خبرگزاری کار ایران

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد؛

کاهش تمایل پزشکان عمومی به ادامه تحصیل در دستیاری و تخصص/ بیمار مبتلا به آبله میمون در فارس نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۸۱۲۲

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه تاکنون هیچ مورد ابتلا به آبله میمون در استان فارس گزارش نشده است، از تشکیل کمیته مدیریت آبله میمونی و تمهیدات لازم در این خصوص خبرداد.

به گزارش ایلنا، مهرداد شریفی در نشست خبری  با حضور خبرنگاران با بیان اینکه در  تشخیص آبله میمونی کیت های خاصی لازم است که این کیت ها را در اختیار داریم، عنوان کرد: در صورتی که فرد مشکوکی باشد می توان در شیراز این تست را انجام داد در عین اینکه آبله میمونی نگرانی ندارد  و همانگونه که آبله عادی وجود دارد اما نکته مهم  ابله میمون این است که فرد حتما باید با فردی از خارج کشور گه مبتلا بوده است در تماس بوده باشد و وارد کشور شود.

وی گفت: نحوه انتقال آبله میمونی از طریق ترشحات تنفسی و تماس با ترشحات ضایعه آبله است و افرادی که درسالهای گذشته واکسن آبله مرغان زده اند حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد محافظت می شود و افرادی هم که  در گذشته مبتلا به آبله شدند شانس ابتلا آن کمتر است.

کاهش تمایل پزشکان عمومی به ادامه تحصیل در دستیاری و تخصص

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین با هدف تامین متخصص در بیمارستان شهرستان ها  و سال گذشته ۱۱۰ متخصص به بیمارستان شهرستان ها فرستادیم که غالب آنها تخصص ها دارند.

شریفی با بیان اینکه درسال های گذشته تصمیماتی در حوزه سلامت و قانونگذاری گرفته شد که منجر شده است رغبت همکاران عمومی به تخصص کمتر شده شود، ابراز کرد: سال گذشته در کشور نزدیک به ۷۰۰ کرسی دستیاری خالی بود و در حوزه متخصص آمار کمتری داشتیم.

وی با بیان اینکه پزشکان برای انتخاب تخصص علاوه بر علاقه فردی،  اقتصاد آن را مدنظر دارند، عنوان کرد:  در سال گذشته دو رشته تخصص بیهوشی و تخصص طب اورژانس اصلا متقاضی نداشت کما اینکه این رشته ها جز رشته های سخت،پر استهلاک و پراسترس است .

شریفی افزود: به دلیل استهلاک بالا و نبود امنیت شغلی ندارد در این رشته ها تقاضا نداریم و امسال در بیمارستان ها دچار مشکل شدیم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در سال‌های گذشته مجلس و سازمان برنامه و بودجه قوانینی وضع کردند که در این بی میلی به تخصص و دستیاری بی تاثیر نبود، عنوان کرد: اولین آن قانون مالیات بود که به ۳۰ تا ۳۵ درصد درامد پزشکان مربوط به مالیات می شد  و  همچنین سبک پرداخت پزشکان در بخش های دولتی و تعرفه ها از دلایل این بی میلی بود.

۲۷ تا ۳۷ درصد بیماران بستری از خارج استان وارد می شوند

وی با اشاره به آماری از بستری در بخش دولتی و خصوصی بیان کرد: ۷۵ درصد خدمات بستری در بخش دولتی و ۲۵ درصد بخش خصوصی است اما در خدمات سرپایی برعکس است و غالب خدمات سرپایی را مردم در بخش خصوصی می گیرند.

شریفی با بیان اینکه  سال گذشته در مراکز دولتی به بیش از ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار خدمات پاراکلینیک ارائه شده است ، عنوان کرد:همچنین در سال گذشته ۲۸۸ هزار و ۵۷۷ نفر در بخش های بیمارستانی دانشگاهی بستری، ۲ میلیون و ۴۲۵ هزار و ۳۲۴ نفر در درمانگاه های دانشگاهی ویزیت و به ۷ میلیون و ۵۳۲ هزار و ۲۳ خدمت پاراکلینکی ارائه شده است.

وی با بیان اینکه بین ۲۷ تا ۳۷ درصد بیماران بستری از استان های دیگر خوزستان، هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان هستند که غالبا بیماران فوق تخصصی خاص هستند، تصریح کرد: درحالی این بیماران از دارو و سهمیه درمانی استان استفاده می کنند که ما هیچ سهمیه دارویی و سرانه های مالی و اعتباری از این بابت  دریافت نمی کنیم.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز