خبرگزاری کار ایران

حریرچی مطرح کرد:

تغییر و تحولات در وزارت بهداشت تا چند روز آینده/ طرح تحول سلامت نیاز به اصلاح دارد

asdasd
کد خبر : ۵۲۹۲۰۴

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تغییر و تحولات در تیم مدیریتی وزارت بهداشت تا چند روز آینده اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری خود درباره کاهش سهمیه برخی از گروه‌های پزشکی گفت: سیاست وزارت بهداشت با توجه به کمبودهایی که در برخی از گروه‌های پزشکی از جمله پزشک عمومی، متخصص، پرستاری و بعضی رشته‌های دیگر دارد در تلاش است که این ظرفیت‌ها را با حفظ کیفیت آموزشی افزایش دهد.

او با بیان اینکه ما نسبت به کشورهای منطقه و جنوب غرب آسیا قدم مطلوبی در برخی رشته‌های پزشکی نداریم، گفت: ما توانایی آموزش تعداد بیشتری پزشک متخصص، پزشک عمومی و... را داریم اما این مستلزم این است که 20 هزار تخت آموزشی به چرخه درمان کشور وارد شود. در حال حاضر در شش رشته تخصصی وضعیت بحرانی در کشور وجود دارد که یکی به علت کمبود پزشکان تخصصی نسبت به جمعیت است و مشکل دیگر به توزیع این پزشکان مربوط می‌شود.

وی افزود: در برخی از شهرستان‌ها با کمبود متخصص روبرو هستیم و از طرفی مشوق‌های مالی در وسع وزارت بهداشت نیست. ما تغییرات خاصی درباره برخی رشته‌ها داشته‌ایم و با کاهش ظرفیت در هیچ رشته‌ای روبرو نبوده‌ایم.

حریرچی درباره مصوبه مجلس در خصوص حذف پوشش بیمه‌ای از داروهای وارداتی گفت: وزارت بهداشت و نظام دارویی کشور از یک سو تحت فشار برای واردات دارو هستند و از سوی دیگر قانونی که در کشور وضع شده استفاده از داروهای ژنریک را به جای داروی وارداتی لازم می‌داند و وزارت بهداشت نیز باید این قانون را اجرایی کند. به این موضوع دقت کنید که ما باید در این ماجرا یک تعادل را برقرار کنیم تا موارد قانونی نیز رعایت شود.

او با اشاره به سیاست‌های کلی نظام سلامت که در سال 93 ابلاغ شده، گفت: در این ابلاغیه آمده است که نظام دارویی کشور باید براساس داروهای ژنریک باشد و همچنین مصوبه مجلس به صراحت قید می‌کند که نظام خرید دارویی کشور از داروهای ژنریک باشد. بیمه و وزارت بهداشت که عوامل اجرایی در این زمینه هستند هیچ دخالتی در این موضوع ندارند.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در مقطع فعلی ما در برخی داروها هیچ گونه وارداتی نداریم چرا که تولید داخل کامل است و اگر وارداتی صورت گیرد تخلف است. همچنین یکسری داروها هستند که در داخل کشور تولید نشده و باید آنها را از خارج تامین کنیم. در این میان داروهای دیگری هستند که در داخل تولید می‌شوند اما تولید آنها مکفی نیست و یا به دلایل خارج از سیاست‌های نظام سلامت و یا اجباری که در گذشته وجود داشته از خارج از کشور تامین می‌شده است.

وی ادامه داد: طبق بند 5 سیاست‌های کلی نظام سلامت ما موظف هستیم در تقاضای دارو ساماندهی ایجاد کرده و ممانعت از تقاضای القایی داشته باشیم. یکی از وجوه تقاضای القایی این است که پزشک داروی خارجی برای بیمار تجویز می‌کند در حالی که کیفیت داروی ژنریک مطلوب بوده و یا برابر با مشابه خارجی است. البته گاهی اوقات تجویز داروی خارجی لازم است اما واردکنندگان دارو نیز روش‌های خاص خود را دارند تا از طرق گوناگون واردات دارو انجام شود.

حریرچی گفت: وزارت بهداشت موظف به حمایت از داروهای ژنریک است اما نوید می‌دهیم که کیفیت دارو بالاتر برود. همچنین در موارد خاص حمایت‌های لازم انجام شود.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان دارد این مصوبه اجرا نشود، گفت: قانونگذار براساس اطلاعاتی که دارد قانونی را تصویب می‌کند. این قانون در اسفندماه سال گذشته مصوب شده و قطعاً قانونگذار با توجه به کیفیت داروهای داخلی این مصوبه را اعلام کرده است و دستگاه‌های اجرایی و بیمه‌ها مکلف به تبعیت از قانون هستند. حال اگر مواد قانونی اصلاح شد ما نیز منطبق با قانون جدید رفتار می‌کنیم. البته پیگیر هستیم که کیفیت لازم اعمال شود و همچنین از وجوه تقاضای القایی تا حداکثر ممکن اجتناب می‌کنیم.

وی درباره تغییرات احتمالی در معاونت درمان این وزارتخانه گفت: بی‌شک تغییراتی در معاونت درمان انجام خواهد شد و از دکتر آقاجانی درخواست شده تا ریاست دانشگاه شهید بهشتی را بپذیرند. ما هم در چند روز آینده معاون درمان معرفی خواهیم کرد همچنین تغییر و تحولات در تیم جدید مدیریتی وزارت بهداشت تا چند روز آینده اعلام خواهد شد.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره اصلاحات طرح تحول سلامت در چهار سال آینده گفت: برنامه‌های دکتر هاشمی براساس نظام برنامه‌ریزی سازمان بهداشت جهانی بوده و کارکردهای اصلی نظام سلامت براساس شش هدف تعیین شده است. تداوم، ارتقا و نهادینه سازی طرح تحول در چارچوب برنامه ششم توسعه در همین راستا انجام می‌شود.

حریرچی با بیان اینکه برخی مواد طرح تحول سلامت نیاز به تصحیح دارد گفت: ما این اصلاحات را عیب برای این برنامه نمی‌دانیم چرا که خود را یک نظام یادگیرنده می‌دانیم. طرح‌های بزرگ نیازمند دو عامل اساسی هستند اول اینکه در برنامه‌های اولیه اصلاجات لازم انجام شود دوم اینکه با توجه به محیط پیرامون تغییرات لازم در آنها صورت گیرد. در اواخر پاییز سال گذشته برنامه‌هایمان را به هیات دولت ارائه کردیم که موافقت‌های اولیه صورت گرفته است. درباره نهادینه‌سازی نیز اقداماتی در طرح تحول سلامت انجام شده چرا که برخی از موارد ممکن است با یک تغییر غیر حساب شده برای این طرح مشکل ایجاد کند و اگر تعامل با جامعه پزشکی وجود نداشته باشد قطعا با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه براساس تاکیدات وزارتخانه، ارجاع به بیرون داده نمی‌شود گفت: نمی‌شود بیمارستانی مطالبات خود را دریافت نکند اما از او انتظار همان خدمات را داشته باشیم.

حریرچی درباره سلامت روان در جامعه  گفت: سلامت روان یکی از ابعاد مهم سه‌گانه سلامت است. تعریف سلامت عدم بیماری نیست بلکه احساس رفاه کامل، جسمی، روانی و اجتماعی تعریف کاملی از سلامت است. ما در بیماری‌های روانی مزمن و شدید درصد مشابه کشورهای هم‌سطح خود را دارا هستیم اما در برخی از رده‌های سنی یک‌سوم افراد به استرس‌های خفیف، افسردگی و اضطراب دچار هستند. اولویت‌های ما اصلاح مولفه‌های اجتماعی برای پیشگیری از آسیب‌هایی در ابعاد جسمی و روانی سلامت جامعه است.

او با بیان اینکه اعلام خشونت در جامعه آثار روانی دارد گفت: نظام بهداشت و درمان کشور همه مراجعان و افراد تحت پوشش خود را مورد غربالگری اولیه قرار می‌دهد که این نقطه عطفی در نظام بهداشتی ما است.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره تورم دربخش سلامت نیز خاطرنشان کرد: در نظام بهداشتی-درمانی ما مطالعات بسیاری انجام شده و اگرچه تورم بخش سلامت نسبت به تورم سایر بخش‌ها بالاتر بوده اما این اتفاق جدیدی نیست.

او ادامه داد: در حالی که بعد از طرح تحول سلامت تورم افزایش یافته اما افزایش هزینه خانوار در بخش بهداشت و درمان تنها 10 درصد بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز