خبرگزاری کار ایران

به دنبال بروز خشکسالی رخ داد؛

کاهش 70 هزار تنی تولید گندم در استان قزوین

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۶۸۹۹

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: با توجه به کاهش شدید بارندگی‌ها در سال زراعی جاری و همچنین میانگین بلند مدت، تولید گندم در سطح استان با کاهش قابل توجهی مواجه شده و از ۳۳۵ هزار تن در سال گذشته به به ۲۶۵ هزار تن خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، مجید اسماعیلی صبح امروز در دومین جلسه کارگروه اصلی مبارزه با خشکسالی، سرمازدگی و سایر مخاطرات بخش کشاورزی استان قزوین گفت: در ابتدای سال زراعی جاری با توجه به تامین مناسب نهاده‌های تولید از جمله بذر و کود مورد نیاز کشاورزان و همچنین افزایش حدود ۵ درصدی کشت گندم در مزارع آبی و دیم، پیش بینی می‌‎شد بیش از  ۳۵۰ هزار تن گندم از مزارع زیر کشت استان برداشت شود؛ اما کاهش شدید بارندگی‌ها در کنار افزایش دما موجب کاهش قابل توجه برداشت و تولید محصول شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه در بین عوامل مؤثر بر خشکسالی کشاورزی، مقدار و پراکنش زمانی بارش عمده‌ترین سهم را دارد، اضافه کرد: بیشترین تاثیر کاهش بارندگی‌ها بر روی عملکرد مزارع گندم دیم استان است.

وی ابراز کرد: در سال قبل با توجه به بارندگی‌های قابل توجه، میزان تولید و برداشت گندم از مزارع استان از مرز ۳۳۵ هزار تن فراتر رفت؛ اما در سال جاری با توجه به خشکسالی پیش بینی می‌شود تولید گندم  به ۲۶۵ هزار تن کاهش یابد.

این مسئول با اشاره به اختصاص حدود ۱۷ هزار از مزارع دیم استان قزوین به کشت عدس و نخود افزود: متاسفانه به دلیل کاهش قابل توجه بارندگی‌ها در پاییز پارسال و بهار امسال، پیش بینی می‌شود تولید حبوبات در استان نسبت به سال زراعی قبل بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه به نگاه حمایتی این سازمان از کشاورزان خسارت دیده اشاره کرد و گفت: با هماهنگی به عمل آمده با صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان امیدواریم بتوانیم حمایت حداکثری از کشاورزان آسیب دیده از خشکسالی داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز