دبیر کمیته مدارس علوم و معارف اسلامی:
۲۲۰ مدرسه علوم و معارف اسلامی در کشور داریم/ ۳۰ درصد فارغ التحصیلان به حوزههای علمیه میروند

دبیر کمیته مدارس علوم و معارف اسلامی گفت:رشته علوم و معارف اسلامی، رشته چهارم در شاخه نظری است. از اهداف این رشته، این است که فارغالتحصیلان از دانش اعتقادی وسیعی برخوردار شوند و رد پای این مدارس را میتوان در سند تحول آموزش و پرورش دید.
به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری مدارس علوم و معارف اسلامی امروز ۲۹ اردیبهشت با حضور محمود امانی طهرانی، مهندس جعفرابادی دبیر کمیته مدارس علوم و معارف اسلامی و نمایندگان مدارس صدرا، شهید مطهری، هدی و مدارس دولتی علوم و معارف اسلامی برگزار شد.
امانی طهرانی در ابتدای جلسه عنوان کرد: مدارس معارف یک فرصت ملی است و امروز باید تلاش کنیم برای دانشآموزان دوره اول متوسطه که بنا است هدایت تحصیلی برایشان انجام شود آگاهی بیشتری ایجاد کنیم تا اگر دانشآموزان خود را در شرایطی دیدند که بتوانند در این مدارس شرکت کنند اقدام کنند و پلههای رشد و ترقی را طی کنند.
جعفرآبادی دبیر کمیته مدارس علوم و معارف اسلامی توضیح داد: رشته علوم و معارف اسلامی رشته چهارمی در شاخه نظری است. از اهداف این رشته، این است که فارغالتحصیلان از دانش اعتقادی وسیعی برخوردار شوند و رد پای این مدارس را میتوان در سند تحول آموزش و پرورش دید.
وی ادامه داد: ۲۲۰ مدرسه علوم و معارف اسلامی داریم که از این تعداد ۱۱۳ مدرسه را مدارس صدرا به خود اختصاص میدهند، ۲۹ مدرسه عالی شهید مطهری، ۵۰ مدرسه دولتی، ۶ مدرسه جامعهالزهرا به نام هدی، ۹ مدرسه غیردولتی و ۱۰ مدرسه از طرف حوزه علمیه خواهران و یک مدرسه سما داریم.
جعفرآبادی درصد فراوانی دانشآموزان این رشته را به تفکیک هر استان اینگونه شرح داد: استان یزد ۲.۹۸ درصد، استان قم ۱.۹۲ ،استان چهارمحال ۱.۷۸ ،کرمان ۱.۱۲ و میانگین آنان نیز ۰.۷ درصد است.
وی در توضیح تدوین برنامه درسی این مدارس گفت: کلیه برنامههای درسی رشتهها را سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تدوین میکند. پس از تدوین در دبیرخانه شورای عالی کمیسیون برنامه درسی، برنامه برای تصویب به شورای عالی ارجاع داده میشود و بعد از تصویب ابلاغ میگردند. این روند برای تمام رشتهها وجود دارد و رشته معارف نیز از این نظر مانند سایر رشتهها است. هر سال معاونت آموزش متوسطه وزارتخانه به استانها درصد مورد نیاز هر رشته را ابلاغ میکند که توزیع متوازن رشتهها را اجرا کنند.
قماشی نماینده دفتر پشتیبانی از مدارس معارف دولتی درباره سرنوشت تحصیلی دانشآموزان این مدارس گفت: ۱۳۵۰۰ نفر مجموع دانشآموزان کل مدارس است و ۵۰۰۰ نفر از آنان دانشآموزان پایه دوازدهم هستند. چون دانشآموزان رشته معارف در کنکور گروه آزمایشی انسانی شرکت میکنند و تمام رشتههای انسانی را شرکت میکنند ولی با توجه به علاقهمندی این دانشآموزان عمده اولویت بچهها دانشگاه فرهنگیان است، عدهای به دانشگاه امام صادق میروند عدهای به دانشگاه علوم افسری علاقه دارند و ۳۰ درصد نیز به حوزههای علمیه میروند. در بعضی از مدارس مثل شهید مطهری و صدرا صرفا یک رشته داریم. مدارس دولتی، سه و چهار رشته دارند و شاغلانشان مختص به رشته معارف نیستند.
کبیری، نماینده مدارس علوم و معارف اسلامی هدی در توضیح تفاوت میان این رشته با آنچه در حوزه علمیه ارائه میشود، گفت: رشته معارف اسلامی رشتهای است که از دهم شروع میشود و سرفصل آن با رشتههای آموزش و پرورش یکی است اما در حوزه علمی سرفصلها کاملا مغایرت دارند. ورودیهای حوزه علمیه یا از دوره راهنمایی وارد میشوند و یا بعد از دیپلم به حوزه علمیه میروند. خیلی از خانوادهها ممکن است علاقهای به تحصیل فرزندانشان در حوزه علمیه نداشته باشند اما بخواهند که فرزندانشان علوم تربیتی اسلامی را بخوانند.
مبینی، نماینده مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا نیز تفاوت این دو فضای آموزشی را مانند تفاوت رشته تجربی و رشته پزشکی دانست و افزود: حوزه علمیه را باید بهجای دانشگاه در نظر گرفت و این رشته نقش آمادهسازی را دارد.
فرخ، نماینده مدارس علوم و معارف شهید مطهری تصریح کرد: ریلگذاری برای شغل در دبیرستان اتفاق نمیافتد و بعد از دبیرستان شرایط شغلی فراهم میشود. ما در دبیرستان معارف وظیفه این را داریم که بهترین مراکز تحصیلات تکمیلی فراهم شود. ما در کنکور پنج گروه آموزشی داریم. هر دانشآموزی که دیپلم میگیرد میتواند در یکی از پنج گروه کنکور دهد. دروسی مثل عربی و منطق و فلسفه نقطه قوت دانشآموزان رشته معارف است و میتوانند به سوالات این دروس در کنکور بهتر جواب دهند و از طرفی جغرافی و جامعهشناسی جزو دروس آنها نیست.
وی ادامه داد: دو درس عربی و تاریخ اسلام منابع متفاوت و سوالات متفاوتی در کنکور سراسری دارند. موقع ثبت نام دانشآموز میتواند انتخاب کند که به سوالاتی پاسخ دهد که از منابع رشته معارف درج شده است و یا به سوالات انسانی جواب دهند.
فرخ توضیح داد: این مدارس با سایر مدارس علوم انسانی تفاوت آموزشی و تفاوت معرفتی دارند. تفاوت آموزش در سرفصل دروس است و تفاوت تربیتی نیز داریم که به لطف خدا و زحمات کادر معارف باعث شده است که این مدارس محیط امنی باشند و محیطی است که تحت تربیت دینی قرار گرفته است. بیش از ۶۰ درصد دانشآموزان ما دختران هستند و اقبال خانواده ها به دلیل همین تفاوت تربیتی است.
امانی در پایان جلسه بیان کرد: مدارس علوم و معارف اسلامی حاضر یک فضای همکاری هستند. شاید در نوع خود این موضوع بینظیر باشد. موضوع از یک نیاز شروع شده، شکل عملیاتی گرفته و به تدریج رسمیت گرفته و اموزش و پرورش برای این کار بسترسازی حقوقی و قانونی لازم را انجام داده است. در ادامه این پیشرفت و توسعه، گروههای دیگری نیز این ایده را پسندیدهاند و به میدان آمدهاند و این همکاری ادامه دارد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از بخشهای این همکاری دچار نقصان بود و آن ناآگاهی جامعه مخاطبین از این امکان بود. هدف جلسه امروز رفع این نقصان بود. خانوادههایی هستند که به محیط تربیتی خوب، فضایی امن و شرایطی نیاز دارند که با خیال راحت فرزندان خود را به آن وارد کنند.
امانی گفت: ممکن است مدارس غیر دولتی برای این کار وجود داشته باشند. این مدارس شهریهای دریافت نمیکنند یا در مقایسه با مدارس غیردولتی شهریه پایینتری میگیرند در حالی که خدمات بهتری نسبت به مدارس دولتی ارائه میکنند.
امانی متذکر شد: آینده روشن خوب این مدارس صرفا حوزوی نیست و این دانشآموزان در سنجش و پذیرش دانشجو نیز نتایج خوبی دارند و اخیرا نیز به دانشگاه فرهنگیان اقبال پیدا کردهاند. برنامههای فوق برنامه این مدارس فوقالعاده رشددهنده است.
امانی با ذکر مثالی از این برنامهها خاطرنشان کرد: در مدرسه دخترانه شهید مطهری مشهد چند سال است جشنوارههای موسوم به هزار فانوس برگزار میشود که در حال توسعه است. این دختران دانشآموز تولیدات رسانهای بر اساس کتابهای شهید مطهری انجام میدهند که هر کدام یک اثر رسانهای و هنری است و در فن ارائه مهارت زیادی پیدا کردهاند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: وجه همت اصلی آموزش و پرورش بر مدارس دولتی خود است لذا بدون کمک نهادهای دیگر ما نمیتوانیم جریانهای ویژهساز مثل این را جلو ببریم لذا مدارسی مثل جامعه الزهرا و صدرا به کمک آموزش و پرورش میآیند.
در این جلسه همچنین عنوان شد: برای پذیرش در این رشته نیاز به کسب معدل ۱۷ است و اینگونه نیست که کسانی که از پذیرفته شدن در سایر رشتهها بازماندهاند به این رشته رو بیاورند. همچنین برای پذیرش، شرایطی خاص از نظر معدل و آزمون ورودی وجود دارد. این مدارس باید از دبیرخانه شورای عالی مجوز دریافت کنند و مدیر مدرسه نیز باید شرایط خاصی داشته باشد و به تایید دبیرخانه برسد.