خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

صنعت گردشگری فارس در انتظار تحقق وعده‌ها / ضرورت تبلیغات گسترده بین‌المللی برای ترغیب گردشگران خارجی به ایران

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۵۸۸۳

خسارت های کرونا بر پیکره گردشگری فارس هنوز تمام نشده و در حال حاضر و بعد از گذشت دو سال از این بیماری همچنان 20 درصد از دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی و 25 درصد هتل های استان تعطیل و فعالان این بخش هم همچنان بیکارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، همواره گفته می‌شود گردشگری یکی از سه صنایع پر درآمد دنیا است و اگر جامعه‌ای می خواهد اقتصادش توسعه یابد باید به گردشگری توجه ویژه ای داشته باشد، چرا که هرگونه هزینه در این بخش نوعی سرمایه گذاری تلقی می شود و سود آور خواهد بود.

به گفته  کارشناسان و متخصصان گردشگری این صنعت پرسود و اشتغال زا نه تنها یک مزیت رقابتی است بلکه بسیار شکننده است،  این صنعت ظریف و حساس نیازمند مراقبت بسیار است چرا که در دوسال گذشته یک ویروس فراگیر گردشگری را عملا تعطیل کرد و فعالان این بخش را بیکار، به طوری که در این مدت و  تنها در فارس که استانی گردشگر پسند محسوب می شود و تاسیسات و موسسات گردشگری بی شماری هم دارد و مقصد نخست گردشگران حرفه ای است شیوع کرونا و ادامه دار شدن آن نزدیک به 60 درصد از دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی و 25 درصد از هتل های این استان را تعطیل کرد.

لزوم همکاری بخش خصوصی و دولتی در صنعت گردشگری

 آن طور هم که فعالان گردشگری معتقدند این صنعت فرابخشی است و باید همکاری بین بخش خصوصی و دولتی به صورت همزمان انجام شود و دولتی‌ها حرف‌شان با عمل‌شان یکی شود تا این صنعت پرسود بی رمق نماند.اما آنچه که در این سال‌ها بر صنعت گردشگری به خصوص گردشگری فارس وارد شده بی مهری‌هایی بوده که از آن به عنوان وعده و وعید مسولان یاد می شود. در این سال ها به رغم تاکید متخصصان و سرمایه‌گذاران بخص خصوصی گردشگری مبنی بر حمایت مسئولان و توجه به خواسته های به حق و علمی این بخش تنها شاهد بی توجهی ها بودیم، برای نمونه می‌توان به  فعالیت گسترده مراکز اقامتی دولتی در اقصی نقاط کشور اشاره کرد. اقامتگاه‌هایی که  رغیبی برای هتل ها و مراکز اقامتی گردشگری شده اند و یا معافیت مالیاتی برای سال های کرونایی این مراکز که هنوز  اجرایی نشده است.

زمان عملی شدن وعده مسئولان فرا رسیده است

در این رابطه رئیس جامعه هتلداران فارس با تاکید بر اینکه وقت آن است وعده مسئولان در راستای توسعه و رونق گردشگری عملی شود، می گوید: با این که به گردشگری و وضعیت آن خوشبین هستیم و همواره امیدواریم تا توسعه گردشگری را در سطح جهانی دوباره شاهد باشیم ولی دولت به رغم وعده هایی که داده کمک های خود را دریغ کرده است.

صنعت گردشگری فارس در انتظار تحقق وعده‌ها / ضرورت تبلیغات گسترده بین‌المللی برای ترغیب گردشگران خارجی به ایران

حسن سیادتان در گفت و گو با ایلنا می افزاید: هتل ها در سال‌های 98 و 99  از پرداخت  مالیات معاف شوند اما این موضوع اجرایی نشد،همچنین  هزینه های  آب و گاز و مباحث مربوط به تأمین اجتماعی نیز تقلیل پیدا نکرد.

هیچکدام از وعده ها عملی نشده است

سیادتان با ابراز تاسف از اینکه تاکنون هیچ یک از این وعده‌ها عملی نشده می گوید: در دوران کرونا که عملاً گردشگری تعطیل بود و هتل ها هم تعطیل شده بودند به طوری که نزدیک به ۲۵ درصد از هتل های استان فارس تعطیل کردند ولی با این وجود پرسنل ها و نیروهای فعال در هتل ها اخراج نشدند.

سطح اشتغال هتل های استان به 55 درصد رسیده است

رئیس جامعه هتلداران فارس در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون  هتل‌های فارس به گردشگران  بین ۲۰ تا ۵۰ درصد تخفیف می دهند، می افزاید :  در حال حاضر سطح اشغال هتل های فارس  به ۵۰ تا ۵۵ درصد می‌رسد و طبیعتاً کرونا در حال مهار شدن است و اگر این ویروس جدید کرونا نیز کنترل شود و پروازها با دقت و حساسیت ویژه‌ای برگزار شود که ویروس جدید منتقل نشود شاهد توسعه سفر  خواهیم بود.

وی از معافیت ارزش افزوده هتل های یک تا سه ستاره  از ۱۲ دی ماه امسال خبر داد و ابراز امیدواری می کند: امید است این اتفاق خوب برای هتل های ۴ و ۵ ستاره هم بیفتد چرا  که با معافیت ارزش افزوده  نرخ هتل ها کمی کاهش می یاید.

سیادتان همچنین تاکید می کند: باید هر چه سریع تر گردشگری از حالت رکود خارج شود و تبلیغات گسترده ای هم در ابعاد بین المللی برای ترغیب گردشگران خارجی به ایران و فارس هر چه سریع تر انجام شود.

20 درصد از دفاتر خدمات مسافرت هوایی همچنان تعطیل اند

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی فارس هم در ادامه با بیان اینکه دولت کاسب خوبی  نیست و بهتر است تنها ناظر خوبی باشد می گوید:  هم اکنون  بخش خصوصی گردشگری نیازمند حمایت مسئولان است.

محمود فخری در گفت و گو با ایلنا می افزاید: هم اکنون  سفرها راه افتاده است و تقاضا برای سفر وجود دارد و بهتر است دولت  ناظر خوبی باشد و با حمایت هایش  گردشگری را نظارت کند چرا که بخش خصوصی کار خود را انجام دهد.

فخری با بیان اینکه گردشگری صنعتی آسیب پذیر است می گوید : نه تنها بیماری کرونا بلکه هر اتفاق ناخوشایند دیگری تاثیر مستقیم بر صنف گردشگری دارد،به طوری که شاهدیم فعالان در این حوزه خیلی زود بیکار می شوند.

وی با ذکر مثالی به توضیح سخنانش می پردازد و می گوید : برای نمونه 80 درصد از  دفاتر خدمات مسافرتی و آژانس های گردشگری استیجاری است و در دوران کرونا که گردشگری تعطیل شده بود و سفری هم رخ نمی داد فروش تور هم به صفر رسیده بود، صاحبان ملک هم یک روز اجاره بها را به تعویق نینداختند و از طرفی هم در این مدت متولیان به داد دفاتر  نرسیدند.

به گفته وی تنها در استان فارس 60 درصد تعطیلی دفاتر را شاهد بودیم که هم اکنون با تلاش های  انجمن  این رقم به 20 درصد رسیده و دفاتر دوباره  به چرخه فعالیت بازگشتند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی فارس می گوید: افرادی که در دفاتر مشغول به کارند، نیروهای متخصص هستند و در دوران اوج بیماری کرونا که گردشگری تعطیل شده بود متاسفانه یا خانه نشین شوند  و یا به فعالیت در صنوف دیگر پرداختند.

لزوم از سر گیری پروازهای مستقیم شیراز به عتبات عالیات

فخری در بخش دیگری با اشاره به از سر گیری پروازهای مستقیم شیراز به عتبات عالیات بیان می کند: در حال حاضر تلاش داریم پروازهای مستقیم شیراز به کشور عراق را برقرار کنیم چرا که این پروازهای زیارتی، تجاری و سیاحتی هستند و در حال حاضر یک ضرورت برای استان فارس به خصوص شهر شیراز است.

وی همچنین بر لزوم معرفی شیراز و داشته های مذهبی، فرهنگی، گردشگری، درمانی و... این شهر به مردم عراق تاکید می کند و می گوید: در تلاشیم تا  مسئولان گردشگری عراقی و کارگزاران عراقی را به شیراز دعوت کنیم تا از نزدیک با ظرفیت های گردشگری شیراز آشنا شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز