا پایان مردادماه تهیه و همه بودجه‌های سنواتی شهرداری‌ها باید منطبق بر این برنامه باشد.

به گزارش ایلنا، مسعود طهماسبی در نشست خبری هفته شهرداری و دهیاری ها، افزود: باید برای کل شهرها یک افق روشن ترسیم کنیم و از شهرداران و شوراها هم این را خواسته ایم. وی خاطرنشان کرد: براساس قانون مالیات بر ارزش افزوده باید حقوقی به شهرداری‌ها پرداخت شود و مکاتباتی داشته ایم که هم در وصول شفافیت باشد و هم در هم تخصیص سهم شهرداری‌ها در زمان مناسب انجام گیرد.

 مدیرکل امور دفتر شهری و شوراهای استانداری فارس از رونمایی پایگاه اطلاع رسانی شهرداری ها همزمان با همایش روز شهردار خبرداد و عنوان کرد: براین اساس مصوبات و اقدامات شوراها و شهرداری ها به مردم اطلاع رسانی می شود.

وی با بیان اینکه در استان ۱۲۰ شهرداری داریم که دسترسی و رصد آن زمان می برد، عنوان کرد: در آخرین جلسه همایش شهرداران بنا شد بستر تبادل و ارائه عملکرد و استفاده تجربیات فراهم شود و براین اساس بستری را بر فضای اینترنت تحت عنوان پایگاه اطلاع رسانی شهرداری ها در یک قاب خواهیم داشت و شهرداری‌ها روزانه عملکرد و اقدامات خود را در این پایگاه به اشتراک می گذارند.

او بیان کرد: اطلاع رسانی و تبادل اطلاعات هدف این پایگاه است و در واقع با پایگاه اطلاع رسانی شهرداری ها ظرفیت ها و فرصت های هر شهر قابل نمایش خواهد بود تا سرمایه گذاران بتوانند از آن استفاده کنند.

طهماسبی قابلیت دیگر این پایگاه را اطلاع رسانی در خصوص کلیه مزایده و مناقصه شهرداری ها اعلام کرد تا براساس این سیاست به سمت شفافیت امور برویم.

وی خاطر نشان کرد: امکان دیگر این است که به واسطه اطلاع رسانی ها، شهرداری های برتر را معرفی کنیم و ارزیابی در  حوزه اقتصاد انجام شود تا شهرداری ها در  تامین منابع پایدار درآمدی و حوزه اقتصادی به مشکل برنخورد.

مدیرکل امور دفتر شهری و شوراهای استانداری فارس در بخش دیگر صحبت هایش با بیان اینکه  براساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی از ۱۴ تا ۲۰  تیر ماه به عنوان هفته شوراها و شهرداری نامگذاری شده است، بیان کرد: هفته ای تحت عنوان نکوداشت شهرداری و دهیاری ها داریم که اهداف آن ارتقا جایگاه شهرداری ها و دهیاری ها به عنوان مدیریت محلی در کشور و معرفی دستاورد شهرداری ها و دهیاری ها در حوزه های مختلف فعالیت است.

طهماسبی گفت: جلب توجه برنامه ریزان، اساتید دانشگاهی و سیاستگذاران به چالش ها و فرصت های فرارو شهرداری و دهیاری ها در نظر گرفته شده است که در ۲ سطح برنامه ریزی برای این هفته داریم.

وی بیان کرد: یک سطح از برنامه ها در دفتر امور شهری و شوراهای استانداری پیگیری می شود و یک سطح دیگر در شهرستان ها و شهرها است.

به گفته طهماسبی ارائه گزارش عملکرد یکساله اخیر، دیدار چهره به چهره مدیران شهری با شهروندان، افتتاح پروژه ها و کلنگ زنی پروژه های جدید و... در سطح شهرستان ها در همایش شهرداران خواهیم داشت.

مدیرکل امور دفتر شهری و شوراهای استانداری فارس با اشاره به نشست های تخصصی با اساتید دانشگاه ها گفت: متناسب با نامگذاری ایام این هفته برنامه هایی در سطح شهرستان ها خواهیم داشت و در سطح استان همزمان با روز شهرداری و دهیاری ها همیاش شهرداران را با حضور استاندار برگزار می کنیم.

مدیرکل امور دفتر شهری و شوراها استانداری فارس تصریح کرد: اگر مجموعه مدیریت شهری بتواند زمینه حضور و مشارکت مردم داشته باشد در انجام وظایف و تکالیف موفق تر خواهند بود و این مشارکت حلقه مفقوده ای است که باید به آن توجه شود‌.

طهماسبی با بیان اینکه مجامع خیرین شهرساز  در شهرهایی که بیشترین ظرفیت خیرین را دارند، تشکیل خواهد شد، بیان کرد: تشکیل مجامع با این هدف است که توسط خود خیرین این مجامع مدیریت می شود.

وی یادآور شد:  حوزه خیرین گسترده است و خیرین وقت داریم که وقت خود را وقف مدیریت شهری می کنند و نمونه بارز آن را در شهر شیراز داریم و امید است در سطح کشور توسعه دهیم.

تهیه طرح جامع مدیریت پسماند در استان

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس در بخش دیگری از سخنان خود یکی از چالش‌های مدیریت شهری را افزایش تولید پسماند و محدودیت منابع طبیعی دانست و افزود: با توجه به این محدودیت باید به سمتی حرکت کنیم که کمترین دفن نهایی پسماند را داشته باشیم.

طهماسبی با اشاره به اینکه طرح جامع مدیریت پسماند برای استان تهیه شده اما در طی سال‌های اخیر از این طرح فاصله گرفتیم، ابراز کرد: امسال کارگروه مدیریت پسماند تشکیل شده و موضوعات در این کارگروه مطرح می‌شود و کما اینکه  کارگروه مدیریت پسماند شهرستان‌ها نیز باید تشکیل و مسائل مرتبط با پسماند را با اولویت در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در برخی از شهرها مشکلات زیست محیطی از جمله مکان یابی سایت دفن که ضوابط زیست محیطی را نداشته یا نحوه دفن پسماند وجود دارد و در غالب شهرها زباله‌ها به صورت تپه‌ای رها می‌شوند که این رها کردن نیز آسیب‌زا است.

عدم توازن بین درآمد و هزینه بدهی شهرداری ها را به همراه داشته است

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس، به زیان ده بودن شهرداری‌ها اشاره  و بیان کرد:  شهرداری به تناسب درآمد باید هزینه هایی انجام دهند که قسمتی خدماتی و قسمتی عمرانی است و با توجه به اینکه نیازها در حال افزایش است  اگر بخواهیم با همان روش قبلی کسب درآمد کنیم، به بن بست می خوریم.

طهماسبی با بیان اینکه برخی از شهرها بیش از ۳ ماه حقوق معوقه دارند، خاطرنشان کرد: روش سنتی در حوزه درامد عوارض ساخت و ساز  را در شهرها شاهد هستیم و امروز سطح این عوارض هرچند افزایش یافته است اما شهرداران اگر بخواهند به وظایف خود عمل کنند باید به دنبال منابع پایدار درآمدی باشند و معرفی فرصت‌ها برای سرمایه‌گذاری را مدنظر داشته باشند. 

به گفته طهماسبی عدم توازن بین درآمد و هزینه سبب بدهی شهرداری‌ها شده که مکاتبه شده تا پرداخت حقوق شهرداری ها در اولویت قرار گیرد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس تصریح کرد: باید به سمت تقویت هویت شهری حرکت کنیم و کما اینکه  نصب المان‌ها در همین راستا بابد با شناسایی مزیت‌ها و ظرفیت‌ها شهر باشد و  اگر المان ناسازگار با هویت شهری باشد، پذیرفته نیست. 

وی همچنین به موضوع عوارض آلایندگی اشاره و خاطرنشان کرد:  کارگروهی در این رابطه با این موضوع تشکیل شده است و صنایع باید یک درصد از فروش را به شهرداری‌ها پرداخت کنند که امروز در این حوزه با چالش روبه‌رو هستیم. 

طهماسبی با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های مغفول مانده شوراها  تقدیم لایحه از طریق شورای عالی استان‌ها به مجلس است، یادآور شد: استفاده از این ظرفیت نیازمند تقویت و توانمندی شوراهای استان است و باید  به حوزه انتخابیه و قوانین اشراف داشته باشند تا از این ظرفیت استفاده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز