خبرگزاری کار ایران

مدیر جهاد کشاورزی جوین خبر داد:

خسارت ۳۰ درصدی سرما به مزارع کاملینا در شهرستان جوین

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۰۳۰۹

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین گفت: بروز سرما به ۳۰ درصد محصول کاملینا در این شهرستان خسارت وارد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از سبزوار، علی اکبرقارزی در این خصوص افزود: طرح تحقیقاتی کشت دانه روغنی کاملینا برای اولین بار در استان در سطح ۱۸ هکتار در شهرستان جوین کشت شده، کاملینای گیاهی است که طی چند سال اخیر، کشت آن به‌عنوان یک دانه روغنی در سطح کشور آغاز شده و دانه‌های روغنی در بین محصولات زراعی از اهمیت خاصی برخوردار هستند و پس از غلات دومین ذخایر غذایی جهانی را تشکیل می‌دهند. 

قارزی با اشاره به سرما و یخبندان ابتدای بهمن ماه گفت: متاسفانه ۳۰درصد این محصول در اثر کاهش دما و بارش برف دچار خسارت شده است که امیدواریم با توجه به تراکم بالای کشت، این خسارت در عملکرد تاثیر قابل توجهی نداشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین اظهار کرد: کاملینا یک دانه روغنی از خانواده براسیکاسه با نام علمی کاملینا ولگاریت است که روغنی باکیفیت بالا از آن حاصل می شود و سرشا از امگا ۳ و ۹ است.

وی خاطرنشان کرد: روغن‌های نباتی بیشتر از دانه‌های روغنی نظیر سویا، آفتابگردان، پنبه دانه، بادام زمینی و کلزا به‌دست‌می‌آید که نیاز آبی بالاتری دارند و دارای محدودیت‌هایی از جنبه‌های مختلف کشت و شرایط اقلیمی هستند و این در حالی است که کاملینا گیاهی است که در سال‌های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

کاملینا گزینه‌ای مناسب برای تناوب با غلات دانه‌ریز است و هم‌اکنون این تناوب بسیار ضعیف است. این گیاه علاوه بر تحمل به خشکی و سرما، مقاومت زیادی نسبت به آفات و امراض رایج در دانه‌های روغنی دارد. عملکرد رقم سهیل در کشت دیم به یک تن در هکتار می‌رسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز