خبرگزاری کار ایران

یک تولید کننده فولاد در گفتگو با ایلنا :

کاهش ۵ میلیون تنی مصرف فولاد در سال نودو سه

در سال ۹۳، بیست میلیون تن مصرف فولاد داشته‌ایم در حالی که این مقدار در گذشته ۲۵ میلیون تن بوده و در واقع سال۹۳ کاهش مصرف داشته‌ایم.

سید رضا شهرستانی ، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا گفت: در سال ۹۳ درکل ۱۷ میلیون تن فولاد تولید شد که نسبت به سال گذشته  ۱۰ درصد افزایش داشته است و سهمیه صادرات ۱۳ درصد از کل تولید و حجم واردات حدود ۹. ۵ میلیون تن بوده و در سال ۹۳، بیست میلیون تن مصرف فولاد داشته‌ایم در حالی که این مقدار در گذشته ۲۵ میلیون تن بوده و در واقع سال۹۳ کاهش مصرف داشته‌ایم.

وی اظهار داشت: سال ۹۴ هم ادامه سال ۹۳ است و این ۲۰ میلیون تن که بین چند شرکت فولاد است ثابت خواهد بود و ممکن است در ماه‌های اولیه سال ۹۴ با توجه تورم هرساله در بازار جنب و جوشی ایجاد کند اما در کل، وضعیت مانند سال ۹۳ ثابت می‌ماند.

شهرستانی گفت: تعرفه‌های فولاد تاثیری نداشته و به علت کاهش تقاضای مصرف فولاد و سیاست انقباضی دولت در مورد تورم و بالا رفتن بهره بانکی، هیچ کس مایل به تقاضا برای مصرف فولاد نیست.

وی گفت: پایین آمدن قیمت فولاد دو دلیل دارد  اول اینکه دربخش خارجی به دلیل رکود در اروپا و آسیا تقاضا کاهش یافته مثلا چین ۸۲۲میلیون تن تولید داشته در حالی که مصرف داخلی آن ۷۲۰ میلیون تن است و این یعنی ۱۰۰ میلیون تن مازاد داشته است و شوروی به خاطر مشکلات اوکراین در داخل و تحریم‌ها از خارج شروع به صادر کردن فولاد کرده است که این امر باعث کاهش تقاضای جهانی می‌شود .

شهرستانی تصریح کرد: به دلیل اینکه قیمت فولاد و انرژی با هم رابطه دارند با با تغییر بهای انرژی، فولاد نیز تاثیر می‌پذیرد همچنین در داخل، به دلیل سیاست‌های داخلی برای جلوگیری از تورم و نرخ ارز و رکود داخلی، فولادی‌ها در زیانند.

وی در پایان گفت: قیمت انرژی در سال ۹۴ به عرضه و تقاضا، نرخ دلار و وضعیت سیاسی کشور بستگی دارد و در واقع قیمت فولاد تحت تاثیر حقوق، انرژی و ارزش افزوده است.

کد خبر : ۲۶۰۳۲۹