خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و گو با ایلنا عنوان شد؛

میزان مصرف مواد مخدر و دخانیات توسط بانوان قزوین نگران کننده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۷۶۱۸

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قزوین گفت: متاسفانه باتوجه به علت‌های مختلفی که وجود دارد و تبلیغات فضای مجازی میزان مصرف مواد مخدر به طور عام و دخانیات از جمله قلیان و سیگار در بانوان کشور و به تبع آن در استان نگران کننده است و باتوجه به اینکه برخی قاچاقچیان از بانوان هم برای پوشش فروش مواد استفاده می‌کنند، خانم‌ها هم وارد این قضیه شده که در مصرف مواد مخدر در این قشر تاثیر گذار بوده و جای نگرانی دارد.

علی رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به فعالیت کمپ ماده 16 در استان قزوین گفت: کمپ ماده 16 با همکاری نهادهای مختلف استان و هزینه‌های استانی و ستاد مبارز با مواد مخدر در ماه‌های گذشته با ظرفیت 500 نفر راه اندازی شد که البته درحال حاضر حدود 250 نفر معتاد متجاهر در آن تحت درمان قرار دارند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قزوین درباره آموزش و توانمندسازی افرادی که در کمپ‌ها تحت درمان قرار دارند، گفت: از سال گذشته با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای کارهای خوبی صورت گرفته و رشته‌هایی مانندبرق و مکانیک خودرو آموزش داده می‌شود و برای ورود به بازار کار در آینده گواهی نامه هم صادر شده و از طریق بهزیستی، کمیته امداد و صندوق کار آفرینی امید هم تسهیلاتی در اختیار این افراد قرزار می‌گیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه هنوز نگاه جامعه نسبت به افراد بهبود یافته کاملا مثبت نیست و در مواردی حتی خانواده‌ها این امر را نمی‌پذیرند، مراکز تولیدی هم مستثنی از این امر نیستند و از پذیرش این افراد برای کار طفره می‌روند، برای حل این مشکل از طریق اداره کل کار یکی از کارخانه‌ها با در نظر داشتن تسهیلات و تشویق‌ها برای اشتغال افراد بهبود یافته ساماندهی شده است.

اعتیاد دانش‌آموزان قزوین پایین‌تر از نرخ کشوری است

این مسئول درباره اعتیاد در کودکان و نوجوانان گفت: رشد اعتیاد در بین دانش‌آموزان استان نسبت به کشور پایین‌تر است، البته همین میزان اعتیاد هم زیاد است، برای پیشگری از اعتیاد در این سنین طرح یاریگران و نماد در 502 آموزشگاه استان با هدف توانمندسازی اجرا شده و به گواهی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش موجب شده روند رشد در استان نسبت به سایر اقشار کند شده و کاهش پیدا البته دو سال کرونا و عدم حضور دانش آموزان در فضاهای آموزشی برای توانمدسازی هم نکته‌ای است که باید مد نظر قرار گیرد.

وی درباره تبلیغات درمان مواد مخدر در فضای مجازی گفت: این موارد به پلیس فتا و فضای مجازی منتقل شده، بهترین راه این است که افراد برای درمان به هر مرکزی اعتماد نداشته و صرفا به 120 مرکزی که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی و سایر مراکزی که تحت نظر بهزیستی هستند اعتماد داشته باشند، البته کنگره 60 و انجمن ان ای هم در استان فعال است.

رحمانی عنوان کرد: مواد مخدر موضوعی چند وجهی است که باید از منظرهای مختلف مورد توجه قرار گیرد و با یک دارو و مرکز قابل حل نیست و همه باید دست به دست هم دهیم، نظارت خانواده، آموزش نه گفتن و توانمندسازی در پیشگیری از اعتیاد اهمیت جدی دارد و مرحله درمان هم در درجه بعدی مورد توجه است.

وی ادامه داد: برای مقابله با مصرف مواد مخدر شهدای بسیار زیادی داشته‌ایم و اقدامات خوبی صورت گرفته اما باتوجه به اینکه مواد مخدر سومین اقتصاد پویا در سطح جهان است سودجویان کوتاه نمی‌آیند و حتی به کودکان و سالمندان هم رحم نمی‌کنند در این شرایط پیشگری و توانمندسازی و ارتقای سطح آگاهی افراد از نقش مهمی برخوردار است.

انتهای پیام/
سید مهدی جعفری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز