خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری رئیس کل دادگستری استان عنوان شد؛

برخورد جدی با نشر اکاذیب در قزوین/ رسانه‌ها از جوسازی و ایجاد التهاب در پرونده هفت سنگان خودداری کنند

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۳۳۶۱

رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: در برخی موارد رسانه‌ها به بهانه اینکه خبری به مردم منتقل کنند از چارچوب قانون عبور کرده و اخبار کذب را منتشر می‌کنند، در این موارد هشدار جدی داده می‌شود و با نشر اکاذیب برخورد قاطع خواهیم داشت؛ چرا که همه باید قانون را رعایت کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، علی شعبانی در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز در سالن جلسات دادگستری کل استان برگزار شد، گفت: باتوجه به آموزه‌های دینی، تقوا در زندگی افراد از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در تمام موقعیت‌های زندگی مورد توجه قرار گیرد. 

رئیس کل دادگستری استان قزوین ادامه داد: ارتباط دستگاه قضا با اصحاب رسانه از اهمیت بالایی برخوردار است و لازم است این ارتباط افزایش پیدا کند؛ چرا که بسیاری از اقدامات صورت گرفته به اطلاع عموم رسانده نمی‌شود و این موضوع یک نقص به شمار می‌آید.

وی بیان کرد: اعتماد مردم کشور پایه‌های حکومت را محکم‌تر می‌کند و می‌توان این امر را از طریق اطلاع رسانی اقدامات صورت گرفته و ارتباط با اصحاب رسانه محقق کرد.

مقام ارشد قضائی استان قزوین افزود: اگر قانون به طور کامل در جامعه رعایت شود، مشکلات جامعه به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند، از این رو تمام افراد ملزم به رعایت قانون هستند.

رعایت قانون عامل توسعه کشور است

وی عنوان کرد: اهمیت قانون به حدی است که حتی قانون ناقص از بی قانونی بهتر است؛ البته باید تلاش شود تا قوانینی که نقص دارند اصلاح شوند، در واقع اجرای قانون عامل پیشرفت کشور است.

شعبانی اظهار کرد: کشورهای مختلف در مدیریت و حاکمیت برای رسانه‌ها اهمیت بالایی قائل هستند در کشور ما نیز رسانه به دلیل کمک به حفظ مبانی نظام و انقلاب دارای اهمیت است، البته رسانه نباید در اختیار اهداف افراد خاص و محدودی قرار گیرد.

وی عنوان کرد: دستگاه قضا در عرصه اجرای عدالت و قضاوت مجری است، البته می‌تواند طرح‌ها و لوایحی را در راستای اصلاح قوانین ارائه دهد، برخی مسائل به تصویب و برخی نیز به تصحیح قانون نیاز دارد که ترک فعل از جمله این موارد است و باید برای رفع خلاهای قانونی موجود تلاش شود.

رئیس کل دادگستری استان قزوین بیان کرد: مبارزه با مفاسد در عرصه‌های مختلف نیز به مرتبط با قانون و اجرای آن است و باید در اجرای قانون به صورت جهادی عمل شود، در استان نیز تلاش داریم به قله اجرای کامل قانون برسیم و به میزانی که به این قله نزدیک‌تر شویم مطالبات مردم بیشتر برآورده می‌شود.

برای کاهش اطاله دادرسی قضات جدیدی در استان فعال خواهند شد

وی با تاکید بر ارتباط با اصحاب رسانه گفت: ارتباط با اصحاب رسانه باید دوسویه باشد و مطالبه‌گری رسانه‌ها را امری شایسته می‌دانیم؛ چرا که به اجرای قانون کمک می‌کند و ما نیز برای تسهیل این ارتباط دوسویه آمادگی کامل داریم، ضمن اینکه رسانه‌ها می‌توانند آزادانه فعالیت داشته باشند.

مقام ارشد قضائی استان قزوین عنوان کرد: میزان پرونده‌های ورودی و اطاله دادرسی در سطح کشور بالا است که نشانگر این است که در کشور با چالش بزرگی روبه رو هستیم که سایر کشورها با آن مواجه نیستند.

شعبانی ادامه داد: در سطح استان برای کاهش پرونده‌های ورودی و اطاله دادرسی سیاست‌هایی درنظر گرفته شده که در اختیار قرار دادن تعدادی از قضات به استان از جمله آن‌ها است و این می‌تواند تا حدی برای خروج از بحران موجود کمک کند.

فشرده بودن سفر رئیس قوه قضائیه در پاسخگویی به دغدغه‌ها محدودیت ایجاد کرد

وی اظهار کرد: در مبارزه با فساد حتی در داخل دستگاه قضا با هیچ فردی تعارف نداریم، غالب قضات ما نیز سالم و صادق هستند و حجم بالای پرونده‌ها را با سلامت و صحت بررسی می‌کنند.

رئیس کل دادگستری استان قزوین افزود: سفر ریاست قوه پیش از کرونا چند روزه بود اما کرونا محدودیت‌هایی را ایجاد کرده و سفرها یک روزه شد، در سفر به استان نیز انتقادات مختلفی حتی از سمت کارکنان دستگاه قضای استان وجود داشت که به جا بود.

وی عنوان کرد: استان در تیم حفاظت هیچ نقشی ندارد و ما نیز نظرات و انتقادات را به مرکز منتقل کردیم؛ چرا که باید حقوق افراد حفظ شود.

مقام ارشد قضائی استان قزوین اظهار کرد: فشرده بودن سفر باعث محدودیت در پاسخگویی به دغدغه‌های مردم استان بود، البته معاونین ریاست قوه قضائیه در موارد متعددی به سوالات و مشکلات پاسخ دادند.

صرفا افراد متخصص و با استدلال اجازه انتقاد به حکم‌های قضایی را دارند

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت موضوع هفت سنگان، رئیس قوه در مرکز برای این پرونده قاضی ویژه تعیین کرد و تحقیقات گسترده انجام شده و کیفرخواست برای بخش کیفری و انتظامی صادر شده و در حال حاضر در مرحله تجدید نظر قرار دارد.

شعبانی بیان کرد:  اگر قائل به قانون هستیم، پس از تشکیل پرونده و قرار گرفتن در مجرای قانونی بازگویی مطالب در فضای رسانه و عمومی و عنوان کردن فساد برای آن، اشتباه است و باید اجازه داد پرونده به طور قانونی بررسی شود و نباید انتظار داشت نتیجه نهایی حتما نتیجه مورد نظر ما باشد.

وی گفت: البته حتی پس از صدور نتیجه نهایی افراد متخصص می‌توانند با دلیل و استدلال انتقاد کنند، اما بیان مطلب در بخش عمومی و ایجاد جوسازی و التهاب درست نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز