خبرگزاری کار ایران

رئیس کل دادگستری استان قزوین:

جامعه پویا با مطبوعات مترقی محقق می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۵۱۶

اگر کمک کنیم مطبوعات مترقی داشته باشیم به جامعه پویا رسیده و این مهم به رشد و توسعه یافتگی و پیشرفت در همه امور جامعه کمک می‌کند.

ایلنا: رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: اگر کمک کنیم مطبوعات مترقی داشته باشیم به جامعه پویا رسیده و این مهم به رشد و توسعه یافتگی و پیشرفت در همه امور جامعه کمک می‌کند.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین، جمال انصاری در مراسم معارفه اعضای جدید هیئت منصفه مطبوعات استان که در سالن اجتماعات دادگستری قزوین برگزار شد، بیان کرد: منتخبان هیئت منصفه از اقشار مختلف هستند که با بررسی‌ها صورت گرفته انتخاب شدند.

وی ادامه داد: هویت هیئت منصفه نوعی قضاوت جمعی و مشارکت قضایی در کار قضایی است به این معنا که در کشورهای دیگر هیئت منصفه در همه دادگاه‌ها حضور دارد ولی در کشور ما هیئت منصفه تنها در دادگاه‌های مربوط به جرائم سیاسی و مطبوعاتی حاضر است.

رئیس کل دادگستری استان قزوین اضافه کرد: فلسفه هیئت منصفه اگرچه یک قضاوت است ولی قضاوتی مردمی است یعنی شاکله‌ای از اقشار مختلف اجتماعی به دادگاه ملحق می‌شوند تا نظرات و ایده‌های آن‌ها از موضوعی که جرم حادثشده، تبیین شود و دادگاه نیز علی القاعده نظر اکثریت را لحاظ می‌کند.

وی عنوان کرد: اگرچه ممکن است در فهوای ماهیتی ایراداتی وجود داشته باشد ولی از مفاهیم کلی و قوانین مرتبط چنین برمی آید که هیئت منصفه افرادی جامع الشرایط و مقبول و مورد اعتماد هستند که شرایط ظاهریشان در مواد ۳۶ و ۳۷ قانون آمده است.

انصاری اعلام کرد: هیئت منصفه کسانی هستند که در بین مردم مقبولیت عامه دارند و حامیت نیز برای آن‌ها ارزش و احترام قائل است و در این راستا به قضاوت موضوعی وارد می‌شوند و در قانون نیز نگاه هیئت منصفه نگاه داوری دیده شده است.

وی تصریح کرد: نگاه داوری هیئت منصفه به این معنا تجویز شده است که با نگاه سیاسی همراه نباشد، البته این سخن به آن معنا نیست که اعضا جهت گیری سیاسی نداشته باشند زیرا هر فردی در موقعیت و جایگاه خود دیدگاه سیاسی دارد ولی مهم این است که این جهت گیری سیاسی موجب نشود که وی از مدار بی‌طرفی خارج شود که در این حالت قضاوت و داوری خوبی انجام نخواهد گرفت.

رئیس کل دادگستری استان قزوین اظهار کرد: در گذشته جرائم مطبوعاتی در استان کاهش محسوسی داشته است و در این کاهش نیز فراز و نشیب خاصی نداشتیم و هیئت منصفه نیز به خوبی عمل کردند، البته تصمیم‌های آن‌ها ۱۰۰ درصد مورد قبول عامه نبوده چراکه هیچگاه نمی‌توان تصمیمی با مقبولیت قطعی صادر کرد ولی تصمیمی بوده است که جامعه آن را پذیرفته است.

وی خطاب به اعضای هیئت منصفه گفت: قانونگذار می‌توانست در حوزه مطبوعات نیز سکوت کند و هیئت منصفه را برای این موضوع درنظر نگیرد ولی با توجه به حساسیت موضوع، قانونگذار آگاهانه موضوع هیئت منصفه را تجویز کرده است البته این سبک دادرسی در دنیا مورد قبول است.

انصاری اعلام کرد: آگاه سازی عمومی و توسعه نگاه رسانه‌ای امری ضروری است ولی گاهی ما نیز در مطبوعات نوشتاری و غیرنوشتاری با جرائمی روبرو می‌شویم که باید برای این جرائم حتی اندک نیز فکری شود و برنامه ریزی داشته باشیم تا برخورد مدبرانه را در این حوزه شاهد باشیم.

وی توضیح داد: با وجود اینکه انتظار از دستگاه قضایی به عنوان یک دستگاه حاکمیتی توقعی برخوردی است ولی ما تلاش می‌کنیم تا پرونده‌های مطبوعات به مصالحه کشیده شود اگرچه گاهی برخی نقد منصفانه را برنمی تابند ولی مطبوعات نیز باید بدانند بهترین کسی که می‌تواند مطبوعات را ارتقا دهد خود صنف مطبوعات است.

رئیس کل دادگستری استان قزوین اضافه کرد: مطبوعات در گستره صنفی خود باید از ظرفیت‌های صنفی خویش استفاده کنند و حتی باید هیئت منصفه ارتباط بیشتری با مطبوعات داشته باشد و برای برخی اعضای جدیدی که وارد مطبوعات می‌شوند نیز باید آگاه سازی لازم صورت گیرد.

وی یادآور شد: جایگاه مطبوعات بسیار مهم است چراکه اگر جامعه مطبوعات ارتقا یابند و اگر کمک کنیم مطبوعات مترقی داشته باشیم به جامعه پویا رسیده و این مهم به رشد و توسعه یافتگی و پیشرفت در همه امور جامعه کمک می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز