خبرگزاری کار ایران

نامه تشكلات كارگری مازندران به احمدی‌نژاد:

در روزهای پایانی دولت، مزد را مطابق قانون افزایش دهید

asdasd
کد خبر : ۷۱۵۰۴

چكیده: «صنایع تولیدی استان مازندران در طی سالهای گذشته بدلیل بی تدبیری مسئولان در حوزه اقتصادی دچار مشکلات عدیده ای شده‌اند و این وضعیت در جریان هدفمند کردن یارانه تشدید شده است.»

تشكل‌های كارگران شاغل و بازنشسته استان مازندران با انتشار نامه‌ای خطاب به رئیس دولت، خواستار رسیدگی او به وضعیت هزاران کارگر و خانواده‌های آنان در این استان شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این نامه كه به امضای دو تشكل خانه كارگر و كانون كارگران بازنشسته مازندران رسیده است، همزمان با سفر هفته گذشته محمود احمدی نژاد به استان مازندران تهیه شده بود اما انتشار عمومی آن تا به امروز به تعویق افتاد.

در نامه تشكل‌های كارگری و بازنشستگی مازندران كه از آن با نام «رنجنامه» یاد شده است، به تعطیلی ده‌ها کارخانه در مازندران اشاره شده است و دلایل این تعطیلی‌ها، سیاست گذاری‌های غلط اقتصادی از جمله سوء مدیریت در جریان خصوصی سازی عنوان شده و خطاب به رئیس دولت آمده است: در جریان سفراستانی شما در آذر ماه سال 85 نامه ای مشابه این نامه تقدیم شما شد به امید آنکه با گذشت قریب به هفت سال حداقل یکی از چند مشکل مطرح شده در نامه آن سال از سوی شما یا توسط نمایندگانی از دولت پی گیری شود که عملی نشد.

در ادامه نویسندگان نامه از آقای احمدی نژاد خواسته‌اند که از تغییر قانون کار جلوگیری کند و به وضعیت تامین اجتماعی و معیشت کارگران، اخراج شدگان، و بازخریدشدگان کارخانه های تعطیل شده یا در حالت تعطیل، رسیدگی کند.

در این نامه همچنین تشکلات کارگری با انتقاد از مصوبه مزدی شورای عالی کار، آن را مورد اعتراض جامعه کارگری استان دانسته اند و با اشاره به ماده 41 قانون کار، از دستمزد مناسب به عنوان فراهم کننده انگیزه قوی برای تولید یاد شده است و آمده است: اجابت در خواست جامعه کارگری کشور در خصوص افزایش عادلانه مزد بر اساس نرخ تورم، برای رشد اقتصادی کشور پر از منفعت است و سودش عاید نظام می‌شود.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: صنایع تولیدی استان مازندران در طی سالهای گذشته بدلیل بی تدبیری مسئولان در حوزه اقتصادی دچار مشکلات عدیده ای شده‌اند و این وضعیت در جریان هدفمند کردن یارانه تشدید شده است.

همچنین نویسندگان نامه حذف یارانه های بخشهای تولیدی را مهم‌ترین عامل رکود صنایع در استان دانسته‌اند و یاد آورشده اند: در حال حاضر رکود فعالیت اکثر کارخانه‌ها در شهرک‌های صنعتی استان مازندران انکار ناپذیر است و در این بین اولین قربانیان رکود،کارگران و سپس کار آفرینان هستند.

 نمایندگان جامعه کارگری استان مازندران همچنین درباره اعمال قانون کار در بنگاهای تولیدی و خدماتی در راستای صیانت از نیروی کار، انتقاد کرده و آن را اسفناک توصیف کرده‌اند.

جامعه کارگری بازنشسته و شاغل در خصوص نظارت بر کار کارگاه ها متذکر شده‌اند:علی‌رغم دلسوزی مدیران اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان در بخش نظارت بر کار کارگاها، متاسفانه کمبود نیروی انسانی در کاربازرسی وکارشناسی بر روابط کارگر و کارفرما خلل ایجاد کرده و موجب شده در برخی از مراکز، نوعی برده داری نوین رواج یابد.

همچنین در بخش دیگری از این نامه به واگذاری واحد های دولتی به بخش خصوصی انتقاد شده و آمده است:عدم دقت و کار کارشناسی در جریان واگذاری کارخانه های دولتی به بخش خصوصی نتیجه ای جز بیکاری هزاران کارگر و تعطیلی کارخانه‌های استان نداشته است.

جامعه کارگری استان مازندران همچنین با انتقاد از وضعیت نامناسب بخش درمان تامین اجتماعی، آورده‌اند: عدم ارائه خدمات مطلوب از سوی اداره درمان سازمان تامین اجتماعی به بیمه شدگان شاغل وبازنشسته، باعث شده بخش عمده ای از بیمه شدگان برای برخورداری از خدمات مطلوب‌تر به سمت بیمه های تکمیلی و بیمارستانهای خصوصی که بار هزینه ای اضافه را برای آنان به همراه دارد سوق پیدا کنند.

در بخش پایانی نامه به مشکلات کارگران بازنشسته و مستمری بگیر تامین اجتماعی استان اشاره شده وگفته شده است: نظام هماهنگ پرداخت و همسان سازی حقوق بازنشستگان با آنکه سال‌هاست از سوی دولت مرتبا به بازنشستگان وعده داده می‌شود هنوز عملی نشده است.

در خاتمه نویسندگان نامه با یاد آوری برخی مشکلات بازنشستگان، همانند عدم دریافت سنوات خدمت، وضعیت درمان، عدم تخصیص وامهای کم بهره به بازنشستگان تامین اجتماعی و... از محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس دولت خواستند در روزهای پایانی عمر دولت سعی کنند به مشکلات کارگران این استان رسیدگی کنند.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز