خبرگزاری کار ایران

کشت۵۰۰۰ هکتار چغندرقند بهاره در استان همدان

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۵۵۰۸

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از کشت ۵ هزار هکتار چغندر قند بهاره در سطح اراضی کشاورزی این استان خبر داد.

به گزارش ایلنا از همدان، محمدشهرام پرورش با اشاره به وضعیت کشت‌های بهاره این استان اظهار کرد: استان همدان به عنوان یکی از استان‌های کشاورزی کشور بوده که با سپری شدن سرما و مساعد شدن شرایط آب و هوایی در کشت بهاره محصولات اساسی به ویژه چغندرقند،سیب زمینی،ذرت و آفتابگردان و سایر محصولات برنامه ریزی جدی را انجام داده است.

وی با بیان اینکه در رابطه با چغندر قند در اواخر سال ۱۴۰۰ بحث کشت قراردادی این محصول با کارخانجات قند منعقد شده،افزود: تا به امروز  با برنامه‌ای که به شهرستان‌ها داده‌ایم پنج هزار هکتار چغندرقند به صورت  صددرصد مکانیزه در سطح اراضی کشاورزی استان کشت و کود مورد نیاز  آن تامین و تدارک شده است.

پرورش در ادامه برنامه استان همدان در رابطه با کشت سیب زمینی بهاره  را ۱۹ هزار هکتار برشمرد و تصریح کرد: همدان به عنوان یکی از استان‌های تولید مهم سیب زمینی بوده که در این رابطه از اواخر اسفند کشت سیب زمینی در سطح استان همدان آغاز شده و  با برنامه ریزی ۱۹ هزار هکتاری تاکنون ۱۰ هزار هکتار آن در مناطقی که شرایط مساعد برای کشت بهاره این محصول را داشته‌اند کشت انجام شد.

وی  گفت: برداشت و تولید این محصول برای تابستان خواهد بود و محصول تولیدی آن از اواسط تیرماه تا اواخر تیر ماه سال جاری به بازار عرضه می‌شود.

پرورش در ادامه با اشاره به کشت محصولات بهاره ذرت علوفه‌ای و دانه‌ای و کشت آفتابگردان خاطرنشان کرد: با مساعد شدن  شرایط آب و هوا، از اردیبهشت ماه کشت این محصولات نیز در استان آغاز می‌شود تا محصول تولیدی به بازار عرضه شود.

وی از اختصاص ۵ هزار تن کود کشت‌های بهاره به کشاورزان سطح استان خبر داد و بیان کرد: سموم مورد نیاز قبل و بعد از کشت‌های بهاره ،سموم پایه‌ای چون پتاسه و فسفاته خوشبختانه با تدبیر دولت و وزارت جهاد با قیمت مناسب این کودها با کمک شرکت خدماتی استان تامین و تدارک شده و ۵ هزار تن کود در حال اختصاص دادن به کشاورزان  استان است ضمن اینکه نظارت  لازم بر کاشت و داشت و برداشت انجام می‌گیرد تا میانگین تولید استان میانگین تولید قابل قبولی باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز