خبرگزاری کار ایران

پس از بررسی هیأت داروران؛

آرای برتر جایگزین حبس در استان قزوین معرفی شدند

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۳۱۰۳

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین گفت: بیش از 40 رای توسط قضات حوزه‌های قضایی استان برای ارزیابی در انتخاب آرای برتر جایگزین‌های حبس استان ارسال شده بودند که در نهایت سه رای به‌عنوان آرای برتر انتخاب و برای شرکت در جشنواره تقدیر از آرای برتر کل کشور به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه معرفی شدند.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی دادگستری استان، علی فولیان در نشست هیأت داوری انتخاب آرای برتر جایگزین‌های حبس  استان گفت: یکی از اولویت‌های دستگاه قضایی سیاست حبس زدایی  با هدف کاهش جمعیت کیفری زندان، باز اجتماعی شدن محکومین، کاهش ورود آسیب به خانواده محکومین و کاهش قابل توجه هزینه‌های مترتب بر دستگاه قضایی است.

 سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین افزود: یکی از راهکارهای حبس زدا، تمرکز بر عملیاتی کردن جایگزین‌های حبس است و به‌کارگیری اقداماتی چون تعلیق، تعویق ، نظام نیمه آزادی  و خدمات عمومی رایگان تاثیر بسزایی در کنترل جمعیت کیفری خواهد داشت و با توجه به قابلیت های قانونی با اعمال و اجرای هر چه بیشتر این تاسیسات تاحد زیادی جمعیت کیفری زندان‌ها کاهش خواهد یافت.

وی به فرهنگ سازی قضایی برای صدور آرای جایگزین حبس اشاره کرد و گفت: کارآیی و کارآمدی مجازات‌های اجتماع محور نیازمند بسترسازی مناسب و فرهنگ‌سازی قضایی و اجتماعی است.

این مقام قضایی استان قزوین ادامه داد: ترغیب و  تشویق قضایی و حمایت از قضاتی که از این نهادها استفاده می‌کنند تدبیری برای نهادینه سازی نهادهای ارفاقی و  اصلاحی به مثابه یک ارزش قضایی محسوب می‌شود تا سیاست اتخاذی در این زمینه با دقت، سرعت، وسعت و جامعیت بیشتری به مرحله اجرا درآید.

وی اظهار کرد: جمع آوری آرای صادره و معرفی آرای برتر نهادهای ارفاقی اصلاحی پیشگیرانه از گام‌های اساسی اجرای برنامه موصوف است.

فولیان با اشاره به اهمیت کیفیت و لزوم ارتقای جنبه علمی آرای صادره جایگزین‌های حبس، بیان کرد: این معاونت به منظور ترغیب قضات به استفاده از ظرفیت‌های جایگزین و ارتقاء هرچه بیشتر کیفیت آرا، نسبت به تشکیل هیأت داوری اقدام کرده و در این کمیته انتخاب آرای برتر قضایی با محوریت تاسیسات منتخب حبس‌زدا  انجام شد.

وی عنوان کرد: مستند و مستدل و موجه بودن رای، تناسب رای با نوع جرم و کیفیت ارتکاب آن ،تناسب رای با ویژگی‌های شخصیتی و اجتماعی، احتمال تاثیر رای در اصلاح و بازپروری مجرم، ابتکاری و بدیع بودن رای در چهار چوب قانون، وجاهت و مقبولیت  رای در جامعه، قابلیت اجرای رای و امکان نظارت بر آن، رعایت آیین نگارش ادبی در انشای رای از جمله شاخص‌های مدنظر برای تعیین آرای برتر بود.

فئلیان گفت: پس از بررسی نهایی آرای قضایی جایگزین حبس حسن کاظم پور رئیس شعبه 102دادگاه کیفری دو قزوین، روح الله اکبری، رئیس سابق دادگاه عمومی بخش اسفرورین و رضا محمدی دستجردکی، رئیس دادگاه عمومی بخش الموت شرقی به ترتیب با کسب بیشترین امتیاز  به عنوان آرای برتر انتخاب شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز