خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از پایتخت تعاونی کشور؛

نیمی از تعاونی‌های استان یزد غیرفعال هستند/ اجرای نادرست قانون، مشکل تعاونی ‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۰۰۸۳

ثبت بیش از ۶ هزار تعاونی در استان یزد و فعالیت موفق بیش از سه هزار شرکت تعاونی با تجمیع سرمایه‌های خرد و جلب مشارکت مردم، لقب پایتخت تعاونی ها را به این استان داده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، بیش از ۶ هزار تعاونی در استان به ثبت رسیده است که از این تعداد حدود سه هزار تعاونی فعال هستند که در زمینه‌های مختلف تولیدی، مصرفی، خدماتی و ... فعالیت می کنند.

بر اساس آمارهای موجود و تایید شده اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، ۵۵ درصد شرکت تعاونی‌های استان در حوزه خدمات، ۳۵ درصد در بخش تولید و ۱۰ درصد در بخش کشاورزی فعالیت دارند و این تعاونی ها توانسته اند اشتغالزایی بسیار خوبی برای استان ایجاد کنند اما این روزها، اندک تعاونی های فعال استان نیز از انبوه مشکلات رنج می برند و چشم انتظار حمایت مسئولان هستند.

این در حالی است که همواره مسئولان تعاونی‌ها را کلید توسعه‌ کشور دانسته و بر حمایت از تعاونی ها تاکید داشته اند اما در شرایط فعلی نیمی از تعاونی های این استان که پایتخت تعاونی در کشور است به تعطیلی رسیده و برخی هم که فعالت مشکلات متعددی دارند.

نیمی از تعاونی‌های استان یزد غیرفعال هستند/ اجرای نادرست قانون، مشکل تعاونی ‌ها

تقویت و احیای تعاونی ها، راهکار رونق تولید

آیت الله محمدرضا ناصری؛ نماینده ولی فقیه در استان با انتقاد از وجود تعداد زیادی تعاونی غیرفعال در یزد گفت: ایجاد اشتغال باید به دست تعاونی‌ها انجام شود و امروز نباید در جامعه، شاهد این روند بیکاری باشیم و تعاونی‌ها باید این خلأ را پر کنند.

وی با تاکید بر اینکه رونق تولید و اشتغال با احیای تعاونی ها ممکن است افزود: بسیاری از این تعاونی ‌ها با تعداد بالا در مقطعی از زمان تشکیل شده‌اند اما اکنون غیرفعال شده‌ و اثری از آنها نیست و بسیاری از آنها نیز دچار ورشکستگی شده ‌اند.

امام جمعه یزد با اشاره به اینکه امروز نباید در جامعه ما به ویژه جامعه تحصیل کرده، شاهد این روند بیکاری باشیم افزود: تعاونی‌ها باید این خلأ را پر کنند در حالی که اکنون یک سوم تعاونی ‌های ثبت شده نیز فعال نیستند.

ناصری با تاکید بر اینکه تعاونی ‌ها نباید معطل و بلاتکلیف بمانند و باید آنها را فعال و وارد مباحث جدی‌تر کرد ادامه داد: یکی از کارهایی که تعاونی‌ها می‌توانند به آن ورود جدی داشته باشند، صنعت پوشاک است زیرا اکنون بسیاری از ریسندگی‌ها و نساجی‌ها در حال رکود و تعطیلی هستند در حالی که سالانه مقادیر زیادی پوشاک از خارج از کشور وارد می شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد سالم می ‌تواند در بخش تعاون تحقق یابد، تصریح کرد: شرکت تعاونی‌ها دارای بازرس، ناظر مالی، ناظر عمومی و ... هستند و چون باید گزارش مالی و عملکرد خود را به بازرس و اعضای شرکت ارائه کنند می توان اقتصاد سالم و پویا را از طریق تعاون تحقق بخشید که در آموزه های دینی هم سفارش موکد به تعاون شده است.

لزوم تعیین تکلیف تعاونی ‌های غیرفعال

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد هم با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف تعاونی‌های غیرفعال در استان، عدم اجرای دقیق و درست قانون را عمده‌ترین مشکل شرکت‌های تعاونی برشمرد.

محمدرضا فلاحتی در خصوص وضعیت تعاونی های استان به ایلنا گفت: اغلب شرکت های تعاونی انتظار حمایت بیشتری از سوی دولت دارند و معتقدند که دولت حمایت های قانونی خود را از تعاونی ها مانند سایر بخش‌ها دیده و تفاوتی قائل نیست.

وی با بیان اینکه در قانون معافیت های مالیاتی برای تعاونی ها نیز دیده شده است تصریح کرد: در بسیاری از موارد نیز فشارهای مالیاتی موجب شده بسیاری از شرکت‌های تعاونی متضرر شده، ورشکست شوند و تعاونی را تعطیل کنند اما تعطیلی تعاونی ها فقط به این دلیل نیست و دلایل دیگری نیز دارد.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد با بیان اینکه بخشی از تعاونی های تعطیل شده در استان یزد عمر فعالیت‌شان به سر آمده عنوان کرد: برخی دیگر نیز به دلیل نداشتن مدیریت مناسب، کمبود نقدینگی و نقص در سیستم بازاریابی و فروش به ویژه در تعاونی های تولیدی و توزیعی تعطیل شده اند.

وی اظهار امیدواری کرد: با بررسی مشکلات موجود تعاونی ها و آسیب شناسی در خصوص فعالیت های آن ها همچنین ‌ برگزاری دوره های آموزشی و ... بتوانیم بخشی از این تعاونی ها را فعال کنیم.

فلاحتی از دیگر دلایل تعطیلی تعاونی ها را موانع تولید و همچنین نوسانات شدید قیمت ‌ها دانست و افزود: تعاونی‌های فعال خرد در شهرها و روستاها برای تولید مثلاً فرش نیازمند تهیه نخ و رنگ و ... بودند اما با افزایش قیمت های ناگهانی و افسار گسیخته، تعاونی‌ها یا مجبور بودند که بهای آن را بپردازند و یا بیکار بمانند و تعطیل شوند و تعاونی هایی که توان پرداخت نداشتند به تعطیلی رسیدند.

رصد مشکلات تعاونی ها از سوی بازرسی وزارتخانه

وی با اشاره به اینکه وزارتخانه نیز برای بررسی و رفع مشکلات در حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه های ویژه ای در دستور کار دارد که در سفر مسئولان مربوطه به یزد پیگیری خواهد شد افزود: مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارتخانه طی ۲ روز در میز ارتباطی با مردمی به گفتگو خواهند نشست تا مشکلات این حوزه را بررسی و رفع کنند.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد زمان برگزاری این میز ارتباطی را روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۵ و ۲۶ آذرماه اعلام کرد و اظهار داشت: در این ۲ روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ مردم درخواست‌های خود را در یک متن ارائه می ‌دهند، درخواست به مسئول مربوطه استانی ارجاع و بر اساس نظر کارشناسی، دستور پیگیری و برای حل مشکل مردم اقدام می شود.

ترویج فرهنگ تعاون در استان

تعاونی‌ها به ‌نوعی عامل محرک توسعه اقتصادی هستند که می توانند با جذب سرمایه‌ های خرد مردم و هدایت آن به سمت تولید نقش ارزنده‌ای در کاهش فاصله طبقاتی، ایجاد اشتغال، خلق ارزش افزوده و حتی با توسعه صادارت ارزآوری داشته باشند.

اقتصاد استان یزد در مسیری حرکت می‌کند که تعاونی‌ها می‌توانند با حضور موثر خود نقش برجسته ای را ایفا کنند و با توجه به ظرفیت‌های خوب یزد در حوزه صنعت، معدن، خدمات و کشاورزی، با ترویج فرهنگ تعاون، بیش از پیش بدرخشند.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز