خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

افراد فاقد تخصص در عرصه هنرهای نمایشی قزوین دخالت می‌کنند/ نادیده گرفته شدن نقش تئاتر در جذب گردشگر

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۲۰۱۷

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قزوین گفت: افرادی که فاقد آشنایی با هنرهای نمایشی هستند در این حرفه دخالت می‌کنند و خودشان دست به تولید می‌زنند و بودجه‌های عمومی را هزینه می‌کنند؛ البته از نظر خودشان این اقدامات کارشناسی شده است و این موضوع از گذشته مشکل و چالش هنرهای نمایشی در استان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هنرهای نمایشی و تئاتر از مواردی هستند که با ژانرهای مختلف در کنار ایجاد سرگرمی برای افراد می‌تواند مسائل و مشکلات مختلف  موجود در جامعه را مطرح کرده و باعث رشد افراد و جامعه شود، قدمت این هنر به سال‌های دور بازمی‌گردد و هر کدام از انواع مختلف آن اهداف خاصی را دنیال می‌کند، به بهانه روز هنرهای نمایشی و تئاتر با رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قزوین گفت‌وگو کرده و چالش‌ها و افق‌های پیش روی این هنر در استان را از او جویا شدیم.

کیوان حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین درباره حمایت از ظرفیت‌های نمایش استان که در جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره فجر افتخار آفرینی می‌کنند، گفت: برای شرکت در جشنواره تئاتر فجر 16 اثر از 32 استان قابل ارسال است که امسال در استان قزوین دو اثر به جشنواره ارسال شد که نشانگر پتانسیل بلالای استان است اما تاکنون به غیر از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که متولی این امر است هیچ ارگانی از ما حمایت نکرده و شاید خیلی‌ها از ویژگی‌های این جشنواره اطلاع ندارند. 

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قزوین درباره چالش‌های پیش روی انجمن استان و نیازها و خلأهای موجود در راستای توسعه این هنرها گفت: انجمن هنرهای نمایشی به عنوان متولی تولید آثار نمایشی معرفی شده اما چالش اصلی ما این است که ما به هیچ عنوان بودجه‌ای برای تولید آثار هنری نداریم و حمایتی که تهران دارد و سالانه 20 میلیون تومان است هم خنده بوده و حتی هزینه خرید کاغذ برای انجمن هم نمی‌شود.

وی ادامه داد: البته اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم مبالغی را به ما کمک می‌کند، اما وظیفه اداره فقط حمایت از تئاتر نیست و باید در زمینه‌های مختلف هم هزینه کند.

این مسئول عنوان کرد: دو سال بود که به خاطر کرونا سالن‌های تئاتر بسته بود، امسال در ایام نوروز مهمانان و گردشگران مختلفی وارد استان شدند و امکان اجرای تئاتر خیابانی برای آن‌ها وجود داشت اما سهم بچه‌های هنرمند تئاتر ناچیز بود و اصلا از ما نظر خواهی و نیرو خواهی صورت نگرفت، می‌شد نمایش کمدی با محوریت تاریخ، فرهنگ و هنر قزوین را اجرا کرد.

فریاد می‌زنیم اما صدایمان به جایی نمی‌رسد

وی ادامه داد: در استان قزوین 30 گروه نمایشی و تعداد زیادی از افراد دارای مدرک در حوزه تئاتر وجود دارد که با دست خالی به تولید مشغول هستند، قزوین در تئاتر خیابانی جزء استان‌های معروف کشور است اما دریغ که هیچ کسی نیست که از ما حمایت کند و هر چقدر فریاد می‌زنیم صدای ما به جایی نمی‌رسد و این قانون گریزی در حرفه ما جزء هنرهای والا محسوب می‌شود.

حبیبی تاکید کرد: با راه اندازی کارناوال یا با ساز و دهل مردم را به شادی دعوت کردند بسیار خوب است و ما مخالف شادی نیستیم؛ اما چالش موجود این است که سهم تولید در این کارهای سفارشی برای خانواده تئاتر شاید نزدیک به یک درصد باشد که فاجعه انگیز است.

وی درباره امکانات تئاتر استان گفت: قزوین در دهه 60 پنج سالن تئاتر داشت اما درحال حاضر صرفا تماشاخانه علامه رفیعی با گنجایش 98 نفر فعال است، داشتن تئاتر شهر که در آن مردم برای دیدن تئاتر در چارچوب قانون جمهوری اسلامی حاضر شوند از ارزوهای ما بود و از مدیران قبلی پیگیر این موضع بودیم و درحال حاضر ساخت تئاتر شهر حدود 50 درصد پیشرفت داشته است و نمی‌دانم در سال جدید چه اتفاقی می‌افتد و آیا با وضعیت موجود درصورت تکمیل شدن در اختیار خانواده تئاتر قرار می‌گیرد، این مجموعه می‌توان به عنوان برند شهر قزوین مطرح شود.

کاهش بزه در جامعه با استفاده از هنر نمایش

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قزوین درباره تاثیر و نقش نمایش در حل مشکلات و مسائل مختلف جامعه گفت: یکی از ویژگی‌های تئاتر پالایش روحی و روانی انسان‌ها است، آن چیزی که به اسم تئاتر می‌شناسیم و قدمت ادبیات نمایشی به 2500 سال قبل بازمی‌گردد و می‌تواند بسیاری از فشارهای روانی جامعه خنثی و در خود حل کند، این هنر می‌تواند بسیاری از مشکلات را پیش روی چشم مخاطب ظاهر کرده و با نمایش لایه‌های زیرین جامعه، افراد را برای حل مشکلات به فکر ببرد.

وی ادامه داد: نمایش می‌تواند در کاهش بزه در جامعه نقش پررنگی داشته و با آگاهی دادن به افراد جامعه آن‌ها را از یک شهر نشین به شهروند که دارای احساس مسئولیت و قانونمداری است تبدیل کند؛ درواقع تئاتر در کنار سرگرمی بودن می‌تواند پیام‌های خوبی را در بستر جامعه ایجاد کند و چنانچه ویکتورهوگو به آن اشاره کرده با باز شدن در یک مرکز فرهنگی که می‌توان تماشاخانه باشد در یک زندان را بست.

این مسئول با بیان اینکه تئاتر و هنرهای نمایشی در جذب گردشگر موثر است، گفت: بسیاری از افرادی که در گشذته به اصفهان سفر می‌کردند حتما از تئاترهای کمدی آن هم دیدن می‌کردند، در استان قزوین هم بناهای تاریخی پربازدیدی داریم که می‌توان در آن‌ها کار نمایشی اجرا کرده و آئین، فرهنگ، آداب و روسم و لهجه و گویش‌های استان را به گردشگران معرفی کرد اما انجمن هنرهای نمایشی تاکنون نقشی در اجرای برنامه‌های مختلف در ایام نوروز نداشته است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قزوین گفت: خواستار این هستیم که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری که در هنرهای نمایشی نقفش دارند و همجنین انجمن هنرهای نمایشی به عنوان متولی آثار هنری جایگاه ویژه خود را پیدا کند، باید توجه داشت که تولید آثار هنری امری تخصصی است و ارگان‌هایی که بودجه عمومی دارند وظیفه دارند که اجرای آثار هنری را در اختیار هنرمندان واقعی این عرصه که شناسایی آن‌ها هم کار سختی نیست قرار دهند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز