خبرگزاری کار ایران

عضو ستاد ملی جمعیت اعلام کرد؛

نام ایران در بین کشور های میانسال جهان/ گرفتاری کشور در تله جمعیتی تا سال ۱۴۰۵

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۳۲۶۰

عضو ستاد ملی جمعیت با ابراز نگرانی از پیری جمعیت در ایران گفت: فقط ۴ و نیم سال فرصت داریم تا در تله جمعیتی گرفتار نشویم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، حجت‌الاسلام وافی با اشاره به کاهش جمعیت جوان کشور، اظهار داشت: از سال ۱۳۷۹ تا ۱۴۰۰ حدود ۴۵۰ درصد کاهش زاد و ولد داشتیم و نتیجه آن این است که در آبان ۸۵ حدود  ۲۴ میلیون جوان داشتیم، پنج سال بعد به ۲۳ میلیون رسید، در سال ۹۵ به ۲۰ میلیون و در ۱۴۰۰ به ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار جوان رسید.

حجت الاسلام وافی افزود: حدود ۴۱ میلیون زن در کشور داریم که ۶۳ درصد آن متولدین دهه ۳۰ تا ۶۰ هستند و در سال ۱۴۰۵ تقریبا ۶۳ درصد جمعیت زنان موجود در کشور دیگر قدرت بارور شدن ندارند و ۳۷ درصد از دختران دهه ۷۰ و ۸۰ می مانند که یک پنجم آنها نابارور اولیه و یک پنجم ناباور ثانویه هستند.

وی ادامه داد: سه پنجم جمعیت ۴۱ میلیون نفری زنان در کشور ما فرزنددار می شوند به عبارتی در سال ۱۴۰۵ کشور ما در یک تله جمعیتی گیر می افتد و به یازدهمین کشور پیر دنیا تبدیل می شویم. اکنون در بین کشورهای میانسال قرار داریم، ما فقط ۴.۵ سال فرصت داریم تا در تله جمعیتی نیفتیم. ما در سال ۹۶ از لیست کشورهای جوان خارج شدیم و ۱۴۲۰ سومین کشور پیر جهان خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند، خطر کاهش جمعیت از هر خطری بزرگتر است، بیان کرد: ایشان مدام تاکید دارند که مراقب باشیم اشتباهی که قبلا اتفاق افتاده را ادامه ندهیم.

حجت الاسلام مسلم وافی در سفر دوره خود به یزد با قشر های مختلف اعم از فعالین حوزه های سلامت، بسیج، مبلغان و نخبگان به منظور تبیین سیاست های اجرایی قرارگاه خانواده و جوانی جمعیت دیدار داشتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز