خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

خروجی جلسات کارگران گره ازمشکلات آنها باز نمی‌کند/ سامانه جامع روابط کار دارای نقص است

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۶۱۶۴

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی گفت: سامانه جامع روابط کار یکی از اقدامات مهمی بود که انجام شد ولی شاهد هستیم هنوز شرایط نرم افزاری به گونه ای نیست که تسهیل‌گری برای مراجعان داشته باشد وکارگران را به زحمت می اندازند.

احسان سهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مشهد گفت: در حوزه کار و کارگری متاسفانه فقط جلساتی با تشکلات و یا اصحاب رسانه برگزار شده و عکس های یادگاری گرفته می شود و یک روز هم اختصاص تجدید میثاق مکرر به شهدا بسنده می شود  ولی خروجی که گره از حوزه صنعت و کار باز کند مشهود نیست لذا امسال با حضور مدیر کل که خود از خانواده شهداست، توقع داریم که در زمینه منویات رهبری گام های موثری برداشته شود.

وی افزود: امروز باید حوزه معاونت روابط در استان پوست بیاندازد چرا که با توجه به حساسیت و حجم کار بسیار، باعث فرسودگی و رخوت در اجرای سیاست های علمی و  تحقق اصل سه جانبه گرایی شده است، نیاز است با تغییرات در این بخش، چابکی را به بدنه تزریق کرد تا شاهد پویایی و رضایتمندی کارگران و ارباب رجوعان شویم. 

سهرابی درباره مشکلات کارگران در حوزه روابط کار نیز گفت: سامانه جامع روابط کار یکی از اقدامات مهمی بود که انجام شد ولی شاهد هستیم هنوز شرایط نرم افزاری به گونه ای نیست که تسهیل‌گری برای مراجعان داشته باشد وکارگران را به زحمت می اندازند.

وی اظهار کرد: نکته دیگر این است که متاسفانه دسترسی را طوری تعریف کردند که یک نفر اپراتور  دادخواست ها را ممیزی و ثبت نکرده و صرفا به دنبال عدم ثبت دادخواست و کاهش ورودی پرونده هستند که به نوعی تضییع حقوق کارگران را فدای گزارش آماری می کنند.

 دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی بیان کرد: اصل ۳۴ قانون اساسی به صراحت می گوید که به هیچ عنوان هیچ مسئولی حق ندارد مردم را از دسترسی به محاکم رسیدگی منع کنند. 

وی ادامه داد: تعداد مجاز رسیدگی به پرونده ها در هر شعبه باید با توجه به دستورالعمل های وزارت کار ۵ پرونده در روز انجام گیرد که متاسفانه رعایت نمی شود و با توجه به وقت محدود رسیدگی با کیفیتی پایین‌تر از انتظار صورت می گیرد.

سهرابی تصریح کرد: مامور تحقیق، اطلاعات کافی در حوزه روابط کار ندارد و بدون رویت مستندات اظهار نظر می کند. اظهارات مأمور تحقیق  به صورت میدانی صورت نمی گیرد و معمولا به تلفن بسنده می شود و از گفته‌های طرفین دعوی، اظهار نظر می کند.

 دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی گفت: بر خلاف اینکه در ماده ۱۶۴ قانون کار به صراحت به غیر تشریفاتی بودن، رایگان بودن و سرعت در رسیدگی و عدالت تاکید شده است ولی متاسفانه کارگران در بخش‌های مختلف از جمله کاریابی ثبت نام در کافی نت ها هزینه های قابل توجهی پرداخت می کند که می توان از ظرفیت تشکلات و با نظارت اداره کار استفاده کرد .

وی در خصوص مباحث بیمه بیکاری نیز اظهارداشت: متاسفانه فرم هایی به کارگر ارائه می شود تا تاییدیه کارفرما اخذ گردد و کارفرما از این طریق سوء استفاده کرده و حقوق کارگران را تضییع می‌کند. کارفرما نیز با بیمه بیکاری موافقت نمی کند، در صورتی که بیمه بیکاری ارتباطی به کارفرما ندارد که با این فرایند روش غلطی که مغایر با قانون است را نهادینه می کنند.

سهرابی بیان کرد: اجرای دادنامه های لازم الاجرا  هیات عمومی دیوان عدالت اداری در محاسبه سنوات کارگران ۳۳۲۸ و ۱۴۱۴ در هیات های تشخیص و حل اختلاف استان  که متاسفانه در دادنامه ها سنوات که یکی از مهم ترین خواسته کارگران است رسیدگی صحیحی صورت نمی گیرد .

وی افزود: پرونده های سخت و زیان آور بین صنعتی و صنفی نیز باید تفکیک شود و نمایندگان مختص به موضوع شرکت کنند تا حقی از کارگران به دلیل عدم آشنایی با نوع حرفه توسط  نماینده کارگر تضییع نشود. همچنین با تغییر افراد دبیرخانه سخت وزیان آور در بازه های زمانی مشخص، از ایجاد زمینه های فساد جلوگیری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز