خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

در 2 محله انتخابات شورایاری‌ها برگزار نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۸۸۰۱۷

نائب رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها گفت: تضمین‌های لازم برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها از طرف دولت داده شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، میلانی در نشست خبری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران با اشاره به اینکه در آغاز فعالیت انتخابات شورایاری‌ها و هفته تبلیغاتی قرار داریم، گفت: ستاد برگزاری انتخابات شورایاری ها تمام توان خود را برای مشارکت حداکثری مردم به کار گرفته است.

وی در ادامه اظهار داشت: این انتخابات در تاریخ چهارم مردادماه در 352 محله برگزار خواهد شد. در حدود 12 هزار نفر واجد شرایط حضور در این انتخابات هستند و صلاحیت 98 نفر از افراد احراز نشده است. امیدواریم با این رویکرد شورا و شهرداری مبنی بر حداقل عدم احراز هویت مشارکت شهروندی افزایش قابل توجهی داشته باشد.

میلانی در ادامه آ‌ماری از ترکیب شغلی کاندیداها را ارائه کرد و گفت: بر اساس این آ‌مار 23 درصد کاندیداها از اصناف، 4 درصد زنان خانه‌دار، 10 درصد فعالان حوزه مسکن، 2 درصد دانشجویان، 15 درصد کارمندان دولت، 5 درصد وکلا، 5 درصد پزشکان و 2 درصد کارمندان شهرداری هستند.

میلانی در ادامه افزود: تضمین‌های لازم برای برگزاری انتخابات از سوی دولت داده شده است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نامه رئیس بازرسی کل کشور اظهار داشت: مهمترین نکته در نامه آ‌قای سراج این بود که موضوع برگزای انتخابات شورایاری‌ها به تصمیم‌گیری سران سه قوه منوط شده است اکنون این موافقت اخذ شده و آقای هاشمی در جلسه فردای شورای شهر این موافقت را اعلام خواهد کرد. هماهنگی بین سه قوا برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها وجود دارد.

در ادامه طحایی درباره تعداد شعب اخذ رای و تعداد صندوق‌های الکترونیکی اظهار داشت: 1704 شعبه اخذ رای در 352 محله در نظر گرفته شده است و برای رفاه مراجعین در حدود 8100 صندوق در سطح شعب خواهیم داشت. در صورتی که آمار مراجعین بیشتر باشد صندوق‌های اضافه‌ای در شعب حضور دارد که فعال خواهند شد.

وی در ادامه افزود: این انتخابات به صورت مکانیزه برگزار می‌شود و افراد با ارائه کارت شناسایی توسط دستگاه احراز هویت موجود در شعبه احراز هویت می‌شوند. در این احراز هویت سن افراد و عدم رای دادن آنها در شعب دیگر کنترل می‌شود و پس از تعیین یک کارت تعرفه در اختیار رای دهندگان قرار می‌گیرد. افراد کارت را بر روی صندوق می گذارند دستگاه فعال و کد انتخابی 9 نفر از کاندیدها وارد و رای گیری صورت می‌گیرد.

طحایی در ادامه اظهار داشت: مسئول صندوق با کد رمزی که در اختیار دارد بعد از اتمام انتخابات کلیه اطلاعات را از صندوق دریافت و به حوزه ارسال می‌کند و جمع بندی تعداد آرا ارائه خواهد شد. دستگاه احراز هویت به ثبت احوال کشور وصل است و مسئولین حوزه‌های انتخابیه هر زمانی که بخواهند می‌توانند آمار تعداد مراجعین را داشته باشند اما اینکه رای دهندگان به چه کسی رای داده‌اند بعد از اتمام زمان رای‌گیری و باز شدن صندوق‌ها قابل شمارش و بررسی خواهد شد.

در ادامه میلانی درباره به حدنصاب نرسیدن نامزدها در برخی محلات نیز گفت: تنها در 2 محله قصر فیروزه و زینبیه انتخابات برگزار نخواهد شد که یک بازه زمانی دو ماهه برای برگزاری آن در نظر گرفته شده است.

میلانی درباره نحوه تبلیغات کاندیداها گفت: ستاد اجرایی در یک دستورالعمل تبلیغاتی اعلام کرده است که انضباط شهری در حین تبلیغات باید رعایت شود؛ چه در تبلیغات محیطی و چه در تبلیغات مجازی مقررات کشور درباره تبلیغات انتخابات باید رعایت شود. در برخی محلات چندین لیست منتشر شده و کاندیداها به صورت لیستی رقابت می‌کنند و رقابت نباید منجر به اتهام و توهین به طرف مقابل شود.

وی درباره استفاده از امکانات شهرداری در تبلیغات اظهار داشت: استفاده از امکانات شهرداری برای تبلیغات یک تخلف است و تبلیغات شهرداری تنها برای افزایش مشارکت شهروندان است. علاوه بر این آشنایی نامزدها با یکدیگر و با طرفداران نیز در شهرداری انجام می‌شود و ستاد برگزاری انتخابات شورایاری‌ها این موضوع را مد نظر قرار می‌دهد تا تخلفی صورت نگیرد.

در ادامه طهایی با اشاره به قانون تبلیغات شورایاری‌ها که همان قانون مندرج برای کلیه انتخابات کشور است، گفت: نامزدها مجاز به چاپ بنرهای بزرگ نیستند؛ حداکثر سایز بنرها 10 در 70 و یا کوچکتر از این ابعاد است. همچنین نصب عکس و برچسب بر روی صندوق‌های پست و دیوارهای اماکن دولتی ممنوع است و بر روی املاک خصوصی نیز با اجازه فرد مالک بلامانع است.

میلانی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا کیفیت در تایید صلاحیت کاندیداها فدای زمان شده است، گفت: به هیچ عنوان کیفیت فدای کمیت نشده است. بررسی صلاحیت کاندیداها در سه سطح صورت گرفته است؛ ابتدا هیات نظارت منطقه‌ای و سپس هیات اجرایی منطقه‌ای بررسی صلاحیت‌ها را انجام و در نهایت هیات نظارت مرکزی کنترل نهایی را انجام دادند.

طهایی در ادامه اظهار داشت: اساسنامه و آیین‌نامه انتخابات شورایاری‌ها که توسط شورای اسلامی شهر به تصویب رسیده این اختیار را به ثبت‌نام‌کنندگان داده است که اطلاعات خود را به صورت خوداظهاری بیان کنند و سعی شد با خوداظهاری مسیر کوتاه شود. همچنین از همه افراد برگ سوءپیشینه اخذ شده است. در سایر انتخابات از چهار نهاد استعلام می‌کنیم در این انتخابات نیز هم به خود افراد اختیارات داده شده است و هم از نهادهای مربوطه شامل ثبت احوال، دادگستری، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات استعلام می‌شود. اگر خلاف اظهار افراد با این استعلام‌ها ثابت شود، افراد حذف خواهند شد.

در ادامه میلانی درباره تخلفات احتمالی و خرید و فروش رأی اظهار داشت: به دلیل برگزاری الکترونیک انتخابات احتمال تخلف در حین رأی دادن بسیار پایین می‌آید اما اثبات تخلف قبل از رأی دادن مشکل است. تلاش ما این است که با الکترونیکی کردن در فرآیند رأی‌گیری، تخلفات را به حداقل برسانیم.

طهایی نیز در ادامه درباره تخلفات احتماعی اظهار داشت: در صورتی که تخلفی به هیات نظارت گزارش داده شود و اثبات گردد، با آن برخورد می‌شود.

طهایی در پاسخ به این نکته که قانونی برای خرید و فروش رأی و برخورد با آن وجود ندارد، گفت: چون تشکیلات زیر نظر شورای شهر است، منبع اصلی برای طراحی سیستم انتخاباتی قانون انتخابات شوراها است.

وی همچنین درباره زمان آغاز رأی‌گیری نیز گفت: رأی‌گیری از ساعت 8 صبح شروع و تا 4 بعدازظهر ادامه خواهد داشت. همچنین دو دور امکان تمدید تا ساعت 8 شب در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه افزود: آرای اولیه چند ساعت بعد از بسته شدن صندوق‌ها اعلام می‌گردد و در صورت وجود شکایت، افراد تا سه روز فرصت دارند شکایت خود را به هیات نظارت اعلام کنند.

در ادامه نایب ستاد هماهنگی شورایاری‌ها درباره هزینه 20 میلیاردی برگزاری این انتخابات اظهار داشت: در مصوبه سال 97 شورای شهر 6 میلیارد تومان هزینه برای این انتخابات مشخص شده است. در سال 98 هیچ بودجه مستقیمی برای برگزاری این انتخابات در نظر گرفته نشده و اگر در فرآیند انتخابات هزینه بیشتری شود باید اعلام گردد.

وی همچنین درباره حضور 80 درصدی احزاب در این انتخابات اظهار داشت: اگر 80 درصد از این 12 هزار نفر عضو احزاب باشند یک تحول عمده در نظام حزبی کشور رخ داده و باید به فردی که این آمار را داده است تبریک گفت. این اعداد و ارقام واقعی نیست.

میلانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سرقت اسناد از ساختمان ستاد هماهنگی شورایاری‌ها گفت: از سرقت اسناد خبر ندارم و این خبر باید در سایت رسمی ما اعلام و تایید شود و ما آن را تایید نمی‌کنیم.

طهایی در ادامه در پاسخ به این سوال که در هرکدام از محلات چند حوزه اخذ رأی وجود دارد و مردم از چه طریقی متوجه حوزه‌های رأی‌گیری می شوند، گفت: تقریبا همه شعبی که در روزهای گذشته از آنها استفاده شد به استثناء برخی مناطق، در این دوره نیز به عنوان شعب اخذ رأی تایید شده و قرار است توسط بنرهایی که از طریق شهرداری مناطق در محلات نصب می‌شود، مردم محلات در جریان شعب اخذ رأی قرار گیرند. همچنین در سایت شورایاری نیز آمار و اطلاعات شعب و محلات قرار داده شده است و قرار است یک سامانه تلفنی نیز دایر و مردم از طریق آن اطلاعات را دریافت کنند.

وی در ادامه افزود: در واقع سایتی که کاندیداها در آن برای ثبت‌نام اقدام کردند تبدیل به سایت محل‌های برگزاری انتخابات و شعب اخذ رأی می‌شود.

میلانی در پاسخ به سوالی درباره مبهم بودن کاندیداتوری کارمندان شهرداری در محلات گفت: کارمندان شهرداری در منطقه‌ای که مشغول به کار هستند نباید کاندیدا می‌شدند اما آنها می‌توانند در سایر مناطق کاندیدا شوند. کارمندانی که در فعالیت‌های اجرایی مناطق حضور ندارند و با واحدهای پیمانکاری در ارتباط نیستند می‌توانند در مناطقی که مشغول به فعالیت هستند کاندیدا شوند.

دبیر ستاد اجرایی انتخابات شورایاری‌های شهر تهران در پایان از راه‌اندازی دو صندوق ویژه خبر داد و گفت: یکی از این صندوق‌ها در کلیسایی در منطقه 3 و در محله ارامنه و دیگری در مدرسه هموطنان زرتشتی در محله 30 تیر به منظور افزایش همبستگی ملی در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز