خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر حفاظت خاک و آبخیزداری:

سالانه بیش از ۱۶ درصد فرسایش خاک در ایران داریم/لزوم تسریع در طرح های آبخیزداری

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۰۴۸۳

مدیرکل دفتر حفاظت خاک و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اهمیت فرسایش خاک و ریزگردها در کشور گفت: سالانه بیش از ۱۶ درصد فرسایش خاک در ایران داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، هوشنگ جزی صبح امروز در جریان سفر خود به یزد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: موضوع خاک و فرسایش خاکی در کشور ما بسیار مهم است و اگر خاک و پوشش گیاهی خوب داشته باشیم قطعا آب هم خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه بهترین راهکار برای حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش و لغزش زمین، توسعه آبخیزداری در کشور است افزود: سالانه در حدود ۲ میلیارد تن خاک در کشور فرسایش دارد و هرچه منابع طبیعی مورد تخریب قرار بگیرد بحران های بعدی بیشتر خواهد شد.

مدیرکل دفتر حفاظت خاک و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: بر اثر دو عامل آب و باد به ‌طور متوسط سالانه ۱۶ درصد فرسایش خاک ایجاد می‌شود این در حالیست که به‌ طور متوسط در اقلیم خشک و بیابانی کشور ما ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ سال طول می‌ کشد تا یک سانتیمتر خاک تشکیل شود.

وی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از فرسایش خاک بهترین کار حفظ پوشش گیاهی و آبخیزداری است اضافه کرد: بهترین راه برای حفظ آب، «خاک» است و اگر خاک را حفظ کنیم مشکلات و تنش های ابی هم خود به خود حل می شود اما این موضوع مورد توجه نیست و طرح های آبخیزداری به درستی اجرایی نمی شود.

جزی با تاکید بر لزوم تسریع اجرای طرح های آبخیزداری در عرصه های طبیعی کشور اظهار داشت: برای تسریع در اجرای این طرح‌ها نیازمند کمک مجلس و دولت در افزایش اعتبار هستیم و طرح هایی که تاکنون اجرایی شده نیز اعتبارات چشمگیری نداشته و از گوشه و کنار و به سختی تامین اعتبار شده است.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه های آبخیزداری در کاهش تبعات خشکسالی نیز نقش موثر و قابل تاملی دارند عنوان کرد: فعالیت ‌های آبخیزداری با اهداف مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز در پی کاهش فرسایش خاک و رسوب‌ دهی، تغذیه سفره‌های آب های زیرزمینی، افزایش پوشش گیاهی، کنترل سیلاب و بهره‌وری بهینه از نزولات آسمانی است که تبعات خشکسالی ها را کاهش می دهد.

جزی تصریح کرد: با احداث طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری علاوه بر اینکه از تخریب منابع طبیعی جلوگیری خواهد شد، احیای منابع آبی را نیز شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه نظام برنامه ریزی کشور به دنبال افتتاح پروژه های بزرگ است و فکر می کند اگر در زمان مدیریت کوتاه چیزی افتتاح نشود ارزشی ندارد افزود: سرمایه گذاری در بخش های منابع طبیعی بسیار ضعیف است و اعتباری برای آن دیده نشده است که این موضوع برای همه کشور شرایط یکسانی دارد.

جزی با اشاره به آشنا نبودن برخی از مردم با طرح‌های آبخیزداری و اهمیت این طرح‌ها در توسعه بخش کشاورزی گفت: طرح های آبخیزداری در جلوگیری از خروج روان‌آب و هدایت به سمت قنات‌ها و چشمه‌ها و بندها نیز نقش آفرین است لذا باید ضرورت اجرای طرح‌ های آبخیزداری برای مردم فرهنگ‌سازی شود.

مدیرکل دفتر حفاظت خاک و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: با تقویت مشارکت مردم در این حوزه می‌توان سرمایه‌گذاری مردم و کشاورزان را برای اجرای طرح‌های آبخیزداری افزایش داد که در استان یزد نمونه این مشارکت را داریم.  

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز