خبرگزاری کار ایران

سرپرست فرمانداری بختگان:

شاهد خام فروشی سنگ‌های معدنی شهرستان هستیم/ 23 روستای بختگان فاقد گاز است/ بختگان نیازمند یک میلیارد مکعب آب است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۷۶۸۵

سرپرست فرمانداری بختگان با اشاره به وجود معادن این شهرستان‌گفت: متاسفانه در کنار این معادن، صنایع تبدلی و کارخانه ها ایجاد نشده است و شاهد خام فروشی سنگ های معدنی هستیم.

به گزارش ایلنا، محمد باقر کاظمی در جمع خبرنگاران افزود: علی رغم پتانسیل های موجود شهرستان کمبود واحدهای صنعتی باعث شده که سنگ های منطقه به صورت خام به کشورهای دیگر صادر شود.

سرپرست فرمانداری بختگان با اشاره به اینکه شهرستان بختگان بخشی از شهرستان نی ریز بوده است که طی 8 ماه گذشته به شهرستان تبدیل شده است، تصریح کرد: این شهرستان با ۳۲ هزار نفر جمعیت یک شهرستان محروم از نظر توسعه یافتگی است؛ چنانکه 23 روستای آن فاقد گاز است.

کاظمی با بیان اینکه در برخی معادن این شهرستان تا 800 نفر به صورت مستقیم کار می کنند که همگی بومی هستند،خاطرنشان کرد: خام فروشی معضلی است که در کشور وجود دارد.

وی گفت: در شهرستان بختگان همچنین گونه برتر انار را داریم و در تولید پسته شهرستان پسته مرغوبی دارد که وجود کارخانه فرآوری با وجود محصولات باغی ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان بختگان بزرگترین پارک حیات وحش در استان محسوب می شود.

وی افزود: در تلاش هستیم که مجوز کارخانه بسته بندی پسته در شهرستان دریافت شود. درحال حاضر پسته بختگان به کرمان می رود و در آنجا فرآوری و بسته بندی می شود.

سرپرست فرمانداری بختگان گفت: درحالی نیم درصد جمعیت شهرستان در شهر بختگان ساکن هستند که کم آبی بختگان و ساخت سدها بدون کارشناسی در این منطقه معضل دیگری است.

وی با اشاره به اینکه روستای گردشگری دهمورد در حوزه صنایع دستی و گردشگری روستای منحصر به فردی است، یادآور شد: این شهرستان ظرفیت گردشگری بی نظیری دارد که می تواند در جذب گردشگر موثر باشد.

کاظمی همچنین نبود بیمارستان و مشکلات ‌زنان باردار و شهروندان برای دسترسی به پزشک متخصص، سونوگرافی و... از مهم ترین نیاز فعلی بختگان دانست و افزود: ضروری است که بخش های مختلف درمانی و دستگاه های پزشکی لازم در شهرستان فراهم‌شود تا از رفت و آمد مردم به‌مرکز استان برای انجام امور درمانی کاسته شود.

وی افزود: مراسم کنلگ زنی پمپ بنزین تم شولی به ارزش ریالی 12 میلیارد تومان در متراژ حدود یک هکتار و افتتاح بخش دیالیز بیمارستان امام هادی(ع) با اعتبار 22 میلیارد ریال راه اندازی شد.

به‌گفته کاظمی با راه اندازی بخش دیالیز ، بخش داخلی و بخش زنان هم به زودی راه اندازی خواهد شد.

ضرورت گاز رسانی به روستاهای بختگان

در ادامه نادر پریشان؛ بخشدار حنا گفت: این بخش از توابع شهرستان بختگان با 23 روستا و 12 هزار نفر جمعیت بزرگترین بخش بختگان است.

وی با اشاره به وجود معادن سنگ های تزیینی،‌سنگ چینی،‌مرمریت و اشتغالزایی خوب در این زمینه‌ خاطرنشان کرد: متاسفانه شوری آب باعث شده تا کشاورزان این منطقه با مشکل مواجه شوند.

وی با اشاره به ترابری سنگ و تولید پودر سنگ گفت: برای نخستین بار در کشور از ضایعات سنگ کارگاهی راه‌اندازی شده است که این کارگاه قادر است سنگ جداول و خیابان ها را تامین کند. 

به گفته پریشان همچنین یک واحد کاشی و سرامیک در بخش حنا ایجاد شده است و در مورد گاز رسانی به روستاهای این بخش با پیگیری نماینده مردم در مجلس از طریق وزارت خانه جلساتی برگزار شد و آغاز عملیات آن از چند روز دیگر آغاز می شود.

بخشدار حنا با اشاره به درنظر گرفتن بسته های حمایتی برای ورود سرمایه گذاران گفت: برای سرمایه گذاران بسته های تشویقی معاف از مالیات در نظر گرفته ایم .

پریشان با اشاره به اینکه ضعف "ان جی او" ها در احیای تالاب خلاء اساسی این منطقه است و همچنین پائین بودن کیفیت آب شرب مردم این منطقه را با مشکلات متعددی مواجه کرده است بطوریکه کشت های پرآب و غیر اصولی در سال های گذشته مشکلاتی را برای اهالی منطقه ایجاد کرده است.

بختگان بیش از یک میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد

سید حسن طباطبایی، رئیس اداره پارک بختگان و سرپرست محیط زیست شهرستان بختگان هم در ادامه با بیان اینکه 2 سال است که حقابه تالاب بختگان رها می‌شود، ابراز کرد: امسال 55 میلیون متر مکعب آب رها شد و با توجه به پهنه تالاب بیش از یک میلیارد متر مکعب آب نیاز است.

طباطبایی برداشت آب در بالا دست، سد سازی، برداشت آب های زیرزمینی و برداشت غیرمجاز از چاه ها را از مسایل کلان دریاچه بختگان دانست و افزود: بیش از 50 سانتیمتر هر سال افت سفره در دشت های نزدیک به تالاب داریم و یکی از منابع تامین کننده تالاب طشک چشمه گمبان است که تعدادی زیادی موتور پمپ غیرمجاز دارد که اگر برداشته شود تا حدودی رطوبت تالاب تامین می شود تا ریزگردها متوجه شهرستان نشود.

طباطبایی خاطرنشان کرد: براساس توپوگرافی تالاب بختگان و با توجه به جهش وزش باد متوجه ریز گرد است. 

وی با بیان اینکه اغلب مردم منطقه کشاورز هستند و گندم در سال آبی تالاب 10 تن در هکتار عملکرد داشته است، یاداور شد: امروز به زیر 3 تن در هکتار رسیده است و این موضوع منجربه مهاجرت می شود.

سرپرست محیط زیست شهرستان بختگان با اشاره به موضوع فلامینگو ها گفت: برداشت آب و سوء مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی در بالادست منجر شد تا حقابه دریاچه تامین نشود.

اجری ۲۲ هزارمتر زیر سازی آسفالت در شهرستان

ذبیح الله قهرمانی سرپرست شهرداری آباده طشک با اشاره به اینکه بودجه این شهرستان 6 میلیارد و 200 میلیون تومان بوده است که بیش از 90 درصد آن محقق و تا پایان سال کل بودجه محقق می شود، عنوان کرد: در این شهرستان پروژه های 22 هزار متر زیرسازی، پل ورودی شهرستان، المان شهدای کرونا، تجهیز و روشنایی پارک ولی عصر و فردوسی را داشته ایم.

شهردار اباده طشک در رابطه با سرانه سبز شهرستان گفت: به ازای هر نفر 13 متر مربع فضای سبز است که اصلاح درختان سطح شهر با آبیاری قطره ای در دست اجرا است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز