خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان اوقاف در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

امامزاده جدیدی ساخته نمی‌شود/ با خرافات مبارزه می‌‎کنیم

asdasd
کد خبر : ۷۱۶۳۹۲

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: بقعه‌ها سوابق تاریخی دارند و دارای اسناد نسَبِ خاص ائمه هستند و اگر خلاف این باشد، باید رسیدگی شود.

حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی (رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره ممنوعیت ساخت بقعه امامزاده جدید در کشور و در پاسخ به این سوال که مگر تقاضایی در این زمینه وجود داشته است؟ گفت: خیر، اصولا بقعه‌ها سوابق تاریخی دارند و دارای اسناد نسَبِ خاص ائمه هستند و اگر خلاف این باشد باید رسیدگی شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص اینکه آیا اقدامات خرافی در این زمینه وجود دارد؟ گفت: حتما با خرافات مبارزه می‌کنیم، اصولا بقعه تعریف تاریخی و مذهبی در جغرافیای جمهوری اسلامی ایران دارد و ما نیز طبق تعریف تاریخی و مذهبی پیش می‌رویم.

وی همچنین درباره بحث‌هایی که پیرامون زمین‎های موقوفی در برخی استان‌ها مثل آذربایجان شرقی، اراک، یزد و ... مطرح است، گفت: کسی زمینی را نگرفته و آنهایی که در مورد این زمین‌ها بحثی دارند، باید رابطه با وقف را قانونا مدنظر قرار دهند و اگر این کار را انجام دهند، مشکلی دیگر وجود ندارد. همین الان در بعضی از نقشه‌های شهری برخی نقاط را می‌گویند وقف است و شخص پذیره می‌دهد و طبق پذیره‌ای که داد ساختمانش را در آن می‌سازد. ضمن اینکه قیمت آن عین ایجاد شده و ساختمان هم با قیمت منطقه تفاوتی ندارد.بحث وقف اصولا قواعد فقهی خودش را دارد، یعنی من به عنوان یک شخصیت حقوقی هیچ نفعی ندارم و به عنوان مسئول باید از حریم وقف دفاع کنم.

او در این باره توضیح داد: از طرف دیگر اسناد وقفی در تاریخچه اسناد کشور، ثبت اسناد و خودِ سازمان اوقاف و جاهای دیگر موجود است و همچنین در دست مردم نیز هست. برای اینکه سند وقفی به عنوان وقف اصالت پیدا کند، تمام اقدامات مالکان پسینه (مالکان بعدی) باید ضابطه‌مند با وقف صورت بگیرد. به عنوان مثال وقتی قرار است یک عرصه وقفی به تملک اعیان واگذار شود، یک رابطه‌ای بین شخص با عین ایجاد شده یا ساختمانی که ایجاد شده وجود دارد، یعنی یا مالک آن است یا یک رابطه استیجاری با عرصه دارد که باید آن را رعایت کند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به مخدوش شدن این رابطه اشاره کرد و گفت: در طول ادوار تاریخ این روابط ممکن است، بعضی مواقع مخدوش شده باشد و اصل وقف این است که می‌خواهیم روابط را تعریف کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز