خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد:

فعالیت ۱۰ هزار مدرسه با جمعیت زیر ۱۰ نفر در استان‌های محروم مرزی

asdasd
کد خبر : ۵۵۲۶۳۴

وزیر آموزش و پرورش از فعالیت بیش از ۱۰ هزار مدرسه با جمعیت زیر ۱۰ نفر در استان‌های محروم مرزی با هدف توسعه عدالت آموزشی خبر داد.

به گزارش ایلنا، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در بیست و نهمین جلسه کمیته اجتماعی و فرهنگی شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور که در سالن کوثر اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، اظهار داشت: شهید فهمیده همواره بر تارک شهدای ایثارگر دانش‌آموز می‌درخشد و امیدواریم شاهد رشد شهید فهمیده در جامعه باشیم.

وی افزود: توسعه و امنیت پایدار در جامعه محقق نمی‌شود مگر اینکه ما آموزش و پرورش با کیفیت را در سطح جامعه داشته باشیم و این امر در مناطق محروم و مرزی بیشتر صدق می‌کند.

بطحایی با اشاره به اهمیت ارائه راهکارهایی برای هم‌اندیشی در خصوص توسعه پایدار در مناطق مرزی، گفت: همجواری نیمی از استان‌ها با کشورهای همسایه، فرصت و تهدیداتی را در پی دارد که ناشی از تنوع قومی، فرهنگی و مذهبی است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تنوع قومی، مذهبی و خرده فرهنگ‌های مناطق محروم مرزی، داشتن برنامه برای تقویت توسعه پایدار را بیش از پیش ضروری ساخته است تا بتوانیم به رفع مشکلات فرهنگی و پرورشی و آموزشی در این مناطق بپردازیم.

وی ادامه داد: نبود یک استراتژی مشترک در استان‌های مرزی و تأکیدات مقام معظم رهبری بر تقویت آموزش و پرورش و توانمندسازی دانش‌آموزان مناطق مرزی و راهکارهایی که در سند تحول بنیادین آمده است باعث شد تا تشکیل شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور در شورای امنیت ملی به تصویب برسد.

بطحایی تصریح کرد: پوشش تحصیلی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، راهبردهای کاربردی برای استفاده از ظرفیت تمامی دستگاه‌های مرزی، از جمله مسائلی است که توسط این شورا پیگیری می‌شود؛ تاکنون اقدامات بسیار خوبی نیز در این زمینه صورت گرفته است اما کافی نیست و باید بیش از پیش در این زمینه تلاش کرد.

وی از ایجاد بیش از ۱۰ هزار مدرسه در مناطق محروم مرزی با هدف توسعه عدالت آموزشی خبر داد و خاطر نشان کرد: اختصاص ردیف اعتباری ویژه مناطق مرزی، ایجاد حق مناطق مرزی برای معلمان با حمایت دولت و خزانه و تشکیل مجتمع‌های آموزشی در مناطق محروم  و پراکنده از جمله خدمات نظام جمهوری اسلامی در استان‌های مرزی است.

بطحایی گفت: علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته همچنان با چالش‌های جدی در مناطق مرزی مواجه هستیم؛ اعتیاد ـ دسترسی آسان به مواد مخدر ـ قاچاق کالا و شغل های کاذب، حضور افراد بی هویت در مرزها، نبود انگیزه کافی در بین معلمان برای اشتغال در مناطق مرزی، حضور کمرنگ روحانیت در مناطق مرزی و دسترسی دانش‌آموزان مرزی به شبکه‌های تلویزیون کشورهای همسایه از جمله چالش‌هایی است که با آن روبه‌رو هستیم.

وی ادامه داد: نبود فضاهای آموزشی مناسب در مناطق محروم مرزی به ویژه برای دختران باعث شده است تا بسیاری از خانواده‌ها به علت تعصبات قومی و مذهبی از ادامه تحصیل و حضور فرزندان دخترشان در مدرسه جلوگیری کنند.

وزیر آموزش و پرورش، توسعه مراکز شبانه‌روزی در مناطق مرزی را ضروری دانست و افزود: علی‌رغم آثار سوء تربیتی که ناشی از جدایی فرزندان از خانواده‌هاست، تنها راه توسعه پوشش تحصیلی در ۹ مناطق محروم مرزی ایجاد مراکز شبانه روزی است که البته برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و محلی، توسعه اردوهایی که سپاه پاسداران در این مناطق برگزاری می‌کند، توسعه اماکن فرهنگی و کتابخانه‌ها و اماکن ورزشی و ایجاد مراکز مشاوره به ویژه در مناطق اهل تسنن از جمله انتظاراتی است که باید در مناطق مرزی علمیاتی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز