خبرگزاری کار ایران

اصفهان بار دیگر رتبه نخست آلودگی هوا در کشور شد؛

تعطیلی ۱۰ شهرستان اصفهان به دلیل آلودگی هوا/ اجرای طرح زوج و فرد هم جوابگو نبود/

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۱۰۹۲

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: به دلیل افزایش شاخص کیفی هوا در ۲ روز اخیر و انباشت آلاینده ها ۱۰ شهرستان این استان امروز چهارشنبه - ۲۶آذرماه- تعطیل شد.

به گزارش ایلنا از اصفهان، منصور شیشه فروش شامگاه روز سه شنبه گفت : براساس مصوبه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا و هماهنگی با وزارت کشور همه دستگاههای اجرایی، نهادهای عمومی، واحدهای صنعتی و بانک های شهرستانهای اصفهان، نجف آباد، شاهین شهر، مبارکه، خمینی شهر، لنجان، فلاورجان، برخوار، کاشان و آران و بیدگل، امروز -26 آذر ماه - تعطیل شدند.

وی ادامه داد: دستگاه های امدادی و خدمات رسان این شهرستان ها در این روز خدماتی رسانی خواهند کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی در برابر همه گیری کرونا و آلودگی هوا تاکید کرد و از همه شهروندان خواست نسبت به تردد در سطح این شهرستان خودداری کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و دبیر شورای ترافیک اصفهان نیز در اینباره گفت: میزان آلودگی این خطه در روزهای اخیر به شدت افزایش یافته است و از مردم می خواهیم برای جلوگیری از آن در روزهای پیش رو از خودروهای شخصی استفاده نکنند.

حجت الله غلامی در شورای ترافیک استان افزود: در صورت بی توجهی به این موضوع و افزایش بیشتر آلاینده‌ها شرایط بسیاری بدتری رخ خواهد داد که به غیر از گروه‌های حساس، سلامتی همگان را تهدید خواهد کرد.

مرکز پایش و کنترل هوای اداره‌کل حفاظت محیط زیست همچنین روز سه شنبه 25 آذر وضعیت آلودگی اصفهان را در همه ایستگاه ها قرمز و میانگین شاخص کیفیت هوا را ۱۷۷ اعلام کرد.

براساس اعلام مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، میانگین کیفی هوا در ایستگاه‌های خیابان استانداری ۱۸۲، در میدان احمدآباد با ۱۸۴، خیابان دانشگاه با شاخص ۱۹۴،خیابان پروین با ۱۶۱ و در بزرگراه خرازی با شاخص ۱۶۵ در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم مردم قرار دارد.

بر اساس این گزارش میانگین شاخص کیفیت هوا در شهر اصفهان با ثبت عدد ۱۷۷ بر مدار قرمز است و به این ترتیب اصفهان روز سه شنبه هوایی ناسالم برای همه گروه های سنی دارد و امروز آلوده‌ترین روز اصفهان از آغاز سال است.

این درحالی است که روز یکشنبه براساس اعلام مدیریت بحران استانداری اصفهان به دلیل آلودگی شدید هوای شهر اصفهان، از روز دوشنبه 24 آذرماه تا پایان هفته طرح زوج و فرد از درب منازل اجرایی شد. مسعود بنده خدا معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان نیز از اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل از روز دوشنبه 24 آذرماه در اصفهان خبر داده بود.

ساعات اجرای طرح از ۹ صبح الی ۱۴ و  ۱۶ الی ۲۱ است و ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ الی ۴ صبح همچنان ادامه دارد.

دولت در خصوص آلودگی هوای شهر اصفهان مسئول است

رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه آلودگی هوای اصفهان تبدیل به بحرانی شده است که زندگی و سلامت حدود دو میلیون ایرانی ساکن اصفهان را تهدید می‌کند، در اینباره گفت: دولت که قسمت قابل توجهی از درآمد خود را از صنعت و کشاورزی اصفهان به دست می‌آورد در قبال شهروندان این شهر مسئول است.

فریده روشن اظهار کرد: برای درک وضع آلودگی هوای اصفهان نیاز به ارائه شاخص آلودگی نیست، بلکه هر شهروند یا مسافری که در خیابان‌های اصفهان می‌گذرد وخامت اوضاع را در می‌یابد.

وی افزود: دولت باید برای رفع این مشکل که قسمت عمده آن ناشی از آلایندگی صنایع است و نیز برای خشکی زاینده رود و گاوخونی که مسأله‌ای کلان و در سطح ملی است حمایت‌های لازم را انجام دهد.

روشن اضافه کرد: سال‌هاست اصفهان به عنوان شهری برخوردار، از دولت بودجه‌ای برای مدیریت شهری دریافت نمی‌کند و مسئولان این موضوع را آنچنان تعمیم داده‌اند که اهمیتی به مسائل و بحران‌های اصفهان داده نشده است.

زیست پذیری اصفهان در حال نابودی است

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به آلودگی هوای اصفهان گفت: اکنون دیگر ظرفیتی برای توسعه صنایع سنگین و متوسط استان وجود ندارد و قطعا اصفهان در اثر توسعه این صنایع زیست‌پذیری خود را ازدست خواهد داد.

کوروش محمدی با بیان اینکه پاندمی کرونا و آلودگی هوا دو معضلی است که جان شهروندان اصفهان را تهدید می‌کند، اظهار کرد: اگرچه شیوع کرونا تنها مختص اصفهان نیست، اما شرایط این شهر در مواجه با آلودگی هوا متفاوت است و اصفهان در روزهای گذشته در مقایسه با هشت کلانشهر کشور همواره در رتبه نخست آلودگی هوا بوده است.

وی درباره نقش صنایع در آلودگی هوای اصفهان براساس یافته‌های مطالعاتی، گفت: در مطالعات مربوط به سیاهه انتشار آلودگی گازی، ۱۶ درصد مونوکسید کربن موجود در هوای اصفهان مربوط به صنایع بوده است؛ در بخش اکسیدهای نیروژن نیز صنایع از بین پنج منبع آلودگی بیشترین سهم یعنی حدود ۴۴ درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه ۷۸ درصد آلودگی ناشی از دی اکسید گوگرد که یکی از آلاینده‌های گازی سمی هوای اصفهان است، به صنایع مربوط می‌شود، افزود: در خصوص انتشار ذرات معلق نیز صنایع ۷۰ درصد سهیم هستند و منابع متحرک جاده‌ای تنها سه درصد از این بخش را به خود اختصاص داده‌اند.

به واقع با وجود تعطیلی مدارس و کاهش حجم عظیمی از تردد وسایل نقلیه به دلیل این تعطیلی، آلودگی هوای این روزهای اصفهان بسیار عجیب و آزار دهنده است و انگشت اتهام را از سوی وسایل نقلیه شخصی به صنایع نشانه می برد.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز