خبرگزاری کار ایران

میرزاده در گفت‌و‌گو با ایلنا:

آموزش‌ و پرورش تاکنون در اولویت دولت‌های بعد از انقلاب نبوده است/ دوره افزایش ۱۰ درصدی بودجه سالانه دانشگاه‌ها تمام شد

asdasd
کد خبر : ۷۸۷۲۶۳

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: دوره اینکه صرفا بگوییم پارسال این مقدار بودجه داشتیم و دوباره باید ۱۰ درصد اضافه کنیم به نظر می‌رسد به پایان رسیده است.

میرحمایت میرزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا در پاسخ به این سوال که اصلاح ساختار بودجه تا چه حد می‌تواند به مشکلات موجود در وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم کمک کند؟، گفت:‌ در آموزش و پرورش مشکلات زیادی وجود دارد، اما بنده که با حوزه‌های اجرایی آموزش و پرورش در اکثر قسمت‌ها آشنا هستم، می‌گویم که اولویت اول این وزارتخانه پرداخت مطالبات فرهنگیان است و تا زمانی که پرداخت نشود عملا خیلی از انتظارات به سادگی محقق نخواهد شد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: هرکس که پیشنهاد و طرحی راجع به آموزش و پرورش دارد باید بداند که معلمان باید آن را اجرا کنند. اگر راجع به مسائل فرهنگی و علمی و اعتقادی دانش‌آموزان طرح و برنامه داریم معلمان وظیفه اجرای آن را بر عهده دارند.

این عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه هیچ کارمندی در دستگاه‌های مختلف به اندازه معلمان مورد ظلم واقع نشده‌ است، اظهار داشت: مگر می‌شود شخصی از سال ۱۳۸۲ تا به امروز از وزارت‌خانه خود مطالبات به حق داشته باشد؟ 

نمیانده اصلاح‌طلب مردم گرمی در پاسخ به این سوال که عدم پرداخت مطالبات فرهنگیان را ناشی از عدم وجود منابع لازم از سوی دولت می‌دانید؟، گفت: بنده این را به دلیل اولویت ندادن دولت می‌دانم و نه پول نداشتن دولت، نه تنها دولت به معنای دولت روحانی بلکه تقریبا همه دولت‌های بعد از انقلاب آموزش و پرورش برایشان اولویت نبوده و این را باید بپذیریم. نمی‌گویم چیزی اضافی به آموزش و پرورش بدهند اما اگر در اولویت باشد حداقل حق و حقوق‌شان داده می‌شود.

میرزاده خاطرنشان کرد: منظور ما از اولویت دادن این نیست که بگوییم از یک وزارتخانه دیگر بگیرید و به آموزش و پرورش دهید بلکه باید بگوییم این وزارتخانه و مسئولانش همیشه با بدهی کارمندان خود دست و پنجه نرم می‌کنند، در حالی که هیچ دستگاهی این مشکل را ندارد. 

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: این بحث را از این زاویه مطرح نمی‌کنم که بگویم آموزش و پرورش چقدر مهم است چراکه فکر می‌کنم برای کشور ما زود است و در حد شعار است، اما لااقل باید بگوییم وزارتخانه‌های دیگر پول برای طرح و پروژه جدید می‌خواهند اما وزارت آموزش و پرورش می‌گوید همان قوانینی که چند دهه پیش مصوب شده همان قانون را در حق کارمندان این وزارتخانه اجرایی کنیم.

وی یادآور شد:‌ الان وضعیت به این شکل است که شخصی که دبستان بوده به دوره راهنمایی و دبیرستان رفته و سپس وارد آموزش عالی شده و خودش مدارک عالیه گرفته و امروز معلم شده اما حق‌الزحمه معلمانش هنوز پرداخت نشده است. در نتیجه پرداخت مطالبات فرهنگیان اولویت اول است و سپس اجرای قانون برای آموزش و پرورش مثل همه کارمندان دولت باید مورد توجه باشد. باید هرآنچه که طبق قانون به کارمندان دیگر داده می‌شود به این‌ها هم داده شود.

این نماینده مجلس دهم ادامه داد: پس از رعایت این دو اصل برای آموزش و پرورش باید بگوییم این وزارتخانه و مجموعه‌‌های تحت امر آن چقدر مهم است؟، اگر اهمیت دارد به اندازه اهمیتش به آن بها دهیم و آن هم نه در مقاله و شعر و کنفرانس بلکه در عمل.

وی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه وزارت علوم نیز گفت: به نظر می‌رسد بحث ارتباط دانشگاه با صنعت و موضوع کارآفرینی امروز باید در دانشگاه مورد توجه باشد. دانشگاه‌ها امروز مرحله آموزش و پژوهش را گذرانده‌اند، یعنی اگر زمانی در دانشگاه‌های کشور آموزش و پژوهش مهم بود و به این دو حوزه پرداخته می‌شد و برای آن اعتبارات در نظر می‌گرفتیم اینطور نبود که امروز مردم بگویند که دانشجویان کدام مشکل شهر و کشور را حل می‌کنند؟

میرزاده بیان کرد: امروز وقت آن است که دانشگاه به داد دستگاه‌های اجرایی برسد، امروز «حل مسائل کشور» باید اولویت دانشگاه باشد. هزاران مشکل در جامعه داریم آیا دانشگاه باید فقط پول بخواهد؟ یا باید آستین‌ها را بالا بزند تا مسائل را حل کند و به یاری مملکت برود؟

وی افزود: اصلاح ساختار بودجه خاص دستگاه آموزش و پرورش یا وزارت علوم نیست بلکه اصلاح ساختار به صورت کلی است و قطعا این وزارت علوم هم در آن قرار می‌گیرد. یکی از مثال‌های آقای نوبخت هم در یکی از جلسات مربوط به دانشگاه بود که می‌گفتند پژوهش دانشگا‌ه‌ها تکراری است و یک پول را چندین بار به صورت تکراری از سوی دانشگاه‌های مختلف در سال‌های متوالی می‌گیرند و روی همان مساله به صورت تکراری کار می‌کنند و یافته‌های آنان هم در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار نمی‌گیرد و اصلا نمی‌تواند مشکلات کشور را حل کند.

میرزاده تاکید کرد: در این رابطه باید تجدیدنظر کنیم و دوره اینکه صرفا بگوییم پارسال این مقدار بودجه داشتیم و دوباره باید ۱۰ درصد اضافه کنیم به نظر می‌رسد به پایان رسیده است باید بگوییم پارسال این مساله را حل کردیم و امسال می‌خواهیم دو مساله حل کنیم و برای آن هم فلان مقدار پول لازم داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز