خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره انجمن پویا:

حق ارتباط با سازمانهای بین المللی جهانی را نداریم

کد خبر : ۲۸۳۳۰۶

عضو هیات مدیره انجمن پویا ضمن اشاره به اینکه محدودیتهای زیادی در کار موسسات غیر دولتی مرتبط با کودکان کار وجود دارد، گفت: ما حق ارتباط با سازمانهای بین المللی جهانی را نداریم و حتی نتوانستیم سمینار شبکه سازمان غیر دولتی کودکان کار را برگزار کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فاطمه قاسم زاده عضو هیات مدیره انجمن پویا در همایش پیشتازان عدالت و حقوق ایرانیان برای حمایت موثر از کودکان کار و خیابان گفت: در حقیقت همه کودکان کار، کودکان کار در خیابان نیستند بلکه در کارگاهها، ساختمان سازی ها ،‌مزارع و کوره های آجر پزی نیز کودکان کار حضور دارند و اگر بخواهیم تنها به بخشی از آنها به عنوان کودک کار  بپردازیم حق باقی کودکان ضایع می شود.

وی افزود: در این مسیر سازمان های غیر دولتی مرتبط با کودکان کار با چالشهای زیادی مواجه هستند که درباره هر کدام از این چالشها ساعتها می توان بحث کرد.

قاسم زاده افزود: یکی از این چالشها مسئله گرفتن مجوز برای این موسسات است .آن قدر مراحل گرفتن مجوز سخت است که برخی از افراد در این مسیر از ایجاد موسسه منصرف می شوند چرا که حد متوسط زمان گرفتن مجوز سه سال طول می کشد بعد از این مرحله نیز باید بخشی از زمان صرف اخذ پروانه و تمدید پروانه شود.

عضو هیات مدیره شبکه یاری کودکان کار گفت: برای ما قابل درک نیست که وقتی عده ای بدون توقع و چشم داشت درصدد انجام کار قانونی هستند چرا باید این همه زمان را صرف آغاز کار خود کنند.

قاسم زاده چالش دیگر را ایجاد محدودیتهای زیاد در کار موسسات دانست و گفت: ما حق ارتباط با سازمانهای بین المللی جهانی را نداریم. در منطقه شبکه سازمان غیر دولتی کودکان کار وجود دارد که در خیلی از کشورهای منطقه سمینار برگزار کرده اما تقاضاهای ما برای برگزاری سمینار این شبکه غیر دولتی در ایران به نتیجه نرسیده است در حالی که تجارب این گروه برای سازمانهای غیر دولتی ایران بسیار مفید است.

عضو هیات مدیره انجمن پویا تاکید کرد: مشکل دیگر چالش با سازمانهای دولتی است سازمانهای دولتی هنوز با تردید و نگرش منفی به سازمانهای مردمی خصوصی نگاه می کنند شاید بعد منفی این نگاه کم یا زیاد شود اما به راحتی می توان آن را حفظ کرد.

قاسم زاده گفت:  علیرغم اینکه سالها در این حوزه فعالیت می کنم سنگینی این نگاه را حس کرده ام انگار در این سالها سازمانهای دولتی فقط ما را تحمل می کنند.

این فعال حوزه کودکان کار عدم وجود زبان مشترک بین سازمانهای خصوصی و دولتی را چالش دیگر سازمانهای مردم نهاد عنوان کرد و گفت: برخی عناوینی که ما از آنها استفاده می کنیم در سازمانهای دولتی قابل فهم نیست و سالها طول می کشد که این الفاظ اشتباه جمع آوری شود و از بین برود. ضمن اینکه موسسات خصوصی در تصمیم سازی و تصمیم گیری در بدنه دولت تاثیری ندارند و فقط در اجرا فعالیت میکنند این مسئله تعاملات بین سازمانهای دولتی و خصوصی را دچار چالش می کند.

عضو هیات مدیره انجمن پویا تاکید کرد: ما براساس پیمان نامه موظف هستیم به هر کودکی که درمحیط جغرافی یک کشور زندگی می کند حق آموزش، بهداشت و سلامت بدهیم اما خیلی از کودکان مهاجر در ایران از این حقوق برخوردار نیستند و هنوز هم اگر طرحی درباره این کودکان داده شود و یا در بخشی از یک طرح به این کودکان پرداخته شود کنار گذاشته می شود حتی در گذشته برخی از موسسات به این دلیل  پلمپ شده اند در حالی که اگر ما پیمان نامه حقوق کودک را امضا کرده ایم باید به این مسائل نیز توجه کنیم.

وی خاطر نشان کرد: عدم پاسخگویی سازمانهای دولتی نسبت به وظایف خود از دیگر چالشهای موجود بین سازمانهای دولتی و مردم نهاد است. سازمانهای دولتی حتی در حد وظایف خود نیز عمل نمی کنند به طور مثال ما 9هزار و 20 نفر کودک بازمانده از تحصیل داریم اما هیچ اقدامی برای کاهش این آمار انجام نمی شود و حتی کتاب یا معلم در اختیار موسسات غیر دولتی قرار نمی گیرد.

قاسم زاده افزود: حتی وزارت بهداشت نیز برای سلامتی کودکان کاری انجام نمی دهد و اسمی از کودکان کار در برنامه های وزارت بهداشت وجود ندارد.

قاسم زاده ارتباط بین بخشی سازمانهای دولتی، ناهماهنگ بودن بین برنامه ها ، موازی کاری ، عدم شفافیت در قوانین دولتی و مشخص نبودن جایگاه سازمان های دولتی و بخش خصوصی در جامعه را از دیگر چالشهای پیش روی موسسات غیر دولتی مردم نهاد دانست.

عضو هیات مدیره انجمن پویا تاکید کرد: دوازده سال است که شبکه یاری کودکان کار بدون مجوز فعالیت می کند و دو سال پیش تنها به عنوان یک گروه به ما مجوز دادند در حالی که شبکه موجب هم افزایی فعالیت بین سازمانها می شود.

وی گفت: با تمام این مشکلات موسسات خصوصی به دلیل علاقه ای که به  کودکان کار دارند علیرغم بی مهری دولتها به فعالیتهای خود ادامه می دهند و امیدواریم فعالیتشان پایدار بماند.

 آسیبهای اجتماعی کودکان کار در کشور ما رو به افزایش است

مدیر موسسه پیشتازان عدالت و حقوق ایرانیان گفت:این موسسه جریان فکری و مدنی و اجتماعی است که با رویکرد دانش بنیان در مسائل اجتماعی تلاش می کند حقوق اجتماعی و توسعه پایدار اجتماعی را مدیریت کند.

فرشید حکی درباره فلسفه وجودی ایجاد موسسه پیشتازان عدالت و حقوق ایرانیان گفت:  اولین اقدامی که در این زمینه انجام دادیم حمایت از کودکان کار به عنوان فرودست ترین قشر اجتماعی بود.

وی افزود: آسیبهای اجتماعی کودکان کار در کشور ما رو به افزایش است با این وجود تلاش گران این عرصه با موانع زیادی مواجه هستند.

حکی تاکید کرد: هدف اصلی این است که در پایان این کمپین بتوانیم  امضا جمع کنیم تا در تقنین و مالیه عمومی کشور مقدار بیشتری بودجه به این کودکان و نهادهای ذیصلاح تخصیص پیدا کند.

وی افزود: تاکید ما بر این است که یک جبهه از گروهها و نیروها انسانی ایجاد کنیم ومطالبات اقشار فرو دست را پیگیری کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز