خبرگزاری کار ایران

یک مسئول:

بیش از ۱۴ هزار هکتار تاکستان خراسان شمالی سمپاشی شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۹۵۸۶

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: مبارزه شیمیایی با بیماری سفیدک داخلی انگور در سطح ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از تاکستان های این استان انجام شد.

به گزارش ایلنا، محمد رضایی گفت: سطح تاکستان‌های خراسان شمالی ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار است که تاکنون در ۲ مرحله سطح برخی از تاکستان‌ها به ویژه منطقه بدرانلوی بجنورد برای مبارزه با سفیدک داخلی انگور سمپاشی شده است.

رضایی گفت: این بیماری تابع اقلیم است و شرایط آب و هوایی باعث طغیان آن می شود بر این اساس کشاورزان یکبار قبل از مرحله گل دهی سمپاشی را انجام دهند؛  سمپاشی بعد از گل دهی به کشاورزان توصیه نمی‌شود.

او گفت: تاکستان‌های مناطق گرم استان از جمله گرمه، جاجرم، اسفراین و بخشی از مانه و سملقان به علت شرایط آب و هوایی نیاز به سمپاشی ندارند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: هم اینک تمرکز بر روی دهستان بدرانلو است چرا که شرایط از نظر آب و هوایی برای بروز سفیدک داخلی انگور بیشر مهیا است.

او گفت: هنوز هم به صورت نهفته بیماری سفیدک داخلی انگور را در تاک ها داریم که اگر شرایط از نظر آب و هوایی مهیا شود احتمال بروز بیماری و خسارت وجود دارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: بر اساس داده های دستگاه‌های پیش آگاهی نصب شده در تاکستان‌های شهرستان بجنورد، شرایط از لحاظ دما و رطوبت برای شیوع بیماری سفیدک داخلی انگور فراهم است.

رضایی گفت: از سه سال گذشته دستگاه های پیش آگاهی سفید داخلی انگور خاص خراسان شمالی در بجنورد راه اندازی شده است و تمامی اطلاعات دمایی و رطوبت سنجیده می‌شود و همچنین کارشناسان طبق برنامه ریزی در طول هفته از سطح باغ ها بازدید و تمامی داده ها را در سامانه جامع پایش عوامل خسارت زای گیاهی سازمان حفظ نباتان کشور ثبت می‌کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: آلودگی اولیه قابل کنترل است؛ این بیماری تحت تاثیر اقلیم است و در صورت بارانی شدن هوا شیوع پیدا می‌کند که در این صورت به تاکستان‌ها خسارت وارد می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز