خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

مطالبات فرهنگیان، نیازمند بازنگری است/ حداقل برای همدلی با مردم و فرهنگیان، خریدهای خود را از داخل کشور تأمین کنید

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۶۱۶۵

دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی تأکید کرد: آیین‌نامه نظام رتبه‌بندی معلمان بسیار سخت‌گیرانه تدوین شده است تا آنجایی که اخذ رتبه ۴ و ۵ برای معلمان با سابقه با مدرک دکتری هم قابل حصول نیست. جهت دریافت این رتبه‌ها فرهنگیان راه بسیار دشوار و پیچیده‌ای پیش رو دارند و این آیین نامه حتما نیازمند بازنگری کارشناسانه با حضور نمایندگان معلمان است.

فرج کمیجانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به مشکلات صنفی فرهنگیان کشور، گفت: جامعه فرهنگیان سراسر کشور مطالبات بسیاری دارند که به عنوان اصلی‌ترین مطالبات این قشر محسوب می شود و نیازمند توجه، رسیدگی و بازنگری توسط دولت سیزدهم و وزیر آموزش و پرورش این دولت است.

دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی اظهار داشت: مالکیت صندوق ذخیره فرهنگیان از بدو تأسیس خصوصی بوده، اما متأسفانه توسط دولت مدیریت شده است. در این رابطه فرهنگیان پیگیر این موضوع هستند که ضمن حفظ مالکیت خصوصی صندوق در مدیریت آن مشارکت داشته باشند. متأسفانه در دولت سیزدهم تلاش بر این است که این شرکت خصوصی را به صورت نهاد عمومی غیردولتی اعلام کنند و این امر موجب اعتراض فرهنگیان شده است.

کمیجانی تصریح کرد: اساسنامه مصوب سال ۱۴۰۰ صندوق ذخیره فرهنگیان که در روزنامه رسمی نیز چاپ شده، توسط وزیر فعلی آموزش و پرورش بر خلاف انتظار کنار گذاشته شده و فرهنگیان در سراسر کشور خواهان اجرای بی‌کم و کاست این اساسنامه مصوب سال ۱۴۰۰ هستند.

وی بیان داشت: عدم برگزاری انتخابات در میان معلمان سطح کشور به جهت انتخاب ۶ نماینده در صندوق ذخیره فرهنگیان و‌ عدم پیگیری تیم جدید برای بورسی شدن شرکت‌های زیرمجموعه صندوق از عوامل دیگری است که موجبات اعتراض معلمان شده است.

دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی تأکید کرد: آیین‌نامه نظام رتبه‌بندی معلمان بسیار سخت‌گیرانه تدوین شده است تا آنجایی که اخذ رتبه ۴ و ۵  برای معلمان با سابقه با مدرک دکتری هم قابل حصول نیست. جهت دریافت این رتبه‌ها فرهنگیان راه بسیار دشوار و پیچیده‌ای پیش رو دارند و این آیین نامه حتما نیازمند بازنگری کارشناسانه با حضور نمایندگان معلمان است.

کمیجانی ابراز داشت: تقاضای تأسیس سازمان نظام معلمی ایران، همانند سازمان نظام پزشکی و سازمان نظام مهندسی برای حرفه‌ای شدن آموزش و‌ پرورش یکی از مهمترین مطالبات معلمان کشور است. تعیین تکلیف نیروهای حق التریس شرکتی و نهضتی با اجرای آزمون ورودی و تشکیل کلاس‌های آموزش ضمن خدمت از دیگر مطالبات به حق این قشر است.

وی اضافه کرد: بازنگری بخشنامه نقل و انتقال فرهنگیان غیرکارشناسی تدوین شده است. متأسفانه با اجرای این بخشنامه حق بسیاری از فرهنگیان تضییع می‌شود.

دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی همچنین گفت: اجرای دقیق کلیه آیتم‌های قانون خدمات کشوری برای معلمان و بازنشستگان همانند سایر کارکنان در حالیکه الان این قانون به صورت ناقص برای معلمان اجرا شده به طوری که ۳۰ آیتم در این قانون وجود دارد که برای فرهنگیان یا اجرا نمی‌شود و یا ناقص اجرا می‌شود. در این راستا ضروری است که تمامی مفاد این قانون برای تمامی معلمان کشور به طور دقیق و کامل اجرا شود.

کمیجانی افزود: بیمه تکمیلی اعم از شاغلین و بازنشستگان، در حال حاضر خدمات‌دهی مناسبی ندارد و به جرأت می‌توان گفت حتی ۱۰ درصد از هزینه‌های درمانی را پوشش نمی‌دهد که این موضوع نیز نیازمند بازنگری است.

وی ادامه داد: ضرورت اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با حقوق شاغلین همتراز، پرداخت مطالبات باقیمانده بازنشستگان از سال1399، پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۱۴۰۰، توزیع بسته‌های حمایتی و معیشتی مانند سایر شاغلین دولت به فرهنگیان و افزایش حقوق نیروهای خدماتی که بسیار پایین بوده و این عزیزان را متحمل مشکلات فراوان معیشتی کرده است، از دیگر مطالبات فرهنگیان است.

دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی افزود: آزادی معلمان زندانی یکی دیگر  از مطالبات فرهنگیان است. همچنین به رسمیت شناختن تشکل‌های صنفی و سیاسی فرهنگیان و دعوت از آنان در سطوح کشوری و استانی و استماع نظرات آنها، یکی دیگر از خواسته‌های فعالین صنفی معلمان محسوب می شود.

وی ادامه داد: در این راستا تعیین یک کارگروه تخصصی با اختیارات ویژه، توسط رئیس جمهور با حضور سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور استخدامی، وزارت آموزش و پرورش و نمایندگانی از تشکل های مختلف صنفی و سیاسی فرهنگیان به جهت بررسی مطالبات، و اتخاذ راهکارهای مناسب ضروری است.

برای همدلی با مردم  و فرهنگیان حداقل خریدهای خود را از داخل کشور تأمین کنید

مدیر یکی از دبیرستان های غیردولتی شهرستان اراک با بیان اینکه معلم نجیب ترین و مظلوم ترین قشر جامعه است، گفت: هنگامی که وزیر آموزش و پرورش از دل فرهنگیان انتخاب نمی شود، نباید انتظاری بیش از این از وی داشت زیرا وزیر فعلی حقوق هیئت علمی دانشگاه می گیرد و نمی تواند درد و رنج معلم را بفهمد و درک کند.

غلامرضا ظهیری در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: میانگین حقوق فرهنگیان حدود 6 میلیون تومان است که اداره زندگی حداقلی آبرومندانه با این تورم افسار گسیخته بویژه در 8 تا 9 ماه اخیر غیر ممکن بوده و اگر باشد چیزی شبیه به معجزه است. 

یکی از فرهنگیان بازنشسته نیز در این خصوص گفت: در بازه زمانی سال 1400 و سال 1401، فرهنگیان در اعتراض به لایحه رتبه بندی، بارها و بارها در مقابل مجلس شورای اسلامی، ادارات کل آموزش و پرورش استانها و یا ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها تجمع کردند، اما دریغ از آنکه گوش شنوایی وجود داشته باشد.

مرتضی سورانه در گفت و گو با خبرنگار ایلنا افزود: وضعیت حقوق و معیشت بازنشستگان و فرهنگیان نیز بر همگان اعیان است و از نزول 50 درصدی قدرت خرید مردم، تنها باید گفت که دولتی ها و مجلسی ها باید شرمنده باشید و برای همدلی با مردم  و فرهنگیان حداقل خریدهای خود را از داخل کشور تأمین کنید.

این فرهنگی بازنشسته اظهار داشت: تنگی معیشت و سختی زندگی بر هیچ فردی پوشیده نیست. نه تنها فرهنگیان و اقشار بازنشسته، بلکه اکثریت آحاد جامعه، تمامی افراد جامعه از گرانی، تورم و تبعیض رنج می برند.

سورانه تصریح کرد: افراد جامعه به سختی درگیر مشکلات زندگی روزمره خود هستند و هر روز به تعداد محرومان و فقرای جامعه افزوده می شود. اگر چه رئیس جمهور در هفته پایانی سال 1400 اعلام کرد که تا پایان سال گذشته باید فقر ریشه کن شود.

این فرهنگی بازنشسته تأکید کرد: دولت باید توضیح دهد که با تورم 46 درصدی و به نصف رساندن ارزش پول ملی و حقوق بازنشستگان، 10 درصد افزایش حقوق در سال 1401 را چگونه می توان توجیه کرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز