خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه آزاد مطرح کرد:

وجود ۵۰۰ هزار صندلی خالی در دوره‌های کاردانی و کارشناسی

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۸۹۴

هنوز در حدود ۵۰۰ هزار صندلی خالی در دوره های کاردانی و کارشناسی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد ولی ما مجبوریم؛ فضاها را نگهداری و برای اساتیدی که موظفی شان در هفته تکمیل نمی شود، پرداخت داشته باشیم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: میزان وابستگی دانشگاه آزاد اسلامی به شهریه در سال آینده ۸۴ درصد خواهد شد.

به گزارش ایلنا، میرزاده با بیان اینکه میزان وابستگی دانشگاه های بزرگ و معتبر به شهریه در کشورهای دیگر نزدیک ۲۵ درصد است، گفت: با برنامه ریزی های انجام شده و اجرای طرح های اقتصادی و دانش بنیان تا سال آینده میزان وابستگی دانشگاه آزاد اسلامی به شهریه به ۸۴ درصد خواهد رسید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به معوقات برخی از نهادها به دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: هم اکنون برخی از نهادها و سازمان های دولتی معوقات بسیار زیادی به دانشگاه آزاد اسلامی دارند که با توجه به عدم وابستگی این نهاد علمی به بودجه دولتی پرداخت این معوقات سنگین که بعضا در حدود ۲۵۰ میلیارد تومان می رسد بخش قابل توجهی از تنگناهای مالی دانشگاه آزاد اسلامی را حل خواهد کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر ضرورت توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: هنوز در حدود ۵۰۰ هزار صندلی خالی در دوره های کاردانی و کارشناسی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد ولی ما مجبوریم فضاها را نگهداری و برای اساتیدی که موظفی شان در هفته تکمیل نمی شود، پرداخت داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طبق آمار سال گذشته در مجموع کل دانشگاه های آزاد و دولتی، تنها حدود ۸ درصد متقاضیان دوره دکتری در دانشگاه ها پذیرفته شدند و ۹۲ درصد داوطلبان پشت دیوارهای کنکور مانده اند و همچنین از بین یک میلیون متقاضی کارشناسی ارشد نیز تنها ۲۶ درصد داوطلبان در کل دانشگاه های دولتی و آزاد پذیرفته شده اند و ۷۴ درصد آنان پشت سد کنکور مانده اند و این موضوع ضرورت توسعه تحصیلات تکمیلی را بیش از گذشته نشان می دهد.

وی تاکید کرد: باید ظرفیت سازی لازم صورت گیرد که به جای دانشگاههای درجه دو و سه منطقه، دانشگاه های داخلی با پول مردم آباد شود.

وی ادامه داد: همچنین درسال۹۱، تعداد ۵۰ هزار پرونده متقاضیان مقطع تحصیلات تکمیلی برای تحصیل در دانشگاه های خارج کشور در وزارت علوم تشکیل شده است و همین امر لزوم توسعه تحصیلات تکمیلی را افزایش می دهد.

میرزاده با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی همزمان دو سیاست عمده را دنبال می کند، گفت: کاهش وابستگی دانشگاه آزاد اسلامی به شهریه و افزایش درآمد از فعالیت های غیر شهریه ای و شرکت های دانش بنیان دو سیاست عمده دانشگاه هستند که همزمان با این دو هدف توسعه تحصیلات تکمیلی که تقاضای فزاینده احتماعی در پی دارد نیز دنبال می شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از هیات های امنای استانی خواست تا با دادن فرصت یک ساله واحدهای زیان ده را تعیین تکلیف کنند به طوری که یا در واحدهای مادر تجمیع شوند و یا تغییر کاربری دهند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته تعدادی از واحدهای دانشگاه تجمیع و ادغام شده است، گفت: در مهرماه سال ۹۲، تعداد ۴۷۲ واحد در دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشت که امروز این تعداد به ۴۰۰ واحد رسیده است و ۷۲ واحد تجمیع، منحل و یا تغییر کاربری داده شدند.

میرزاده در ادامه این جلسه با اشاره به ابلاغ سند توسعه علم و فن آوری از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: بر اساس اهداف این سند، ایران تا پایان سال ۱۴۰۴ باید به قطب نخست علمی منطقه تبدیل شود و ۵۰ درصد از تولید ناخالص ملی کشور(GDP) از فعالیت های اقتصاد دانش بنیان تامین شود.

وی تصریح کرد: این موضوع به خوبی نقش دانشگاه ها به صورت عام و دانشگاه آزاد اسلامی به صورت خاص را در تحقق این هدف نشان می دهد زیرا دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن ظرفیت بالایی از آموزش عالی کشور وظیفه سنگینی در تحقق سند توسعه علم و فن آوری ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب دارد.

میرزاده با اشاره به تشکیل هیأت های امنای استانی در سراسر کشور، گفت: در حال حاضر ۴۹۶ نفر عضو هیأت امنای استانی دانشگاه آزاد اسلامی هستند و در این مجموعه با ما همکاری می کنند.

وی با تأکید بر اینکه مجموعه هیأت امناهای استانی متشکل از دانشمندان، فرهیختگان، علما، صاحبنظران و مدیران سطح بالای استانی است، گفت: هیأت امناها به هیچ عنوان جنبه تشریفاتی نداشته و در تمام تصمیم گیری های دانشگاه دخیل هستند.

وی خاطرنشان کرد: هیأت امناهای استانی، حالت تمرکزگرایی تصمیمات در سازمان مرکزی را از بین برده و با ایجاد تمرکززدایی، موجب استفاده از خرد جمعی در تصمیم گیری ها شده است، به طوری که بیشتر امورات در استان ها توسط هیأت امناها انجام می شود.

وی با اشاره به شاخص های عملکردی در رابطه با انتصاب روسای واحدها، گفت: کمیسیون های نظارت باید بر انتخاب روسای واحدها نظارت کنند. از دیگر وظایف کمیسیون های نظارت، اجرای سیاست های دانشگاه در خصوص توسعه تحصیلات تکمیلی، جذب استاد و دانشجو در همه مقاطع، اجرای برنامه های دانشگاه، وصول درآمدهای غیر از شهریه، اجرای طرح های فرهنگی ماندگار، ایجاد مراکز رشد و توسعه شرکت های دانش بنیان است.

وی با بیان اینکه این شاخص ها، شاخص های جدیدی هستند که در برنامه مصوب هیأت موسس در سال ۸۸ وجود نداشت، گفت: شاخص های مذکور با توجه به مسائل به وجود آمده در دانشگاه آزاد اسلامی تعریف شده است.

به گزارش مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، میرزاده با بیان اینکه شاخص های تعیین کننده رتبه واحدها تغییر کرده است، تصریح کرد: از این پس شاخص های مربوط به جذب هیأت علمی، توسعه تحصیلات تکمیلی، اجرای طرح های فرهنگی ماندگار و اقتصاد دانش بنیان سیاست های جدیدی است که برای امتیازبندی واحدها استفاده می شود.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی هر سال یک گزارش رتبه بندی و کارآیی واحدها را براساس همین شاخص ها به هیأت موسس گزارش می کند.

جلسه هیات امنای استان قزوین به ریاست دکتر میرزاده، دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی هسته ای، استاندار قزوین، امام جمعه قزوین و سایر اعضا برگزار شد. در این جلسه مصوبات بودجه سال ۹۴، نمودار سازمانی استان و اصلاحیه برنامه راهبردی استان مورد بحثو بررسی قرار گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز