خبرگزاری کار ایران

ایلنا از جزئیات تخلیه پرورشگاه قدیمی کرمان‌ گزارش می‌دهد؛

اقدام اداره اوقاف باعث وحشت کودکان کار شد/ یک‌روزه تلاش چند ساله ما را بر باد دادند

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۴۱۱۲

اداره کل بهزیستی کرمان مدعی است که اداره کل اوقاف استان در حالی اقدام به تخلیه پرورشگاه این شهرستان کرده که هیچگونه هماهنگی قبلی با آنها نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هفته گذشته بود که کودکان کار تحت پوشش موسسه آفتاب کرمان در حالی که در حال آموزش در مرکز پرورشگاه این شهرستان بودند اداره اوقاف اقدام به تخلیه این موسسه کرده و تمامی وسایل شان را به داخل کوچه ریخت. این اقدام به گفته مسئولان اداره بهزیستی این شهرستان بدون هماهنگی با این اداره صورت گرفته و موجب استرس و نگرانی این کودکان شده بود.

علی رضا وحید زاده سرپرست اداره کل بهزیستی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در این باره اظهار داشت: برای کودکان کار کرمان دو نوع مرکز داریم که یک سری مراکز شبانه روزی هستند و یک مرکز آموزشی و حمایتی نیز با ما در ارتباط است  که بازماندگان از تحصیل را آموزش داده و به خانواده‌هایشان ـآموزش  مهارت‌های اجتماعی می دهند. همچنین خدماتی از جمله خود مراقبتی و خدمات درمانی را انجام می دهند.

وحیدزاده ادامه داد: حدودا 15 سال پیش اداره اوقاف با ارائه سندی مدعی شد که این پرورشگاه متعلق به آنها بوده و موقوفه است. آن زمان اداره بهزیستی مدارک لازم را برای اینکه بتواند ارائه بدهد و مالکیتش را نسبت به این ملک ثابت کند که به این اداره وقف شده را در دست نداشت.

وی افزود: البته هرچند اداره اوقاف هم برای این پرورشگاه وقف نامه ای ندارند اما آن را به نام این اداره به  ثبت رسانده و سندش را گرفته اند.اخیرا یک سری مدارک به دست ما رسید مبنی براینکه این ملک برای اوقاف نیست  و در این مدت هم ما در این مراکز  به کودکان کار خدمات می دادیم که یک مرکز شبانه روزی  و یک مرکز روزانه در آنجا برای این کودکان دایر بود.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان کرمان عنوان کرد: اداره اوقاف کرمان هشتم اسفند ماه سال‌جاری با در دست داشتن حکم قضایی و بدون هماهنگی  با ما و یا  داشتن حکم ، به این مرکز مراجعه کرده و آنجا را تخلیه کرده‌اند ،این در حالی است که 3 هفته پیش در این باره جلسه‌ای در سیستم قضایی داشتیم که اداره اوقاف اسنادشان را ارائه دادند و مدعی شدند که این ملک متعلق به آنها است و باید هرچه زودتر تخلیه شود.

وحید زاده اضافه کرد: ما هم که نمی‌توانستیم به سرعت آنجا را تخلیه کنیم از آنها فرصت خواستیم که مقامات قضایی در جلسه به ما اعلام کردند که با هم تعامل کنیم و هیچگونه حکم و مصوبه‌ای از سوی مقامات قضایی در این جلسه نسبت به تخلیه ملک برای اداره بهزیستی به صورت مکتوب صادر نشد.

وی تصریح کرد: بنا به گفته مقامات قضایی ما با اداره اوقاف تعامل کردیم که 10 روز به ما فرصت بدهند که بتوانیم مکانی را اجاره و از آن مرکز جابه جا شویم که متاسفانه نتوانستیم جایی را به آن سبک اجاره کنیم و قرار شد کودکان را به اورژانس اجتماعی منتقل کنیم. 

وحیدزاده بیان کرد: اما  اداره اوقاف در حالی که می دانست در تدارک جابه جایی بودیم  به صورت غیر منتظره و  در اقدامی بدون هماهنگی در حالی که کودکان کار در حال آموزش   بودند به آنجا مراجعه و وسایل را به بیرون منتقل کردند.

 سرپرست اداره کل بهزیستی استان کرمان عنوان کرد: آن مرکز مکانی بود که به راحتی در دسترس کودکان کار بود و ما می توانستیم خدمات مختلفی را به آنها ارائه بدهیم و جانمایی ساختمان اصلا در گذشته برای همین کار در نظر گرفته شده بود و حتی تابلوی بالای این ساختمان به نام پرورشگاه نوشته شده است که جزو آثار تاریخی است. قدمت  پرورشگاه هم  به چندین دهه قبل بازمی گردد. هر چند بخشی از این پرورشگاه را شهرداری چند سال پیش بازارچه کرد و حالا هم که کلا از چنگ بهزیستی درآوردند.

وی گفت: به 250 کودک کار در در این مرکز خدمات مستمری از جمله کمک آموزشی، بسته های غذایی و پوشاک به واسطه یک موسسه خیریه که با ما در بهزیستی در ارتباط بود ارائه می دادیم و این کودکان کاملا به اعتماد کرده بودند.

وحید زاده ادامه داد: هم اکنون کودکان کار را  به ساختمان قدیم اورژانس اجتماعی اداره بهزیستی کرمان منتقل کرده‌ایم.  کل فرایند را با اداره اوقاف و  سیستم قضایی خوب پیش رفتیم که در روزهای آخر مانده به جابه جایی اداره اوقاف مقداری بی مهری کردند و هیچ توضیحی در مورد این اقدام شان ندادند.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان کرمان افزود: اداره اوقاف هیچگونه وقف نامه‌ای نسبت به مالکیت این پروشگاه ندارد و این روزها حرف و حدیث‌ها‌ی مربوط  به این ملک که آیا  جزو وقفیات این اداره است یا خیر ، زیادتر  شده است؟

اقدام اداره اوقاف باعث وحشت کودکان کار شد/ یک‌روزه تلاش چند ساله ما را بر باد دادند

طاهره قلی زاده مدیرعامل  موسسه خیریه بچه های آفتاب هم در ادامه در این باره به ایلنا گفت: این اتفاق به دلیل اختلاف 30 ساله ای که بین اداره بهزیستی و اوقاف شهرستان کرمان افتاد که هرکدام از این ادارات مدعی بودند این ملک متعلق به آنها است.

وی افزود:  6 سالی می شد که در این مرکز  در زمینه خدمات رسانی به کودکان کار فعالیت داشتیم. حدودا روزی 60 کودک به آنجا می آمدند سواد می آموختند که همان روز هم اتفاقا سر کلاس درس بودند که اداره اوقاف آمد و با توجه به اینکه از آنها فرصت خواسته بودیم  اما بدون توجه به آن ، وسایل بچه ها  را جلوی چشم کودکانی  که دچار استرس شده  و گریه می کردند،  بیرون ریختند.

قلی زاده عنوان کرد: از آن روز  این کودکان احساس عدم  امنیت‌ می‌کنند، زیرا  هر روز با آرامش همراه با مادران‌شان  به آنجا آمده  و درس می خواندند و مهارت های زندگی را آموزش می دیدند اما به یک‌باره همه اینها بر باد رفت.

وی ادامه داد: از سال 92 تا کنون در همین کار هستم و در سال 95 اولین  مرکز حمایتی آموزشی کودک  و خانواده که مربوط به کودکان کار و خیابان بود را راه اندازی کردم ؛ در مجموع می توانم می‌گویم بیش از  5 سالی است که با بهزیستی تفاهم نامه‌ای امضا کردم که  بهزیستی بر اساس این تفاهم نامه این مکان را در اختیار ما قرار داد که برای کودکان کار و خیابان چنین فعالیت‌های آموزشی را انجام دهیم.

قلی زاده گفت:  250 کودک کار تحت پوشش این موسسه است که به صورت غیر متمرکز  از خدمات مرکز ما استفاده می کنند. اینها کودکانی بودند که برای تحصیل از همه جا رانده شده  و هیچ کجا نمی شد ثبت نام شان کرد. ما در این مرکز به آنها  سواد  یاد دادیم . اما چه شد؟ در حال حاضر هم مکان کوچکی را بهزیستی در اختیارمان قرار داده تا سال تمام شودکه البته امیدوارم  سال آینده برای دوباره به همان جا برگردیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز