خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره اطلاعات اقتصادی وزارت امور خارجه:

وزارت امور خارجه با تمام توان از فعالان اقتصادی حمایت می‌کند / کاهش نقش نفت در اقتصاد کشور کاهش

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۹۴۹۲

رئیس اداره اطلاعات اقتصادی و همکاری‌های توسعه وزارت امور خارجه گفت: فعالان اقتصادی به رغم شرایط تحریمی و مشکلات موجود، برای تداوم تولید و حرکت چرخه اقتصادی کشور تلاش می‌کنند و باید قدردان زحمات این قشر بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد همت‌پناه در نشست رایزنان اقتصادی وزارت امور خارجه با استاندار مرکزی افزود: وزارت امور خارجه با تمام توان خود از فعالان اقتصادی کشور حمایت می‌کند و هر آنچه بتواند برای تسهیل امور این قشر انجام دهد.

وی ادامه داد: فعالان اقتصادی کشور و به خصوص استان مرکزی تلاش و زحمات بسیاری را در راستای اعتلای اقتصادی کشور متحمل شده اند. این قشر همواره حامی دولت در نگهداشت و توسعه همه جانبه کشور بوده‌اند.

رئیس اداره اطلاعات اقتصادی و همکاری های توسعه وزارت امور خارجه اظهار داشت: 26 نفر از رایزنان امور خارجه برای پیگیری امور اقتصادی و حمایت از فعالان اقتصادی به کشورهای مختلف جهان اعزام شده و معاونت اقتصادی این وزارتخانه حمایت از فعالان اقتصادی را در دستور کار خود قرار داده است.

همت‌پناه تصریح کرد: عدم آشنایی رایزنان اقتصادی با واحدها و ظرفیت‌های داخلی کشور از جمله مشکلات مهم در سفرهای اقتصادی به کشورهای مختلف بوده است. سفر این گروه با هدف آشنایی هر چه بیشتر با ظرفیت‌های نقاط مختلف کشور برنامه‌ریزی شده است.

وی بیان داشت: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده مقرر شد پیش از اعزام رایزنان اقتصادی به خارج از کشور در کنار ارائه آموزش‌های لازم، بازدیدهایی از ظرفیت‌های داخل کشور انجام شود تا با اطلاعات بیشتری به ماموریت اعزام شوند.

نقش نفت در اقتصاد کشور کاهش یافته است

استاندار مرکزی نیز در این نشست با بیان اینکه بر اساس تحلیل دانشگاه هاروارد 77 درصد اقتصاد و تجارت کشور به نفت وابسته است، گفت: به دلیل تحریم‌های ظالمانه دشمنان علیه کشور از مدت 3 سال گذشته، نقش نفت در اقتصاد کشور کاهش یافته و آرزوی دیرینه کشور برآورده شده‌ است.

فرزاد مخلص الائمه افزود: برخلاف آمارهای رسمی که همیشه منتشر می شود بیشتر اقلام صادراتی غیرنفتی از جمله میعانات گازی، قیر و محصولات پتروشیمی پایه نفتی دارند. بسیاری از مجتمع های پتروشیمی، کارخانه‌های بسته بندی گاز و نفت بوده و این محصولات با کمترین ارزش افزوده صادر می شوند.

وی با یادآوری موضوع امکان بازگشت صادرات نفت کشور به قبل از تحریم‌ها، ادامه داد: نیاز است با افزایش روابط اقتصادی با خارج کشور از تبدیل این منابع خدادادی به عامل فروریختگی جلوگیری کرد.

استاندار مرکزی اظهار داشت: سند تحول دولت مردمی در 244 صفحه اسفندماه سال گذشته منتشر و توسط ریاست جمهوری مورد تایید شده‌ است. این سند از جمله 100 سند کلان کشور و در کنار قوانین توسعه‌ای و اسناد راهبردی و کلیدی کشور است.

مخلص الائمه تصریح کرد: 134 چالش کشور در این سند برشمرده شده و مجموع 250 تا 260 عامل چالش ها در این سند آمده‌است. همچنین 9 فصل و 37 موضوع در این سند هدفگذاری شده که بخشی از آنها با وزات امور خارجه مرتبط است.

وی بیان داشت: 1023 اقدام در 3 بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باید اجرایی شود که با اجرای این اقدام‌ها 10 گردش اقتصادی کلان خواهیم داشت. دستگاه‌های اجرایی مربوطه برای اجرای این اقدام‌ها مشخص شده و بخشی از این اقدام‌ها اقتصادی بوده که شاید در ظاهر ارتباطی با وزارت امور خارجه نداشته باشد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز