خبرگزاری کار ایران

آمادگی آموزش و پرورش برای توسعه طرح مدرسه آماده در سراسر کشور

asdasd
کد خبر : ۸۶۱۰۹۸

وزیر آموزش و پرورش گفت: ما یک قافله ۱۵ میلیونی داریم که می تواند در هدف گذاری های مقابله با بحران نقش داشته‌ باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن حاجی میرزایی در مراسم در همایش گام دوم برنامه طرح مدرسه آماده که با حضور ۱۵۰۰ مدیر مدرسه شهر تهران در مرکز همایش های برج میلاد در حال برگزاری است، گفت: امیدوارم اندوه سنگینی که در دی ماه بر جامعه ایران وارد شد با عنایت خداوند شاهد گشایش و آسانی پس از این سختی ها باشیم.

وی افزود: پدیده های طبیعی همواره یک احتمال بالقوه دارند و همه جوامع ظرفیت های طبیعی متنوعی دارند که می تواند باعث بروز حادثه شود و عاقلانه است که جامعه برای پیشگیری و آمادگی اقدام کنند.

وی بیان اینکه تصور رایج بر این است که ایران جزو کشورهای در معرض ریسک بالا است، گفت: سازمان ملل اقدامی انجام داده و دو مفهوم ریسک در معرض بودن و آسیب پذیری را تفکیک کرده است‌. ایران به لحاظ در معرض بودن ریسک بالایی ندارد، اما از جهت ریسک آسیب پذیری که وجه مرتبط با میزان آمادگی است جزو ریسک متوسط و از کشورهایی هست که باید با این مساله توجه کند.

حاجی میرزایی تاکید کرد: توجه به فاصله بین در معرض بودن و آسیب پذیر بودن مهم است و تلاشی که امروز و در این جمع در حال انجام است در این راستا است که فاصله آمادگی و غافلگیری را کاهش داده و تلاش کنیم غافلگیری را به آمادگی تبدیل کنیم.

وی گفت: بجای اینکه جامعه غافلگیر شود و بعد تلاش کند شرایط را به وضع قبل برگرداند عاقلانه است که آمادگی را از پیش ایجاد کنیم تا از این مخاطرات آسیب کمتری ببینیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اقدام شهرداری برای کمینه سازی تاثیر سوانح طبیعی و پیشگیری در این راستا بسیار ارزشمند است گفت: اینکه شهرداری اولویت را به دانش آموزان داد انتخاب هوشمندانه ای است چرا که دانش آموزان در مهمترین سن فراگیری هستند.

حاجی میرزایی ادامه داد: از طرفی دانش آموزان در یادگیری خانواده نیز موثر هستند و از شعاع تاثیر خوب و عمق تاثیر زیادی برخوردار هستند که کمک می کند تا این هدف با دقت بیشتر و اثربخشی بهتری انجام شود. از طرف دیگر آموزش و پرورش با اولیا نیز در ارتباط است و ما یک امکان مهم و موثر در دست داریم که خانواده ها نیز به این حرکت بپیوندند.

او گفت: هیچ رسانه ای به اندازه آموزش و پرورش امکان اثرگذاری ندارد و ما یک بازه زمانی ۹ ماهه داریم که دانش آموزان در اختیار ما هستند و در این مدت می توانیم آموزش آن ها را در چارچوب موثری پیش ببریم.‌ ایران اولویت را به فرزندانش می دهد چرا که آینده سازان کشور هستند، از طرفی این تعداد از تراکم جمعیت در یک منطقه و در یک مدرسه بسیار زیاد است و اولویت مصونیت سازی مدرسه بسیار بالاتر از سایر اماکن است.

وی با بیان اینکه طرح مدرسه آماده در سطح ۲۸۰۰ مدرسه شهر تهران آغاز شده است افزود: باید بتوانیم با یک برنامه جمعی در سطح کشور این کار را اجرا کنیم.از طرفی در سند بنیادین تحول مدرسه به عنوان کانون یادگیری محله ذکرشده است و هرچقدر پیوند بین مدرسه و واقعیت های عینی و ملموس جامعه بیشتر برقرار شود، اثرگذاری آن بیشتر است.

حاجی میرزایی گفت: ما یک قافله ۱۵ میلیونی داریم که می تواند در هدف گذاری های مقابله با بحران نقش داشته‌ باشند و اگر دانش آموزی در مدرسه ارتباط با پیرامون و محله را فرا نگرفت، نمی تواند در آینده و دانشگاه عضو موثری باشد و امیدوارم این طرح گسترش یابد و برای پهن شدن این طرح در سراسر کشور اعلام آمادگی می کنیم.

وی با اشاره به آسیب پذیری مدارس گفت: ۳۰ درصد مدارس نیاز به نوسازی و مقاوم سازی دارد و در این زمینه دست یاری به همه شهروندان و علاقه مندان دراز می کنیم چرا که مدرسه ایمن می تواند پایگاه محله ای هم باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز