خبرگزاری کار ایران

هشدار نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها:

برخی سازه‌های قدیمی و تاریخی خراسان جنوبی نیازمند توجه فوری است / ضرورت کارگروه تشکیل سازه‌های غیراصولی

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۰۰۸۰

نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان ها نسبت به نا ایمن بودن سازه های قدیمی و تاریخی استان ، بخصوص در بیرجند و سربیشه هشدار داد و گفت: این سازه‌ها به دلیل قدیمی و خشت و گلی بودن شان هر لحظه ممکن است ریزش کنند که نیازمند توجه ویژه و فوری هستند.

حسین فنودی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: خراسان جنوبی به لحاظ وسعت سومین استان پهناور کشور است که با وجود مدیرکل راه و شهرسازی نظام مهندسی قوی دارد. اما برخی از مهندسان ناظر هم هستند که کارشان را به درستی انجام نمی دهند و نظارتی که باید  در مراحل ساخت باشد را نادیده می‌گیرند.

وی گفت: در حال حاضر برای فرهنگیان خراسان جنوبی در شهر بیرجند در حال ساخت مسکن هستم و بعضی از ناظران زیادی مته به خشخاش می گذارند  و سخت گیری های زیادی می‌کنند و در مقابل برخی هم هستند که 10 بار مالک باید با آنها تماس بگیرد تا در   ساختمان حضور  یابند .

عضو شورای عالی استان ها افزود: مسئولان استانی نسبت به ساخت و سازها حساسیت و  سخت گیری های زیادی دارند و حتی یکی از برنامه‌های شان در این زمینه این بود که اگر کسی تخلف کرد دیگر به کمیسیون ماده 100 نفرستند و سازه را صددرصد تخریب کنند. یعنی تا این حد شورای شهر و شهرداری پی‌گیر این موضوع هستند که این اتفاقات در خراسان جنوبی نیفتد.

فنودی اضافه کرد:خوشبختانه سازه‌ای که مشکل در طرح و ساخت داشته باشد در خراسان جنوبی نداریم اما سازه‌های قدیمی که جزو میراث فرهنگی استان هستند نیاز به مرمت و بازسازی دارند و باید فکری اساسی برایشان بشود.

نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان ها تصریح کرد: نظارت در ساخت و سازها بسیار مهم است در  ساختمان متروپل آبادان هم نظارتی   حین ساخت سازه انجام نشده است حالا جدای از اینکه با برخی از مسئولان شهرداری زد و بندهایی داشته اند که با این موضوع کاری نداریم اما اگر نظارت ها دقیق و اساسی انجام شود کمتر ساختمانی دچار ریزش و تخریب می شود.

فنودی در ادامه  نسبت به نا ایمن بودن سازه های قدیمی و تاریخی  استان بخصوص در شهرستان های  بیرجند و سربیشه  هشدار داد و گفت: شهردارها قطعا با نظارت شوراها انتخاب می شوند و زمانی که شهردار انتخاب می شود تمام برنامه هایی که باید اجرا کند را به اطلاع شورای شهر می‌رساند و شورای شهر هم نظارت کامل بر کار شهرداری دارد. بنابراین یکی از وظایف شورای شهر نظارت بر شهرداری‌ها است و قطعا در بحث ساخت و سازها از گرفتن مجوز برای ساخت تا پروانه طبق روال قانونی در شهرداری‌ها انجام می‌شود.

وی گفت: از این رو  اگر فردی غیر قانونی ساختمانی را بسازد کارشناس شهرداری به آنجا می رود و ساختمان را مورد ارزیابی قرار می دهد. سپس گزارش می دهد که این فرد تخلف کرده که در این صورت یا ساختمان پلمب و یا نامه‌ای به او ارسال می‌شود. اما گستردگی مراکز استان‌ها آنقدر زیاد است که ممکن است افراد متخلف شبانه و در روزهای تعطیل کار کنند که البته باید بگویم بسیار نادر و کم هستند. اما  در کمیسیون ماده 100 این موضوع بسیار مهم است که  زمانی تخلفی صورت می گیرد به دنبال گرفتن فرد متخلف و جریمه او نباشند بلکه ساختمان را تخریب کنند.

عضو شورای عالی استان ها اضافه کرد: اگر مجوز ساخت یک ساختمان برای 5 طبقه است باید همان 5 طبقه ساخته شود چرا که اگر پی ریزی و ستون درست و اصولی ساخته شود دیگر فاجعه ای مانند متروپل را نخواهیم داشت و ناظر، مجری و همه عوامل   اگر هماهنگ کارهای شان را انجام بدهند هیچ مشکلی پیش نمی آید.

وی عنوان کرد: اگر فردی بخواهد ساختمانی  6 میلیارد تومانی را برای 5 نفر بسازد هر نفر یک میلیارد و 200 میلیون تومان باید هزینه کنند اگر این فرد یک طبقه دیگر اضافه کند و تعداد به 6 نفر افزایش پیدا کند، سهم هر کدام یک میلیارد تومان می شود  و اینجا است که افراد برای کاهش هزینه ها  دست به تخلف می زنند و گرانی زمین، صاحب زمین یا کارفرما را وادار به تخلف می کند. چون اگر این کار را نکند برایش نمی صرفد و از آن گذشته گرانی گاه به گاه قیمت ساخت و ساز  هم باعث می شود که روز به روز قیمت مسکن بالاتر برود و مشکلات این‌چنینی را ایجاد کند.

وی گفت: شورا و شهرداری‌ها  باید در  ساخت و سازها نظارت داشته باشند از طرفی نیز طرح ها در دفاتر نظام مهندسی طراحی می شود و باید سازه به دقت طراحی شوند و تا اینجای کار زیر نظر نظام مهندسی است و پول های زیادی هم بابت این نظارت ها دریافت می شود  که لازم است در نظام مهندسی واقعا قوی وارد شوند تا جلوی این تخلفات گرفته شود  که مشکلی پیش نیاید.

عضو شورای عالی استان ها بیان کرد: همه حوادث و مشکلات در ساخت و سازها به نظارت ها باز می گردد که در بسیاری از موارد بسیار کمرنگ است. حالا  یا تعارف داریم  و یا احترام به افراد مانع نظارت ها دقیق و اصولی می‌شود و گرنه اگر قانون دقیق اجرا شود و مشکلی نداشته باشد یا اینکه در اجرا مشکل نداشته باشد و نظارت ها قوی باشد هیچ موقع ما شاهد حوادث ناگوار نخواهیم بود.

فنودی ادامه داد: توقع داریم ساختمان هایی که در در آینده نزدیک مثل متروپل حادثه آفریدند هرچه سریع‌تر مسئولان کارگروه تشکیل بدهند  در هر استان و شهرستانی  به سرعت جلسه تشکیل  و تصمیم گیری نهایی گرفته شود و جلوی ساخت این سازه ها را بگیرند.  اگر این سازه ها در داخل  کوچه ای قرار دارند بسته شود که کسی از آنجا تردد نکند. چرا که خیلی ها ممکن است مانند حادثه متروپل عابر و در حال عبور در آن خیابان باشند که باعث کشته  یا مصدومیت شان شود.

وی  با اشاره به برخی از نمونه‌سازهایی که دچار تخلف شده  و ممکن است در آینده برای خریداران و ساکنان آن مخاطر‌ه آمیز باشد هم گف: یک سازه 2 طبقه در   طبس داریم  که مالک این سازه   2 طبقه غیر قانونی به آن اضافه کرده و هنوز تخلفش را هم نپذیرفته است .یک ساختمان نیز در خیابان منتظری  بیرجند هم داریم که در بافت فرسوده ساخته شده و ترک های زیادی دارد که امیدوارم صاحبان آن بزودی مشکلات‌شان را برطرف کنند تا شاهد متروپلی دیگر نباشیم.            

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز