خبرگزاری کار ایران

ایلنا از سمنان گزارش می دهد؛

سرنوشت اعتبار 10 میلیارد تومانی شهرک صنعتی دامغان در ابهام/ یک مسئول : هیچ پروژه ای از دامغان حذف نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۰۳۵۸

در 4 ماه پایانی سال 1400 حدود 10 میلیارد تومان اعتبار به پروژه های «آبیاری قطره ای فضای سبز» و «جدول کشی» فاز توسعه به شهرک صنعتی دامغان اختصاص یافته بود که به دلایل مختلفی مناقصات این پروژه ها لغو شد و سرنوشت اعتبارات آن نامعلوم است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از سمنان، ارائه خدمات به صورت متوازن از الزاماتی است که باید در فرآیند برنامه ریزی شرکت شهرک های صنعتی مورد توجه قرار بگیرد و در این راستا نیاز است در ابتدا نیازسنجی هر شهرک صنعتی به درستی انجام شود. برخی از شهرک های صنعتی استان سمنان کمبودهایی دارند که حتماً نیاز است اعتبارات و منابع بیشتری دریافت کنند در حالی که بنا به دلایل مختلف عملاً این اتفاق نمی‌افتد و اعتبارات در سایر شهرک ها توزیع می شود.

ابوالفضل 36 ساله مدیرعامل یکی از شرکت های پیمانکاری به ایلنا گفت: طی مدت 4 ماه گذشته دو پروژه برای دامغان تعریف شده بود که حدود 10 میلیارد تومان اعتبار اولیه برای آن در نظر گرفته بودند.

مطابق قانون باید مناقصه مجددا تجدید می شد

وی افزود: عنوان مناقصه «جدول کشی فاز جدید شهرک صنعتی دامغان» به طول حدود 35 کیلومتر بود که با وجود بازگشایی پاکت ها اختلافی بین برنده مناقصه و پیمانکاران پیش آمد و نفر اول و دوم پاکت هایشان قابل قبول نبود و مطابق قانون باید مناقصه مجددا تجدید می شد که با توجه به اتمام سال 1400 مناقصه برگزار نشد.

ابوالفضل تصریح کرد: پروژه بعدی «آبیاری قطره ای فضای سبز شهرک صنعتی» بود که فراخوان دادند، اسناد در سامانه ستاد بارگذاری شد و حدود 4 میلیارد تومان برآورد قیمت اولیه بود.

سرانجام پروژه آبیاری قطره ای فضای سبز شهرک صنعتی

وی ادامه داد: سرانجام این پروژه و مناقصه به سرنوشت جدول کشی دچار شد و پاکت ها تاکنون باز نشده و فقط در سامانه ستاد عنوان شده که مناقصه لغو شده است.

این پیمانکار دامغانی ضمن تبیین قانون مناقصات گفت: طبق قوانین موجود، کارفرما بنا به 5 دلیلی که به صراحت پیش بینی شده می تواند مناقصه را لغو و کتبا به پیمانکار اعلام کند در صورتی که کارفرما می گوید با توجه به پایان سال و اعتبارات ترجیح دادیم که این مناقصه را لغو کنیم.

وی افزود: حیف است که به سختی اعتباری با فروش زمین های شهرک صنعتی دامغان جذب شود و بخواهد این اعتبار در شهر دیگری هزینه شود.

  10 میلیارد تومان اعتبار از شهر رفت

این پیمانکار دامغانی بیان کرد: دردناک است که در شرایط اقتصادی فعلی حدود 10 میلیارد تومان اعتبار طی 4 ماه از این شهر خارج شود و صدای هیچ مسئولی بلند و پیگیری نشود.

وی با توجه به اینکه اگر مناقصه به هر دلیلی لغو شده است باید تجدید شود، افزود: در فاز توسعه شهرک صنعتی فقط زمین فروختند و هیچ گونه زیر ساختی ندارد؛ چنانچه بخواهند این مناقصات را در سال جدید برگزار کنند باید مطابق فهرست بهای 1401 با قیمت های خیلی بیشتر برگزار کنند که بعید است.

مدیرعامل یکی ازشرکت های پیمانکاری اضافه کرد: با توجه به تجربه ای که در این سال ها دارم بعید است اعتباری که از پروژه ای حذف می شود مجددا صرف همان پروژه شود؛ تمام حرفم این است از این مبلغ 10 میلیارد تومان حداقل 25 درصد آن صرف پرداخت دستمزد کارگران همین شهر می شد.

هادی قربانیان مدیرعامل انجمن کارآفرینان صنعت و معدن دامغان گفت: حدود 9 میلیارد تومان برای جدول کشی فاز توسعه شهرک صنعتی و آبیاری قطره ای فضای سبز در نظر گرفتند.

فضای سبز شهرک صنعتی دامغان بالاترین سرانه فضای سبز در استان است

وی با تاکید بر اینکه فضای سبز شهرک صنعتی دامغان بالاترین سرانه فضای سبز در بین شهرک های صنعتی استان است، تصریح کرد: آبیاری درختان بسیار اهمیت دارد و منطقی نیست با توجه به کمبود آب و خشکسالی های اخیر آب فعلی صرف آبیاری غرقابی درختان غیرمثمر شود.

قربانیان افزود: مجوز آبیاری قطره ای 35 کیلومتر از فضای سبز شهرک در زمان مدیر سابق شرکت شهرک های صنعتی سمنان صادر شده بود و اکنون مناقصه اجرای این طرح لغو شده است هر چند سرپرست شرکت شهرک های صنعتی دامغان منکر این موضوع شده است. 

پروژه آبیاری قطره ای فضای سبز شهرک در جریان و در مرحله ارزیابی است

محمدرضا باقری سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان ضمن بیان اینکه هیچ پروژه و اعتباری از شهرک صنعتی دامغان حذف نشده است و در مرحله ارزیابی است به خبرنگار ایلنا گفت: پروژه آبیاری قطره ای فضای سبز شهرک در جریان است؛ برگزاری مناقصه اینگونه نیست که فورا به کسی بگوییم در مناقصه شرکت کند.

وی ادامه داد: لازمه مناقصه این است که طرح لازم آماده شود و پس از آماده شدن طرح مناقصه برگزار شود و پیمانکاران واجد شرایط شرکت کنند و ارزیابی شوند.

اعتبار طرح آبیاری قطره ای فضای سبز از محل اعتبارات داخلی است

باقری یادآور شد: اعتبار طرح آبیاری قطره ای فضای سبز شهرک صنعتی دامغان از محل اعتبارات داخلی شرکت شهرک ها است و با اتمام سال از بین نخواهد رفت.

سرپرست شرکت شهرک های صنعتی سمنان بیان کرد: در کل استان سمنان در حال بررسی آبیاری فضای سبز شهرک های صنعتی هستیم. در سیاست گذاری جدید برای آبیاری فضای سبز استفاده از پساب مطرح شده است و زمانی که بخواهیم از پساب استفاده کنیم با سیستم قطره ای به دلایل فنی نمی شود آبیاری کرد.

وی با تاکید بر اینکه در حال بررسی مطالعاتی شیوه آبیاری توسط پساب در همه شهرک های صنعتی استان هستیم، گفت: پس از استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز آب چاه های موجود برای واحدهای صنعتی استفاده می شود و بخشی از کمبود آب حوزه صنعت جبران می شود.
 
باقری یادآور شد: چنانچه به این نتیجه برسیم که استفاده از پساب با سیستم آبیاری قطره ای همخوانی ندارد سیستم قطره ای را اجرا نخواهیم کرد و ظرف مدت یک تا 2 ماه نتیجه طرح ها و بررسی هایمان مشخص می شود.
 
وی اضافه کرد: برای استفاده از پساب شهری باید ایستگاه تصفیه بزنیم و آب را به حد نرمال تری برسانیم تا قابلیت استفاده برای فضای سبز داشته باشد.
 

 احداث خط انتقال پساب در دامغان به مراتب راحت تر و کم هزینه تر است

سرپرست شرکت شهرک های صنعتی سمنان با اشاره به اینکه استفاده از پساب و هزینه های خط انتقال آن توجیه اقتصادی دارد، تصریح کرد: احداث خط انتقال پساب در دامغان نسبت به سایر شهرها به مراتب راحت تر و کم هزینه تر است؛ در سمنان 25 کیلومتر خط انتقال و دو ایستگاه پمپاز و یک تصفیه خانه تک بعدی داریم.

صرفه جویی 20 لیتر بر ثانیه در مصرف آب چا ها با استفاده از پساب
 
باقری گفت: بر ای تامین آب واحدهای صنعتی هزار و یک مشکل داریم. چاه های کشاورزی که به ما آب نمی دهند، با استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز 10 تا 20 لیتر بر ثانیه در مصرف آب چاه شهرک صنعتی دامغان صرفه جویی می شود که می توانیم آن را صرف واحدهای صنعتی کنیم.
وی با تاکید بر اینکه اولویت ما برای آبیاری فضای سبز استفاده از پساب است، بیان کرد: از هر طریقی که بتوانیم کمبود آب واحدهای صنعتی را جبران کنیم فروگذار نخواهیم کرد و حتی تصمیم داریم کمبود آب برخی از واحدهای صنعتی مثل فولاد یا کارخانه های تولید کاشی و سرامیک را نیز از پساب شهری جبران کنیم.

گزارش: محمود بانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز