خبرگزاری کار ایران

اصفهان قربانی پروژه‌های انتقال آب از زاینده‌رود؛

سخنان نماینده بروجن در‌باره زاینده‌رود غیر عادلانه است/پایداری جریان زاینده‌رود مهم‌ترین مطالبه مردم اصفهان از دولت

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۱۹۱۹

هفته گذشته رئیس دولت سیزدهم به استان چهارمحال و بختیاری رفت و در شهرکرد اعلام کرد، طرح‌های نیمه‌تمام آب‌رسانی این استان از زاینده‌رود باید هر چه زودتر به پایان برسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، ویدیوی نشست ابراهیم رئیسی با نمایندگان و مسئولان استان چهارمحال و بختیاری از هفته گذشته بر نگرانی‌های مردم اصفهان افزود و ناامیدی‌شان برای زنده شدن زاینده‌رود را مضاعف کرده است.

در ویدیوی منتشرشده، نماینده مردم بروجن ضمن استقبال از صحبت‌های رئیس‌جمهور اعلام کرد ما 460 هزار نفر جمعیت استان برای آب شرب‌مان تنها از سه درصد آب زاینده‌رود استفاده می‌کنیم بنابراین خشکی زاینده رود و فرونشست اصفهان  ربطی به چهارمحال و بختیاری ندارد.

امیر قلی جعفری ادامه داد: سیاست‌های آبی دولت‌های قبل، عوام‌فریبانه بود که می‌خواستند به هر قیمتی آب در زاینده‌رود جاری باشد حتی با خالی شدن ذخیره سد و حال با درایت تیم آب دولت سیزدهم شاهد این اتفاقات نیستیم.

یکی از مهم‌ترین طرح‌های آب بر از سر آب زاینده‌رود، طرح بن – بروجن است که در بودجه 1401 مصوبه دریافت کرده است. پروژه‌ای که فقط مهدی طغیانی به‌عنوان نماینده مردم اصفهان در مجلس به آن اعتراض کرده و چهار نماینده مردم اصفهان نسبت به آن بی‌تفاوت بوده‌اند. 16 نماینده دیگر مردم استان هم واکنش خاصی به آن نشان ندادند که قابل انعکاس باشد.

طغیانی در گفت وگویی در خصوص طرح انتقال آب بن – بروجن گفت: یک جریان نفوذ هدایت‌شده در وزارت نیرو طرح بن - بروجن را هدایت می‌کند؛ زمان همه‌چیز را نشان خواهد داد که برخی در وزارت نیرو این طرح را ایجاد کرده تا بین مردم با مردم اختلاف بیندازند و اصلاً این طرح‌ها چطور از سوی استان هم‌جوار به‌عنوان یک حق مطرح می‌شود؟

وی یادآور شد: یکی از همکاران مجلسی ما در حضور رئیس‌جمهور مدعی می‌شود که استان متبوعش تنها سه درصد منابع آبی زاینده‌رود را می‌خواهد و اصفهان همین را هم دریغ می‌کند؛ آن‌ها وانمود کرده‌اند که دعوا بر سر سه درصد است؛ درحالی‌که این رقم 20 درصد است و همکار ما سه درصد اعلام می‌کند، اما این‌یک مغلطه و کاملاً حرف مردودی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس اضافه کرد: اگر طرح بن - بروجن به‌علاوه آن ۳۱ طرح اشتغال‌زایی که به‌ناحق به استان چهارمحال و بختیاری مجوز تأمین آب برای اجرای آن‌ها را داده است، عملیاتی شود، سهم این استان از آب زاینده‌رود به ۳۰۵ میلیون مترمکعب خواهد رسید و این تازه به‌جز برداشت‌های غیررسمی و غیرقانونی است. اتفاقی که در استان مجاور می‌افتد خارج از قانون است.

اصفهان رکورددار فرونشست در کشور

این برداشت‌های بی‌رویه در بالادست زاینده‌رود که بخش قابل‌توجهی از آن غیرقانونی و بدون اطلاع دقیق از میزان برداشت است به همراه تداوم خشک‌سالی و حفر چاه‌های عمیق و کاهش ذخایر آب زیرزمینی، سرنوشت شوم فرونشست در اصفهان را به این شهر و استان تحمیل کرده است.

موضوعی که رئیس گروه حفاظت آب زیرزمینی آب منطقه‌ای استان اصفهان آن را تایید کرده است. به گفته مینا بگی استان اصفهان در بحث خشک‌سالی پنجمین استان کشور به شمار می‌آید و از گذشته تاکنون همواره درگیر مشکل خشک‌سالی بوده است، اما در سال‌های اخیر به‌واسطه استقرار صنایع و بهره‌برداری بی‌رویه در بخش‌های مختلف و نیز کشاورزی این بحران جدی‌تر شده است.

وی تصریح کرد: استان اصفهان با حدود ۳۱ شهر دارای خطر بالای فرونشست در سطح کشور، رتبه اول را دارد و در شهر اصفهان شش هزار بنای تاریخی وجود دارد و متأسفانه فرونشست زمین تمام میراث فرهنگی و شریان‌های حیاتی استان اصفهان را تهدید می‌کند.

پایداری جریان زاینده‌رود مهم‌ترین مطالبه اصفهان از رئیس‌جمهور است

حالا که زمزمه‌های سفر رئیس‌جمهور به اصفهان شنیده می‌شود، اعضای شورای شهر در جلسه علنی امروز یکشنبه 22 خرداد به موضوع زاینده‌رود و مسئله فرونشست پرداختند. رئیس شورای شهر اصفهان دراین‌باره گفت: پایداری آب زاینده‌رود، تکمیل سامانه دوم آب‌رسانی و قطار سریع‌السیر از مهم‌ترین مطالبات ما در سفر رئیس‌جمهور به اصفهان است.

محمد نورصالحی بابیان اینکه شنیده‌ایم در پایان هفته جاری این سفر انجام می‌شود، اظهار کرد: در رأس همه خواسته‌ها، پایداری آب زاینده‌رود است. با تدبیر دولت و مدیران آبی و استانی این مشکل و به‌تبع آن مشکل فرونشست زمین و آلودگی هوا نیز می‌تواند حل شود.

وی ادامه داد: طرح تکمیل سامانه دوم آب‌رسانی شرب اصفهان نیز مدنظر است. این پروژه یک‌فاز اضطراری دارد که ۱.۶ مترمکعب باید به شبکه شرب اصفهان بزرگ تزریق شود که تا الآن ۶ دهم آن آمده است و تکمیل آن حمایت دولت را می‌طلبد.

سخنان نماینده بروجن در حضور رئیس‌جمهور غیر مستند و غیرعادلانه بود

محمدرضا فلاح دیگر عضو شورای شهر اصفهان با واکنش نسبت به سخنان نماینده بروجن در دیدار با رئیس‌جمهور در صحن علنی شورا گفت: سخنانی که نماینده بروجن در حضور رئیس‌جمهور عنوان کرد  غیر کارشناسانه، غیر مستند و غیرعادلانه بود.

وی تصریح کرد: از همه مسئولان استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد می‌خواهیم که با صحبت‌ها و مصاحبه‌های خود در جهت اتحاد و همدلی مردم گام برداریم و تلاش کنیم انگیزه و نشاط و شادی میان مردم ما ایجاد نشود نه ناامیدی.

فلاح بیان کرد: آب متعلق به‌کل کشور است و زاینده‌رود حق مردم به‌ویژه کشاورزان است. آن‌ها نمی‌توانند از ورود آب زاینده‌رود به اصفهان جلوگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: دولت با حضور در اصفهان تصمیمی اتخاذ کند که استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری و یزد و اصفهان با هم از این نعمت خدادادی بهره‌مند شوند.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز