خبرگزاری کار ایران

یک فعال مستقل کارگری طرح كرد:

هشدار نسبت به چند تکه شدن مزد

asdasd
کد خبر : ۷۷۲۵۰

چکیده: «در شرایطی که بخش قابل توجهی از کارگران از دریافت حق مسکن و حق خوار و بار محروم هستند این اقدام به منزله تکه تکه کردن مزد کارگران است».

یک فعال مستقل کارگری گفت: شورای عالی کار باید در جلسه ویژه خود راجع به افزایش عادلانه دستمزد تصمیم گیری کند.

«کاظم فرج اللهی» با انتقاد از جلسه ویژه شورای عالی كار تنها به منظور افزایش حقوق مربوط به مسکن و خوار و بار کارگران، به ایلنا گفت: در شرایطی که بخش قابل توجهی از کارگران از دریافت حق مسکن و حق خوار و بار محروم هستند این اقدام به منزله تکه تکه کردن مزد کارگران است.

وی با بیان اینکه «اگر مبلغ دستمزد بصورت عادلانه با واقعیت‌های اقتصادی و اجتماعی افزایش یابد دیگر نیازی به کمک‌هزینه مسکن و خوار و بار نیست»، یادآور شد: در بسیاری از کارگاه‌ها کارفرمایان از اجرای بخشنامه دستمزدهای شورای عالی کار طفره می روند.

این فعال كارگری همچنین در واکنش به دیدگاه‌های کارفرمایان در مورد افزایش مطالبات مزدی کارگران گفت: اینکه بخش صنعتی به دلیل تحمیل هزینه‌های سربار، توانایی پرداخت هزینه اضافی را ندارد درست است اما با این استدلال نباید نیروی کار را از حقوق قانونی‌شان محروم کرد.

فرج اللهی با بیان اینکه در سالهای اخیر به دلیل سیاست‌های غلط اقتصادی شرایط برای سرمایه گذاری در بخش صنعت سخت‌تر از قبل شده است، گفت: متاسفانه در حال حاضر سرمایه داران صنعتی شرایط خود را با شرایط سرمایه گذاران تجاری و واسطه گران مقایسه می‌کنند و به همین دلیل در صدد کاستن بیشتر از هزینه های مربوط به نیروی کار هستند.

وی گفت: به جای آنکه صنعتگران درصدد کاستن از هزینه های نیروی کار باشند باید از دولت بخواهند که هزینه‌های بی مورد را از چرخه تولید حذف کند.

این فعال کارگری افزود: حذف مالیات‌های و عوراض‌های غیر واقعی به مراتب بیشتر از حدف هزینه‌های مربوط به دستمزد و ایمنی و بهداشت نیروی کار به رونق بخش صنعت کمک می کند.

فرج اللهی ادامه داد: کاستن از هزینه های مربوط به نیروی انسانی تنها باعث افزایش احتمال وقوع آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

وی همچنین با بیان اینکه دلیل اصلی غیر واقعی شدن مزد در سالهای گذشته عدم حصور نمایندگان واقعی کارگری در مراجع تصمیم گیرنده بوده است، گفت: برای رسیدن به این مهم باید کارگران در تشکیل و انجام فعالیت‌های صنفی آزادی عمل داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز