خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل تاکسیرانی در گفت‌وگو با ایلنا:

به‌هیچ‌وجه رقابتی با پلتفرم‌های اینترنتی نداریم؛ چون نگاهمان مبتنی بر درآمدزایی نیست

به‌هیچ‌وجه رقابتی با پلتفرم‌های اینترنتی نداریم؛ چون نگاهمان مبتنی بر درآمدزایی نیست

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: یکی از اهداف اصلی طرح سامانه تاکسی‌ برخط، ارائه خدمات در ایام خاص، مانند شرایط بحرانی است تا هنگام اختلال در پلتفرم‌های خصوصی، کمبود خودرو و افزایش قیمت‌ها، شهرداری بتواند خدمات ارائه کند و کار مردم روی زمین نماند.

«شادی مالکی» مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره پروژه تاکسی‌های برخط توضیح داد: چهارم مرداد شاهد رونمایی اپلیکیشن رسمی تاکسی اینترنتی شهرداری تهران بودیم. در این مسیر تحولی در حوزه حمل‌ونقل عمومی، قطعاً با ۹ میلیون نفر جمعیت ساکن و جمعیت شناور قابل‌توجه پایتخت، در حوزه حمل‌ونقل و سایر بخش‌های مدیریت شهری، نیازمند بهره‌گیری از ابزارهای هوشمند، انعطاف‌پذیر و کارآمد هستیم تا پاسخگوی نیازهای روزافزون مردم در بخش‌های مدیریت شهری، از جمله حوزه حمل‌ونقل باشیم.

وی افزود: پروژه‌ای که چهارم مرداد شاهد رونمایی آن بودیم، حاصل برنامه‌ریزی بیش از یک‌سال پژوهش، آزمون‌و‌خطا، تعامل با نخبگان فناوری و گروه‌های استارت‌آپی و مهم‌تر از همه، بهره‌گیری از تجربه ارزشمند رانندگان تاکسی بود. بنابراین، با توجه به مطالبات شهروندان، به سمت راه‌اندازی این پلتفرم حرکت کردیم.

مالکی اظهار داشت: راه اندازی این سامانه منجر به افزایش رضایتمندی شهروندان از خدمات دریافت‌شده و بهبود معیشت و کرامت شغلی رانندگان خواهد شد.هدف اصلی از راه‌اندازی این سامانه، ارتقای کیفیت خدمات است و مزیت‌های این سامانه شفافیت در پرداخت نرخ کرایه، نظارت هوشمند بر تاکسی‌ها، پیمایش و رصد آنلاین آن‌ها، تکریم رانندگان، تأمین امنیت شغلی برای راننده و امنیت سفر برای شهروند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی در مورد تاریخچه این طرح توضیح داد: سال گذشته در اسفندماه، سازمان تاکسیرانی با اولویت هوشمندسازی، سامانه «تاکسی برخط» را برای تاکسی‌های خطی راه‌اندازی کرد. در تمام خطوط تاکسیرانی، تاکسی‌ها با گوشی همراهشان و اپلیکیشن تاکسی برخط مجهز شدند. از محصولات مهم طرح تاکسی برخط، پیاده‌سازی نرخ شناور کرایه بود تا در ساعات اوج ترافیک (زمانی که رانندگان تمایلی به فعالیت در خطوط ندارند و ترجیح می‌دهند به تاکسی‌های اینترنتی یا دربستی بپردازند)، پیاده‌سازی نرخ شناور کرایه باعث شد که مدت زمان سفر بر نرخ کرایه تاثیر گذار باشد.

وی ادامه داد: این امر برای راننده جذابیت ایجاد کرد تا در اوج ترافیک نیز فعال باشند. بنابر گزارش‌های مردمی و مطالعات انجام شده و بازدیدهای میدانی، پس از اجرای این طرح، ۲۰ درصد (و در برخی خطوط تا ۳۰ درصد) افزایش تعداد تاکسی‌ها را شاهد بودیم.

مالکی با تاکید بر اینکه تاکسی نماد اعتماد عمومی در حوزه حمل‌ونقل است و مقررات سخت‌گیرانه‌ای برای فعالیت تاکسیرانان وجود دارد، گفت: درخواست مردم، راه‌اندازی خدمات مشابه پلتفرم‌های اینترنتی توسط شهرداری تهران بود تا در صورت نیاز، امکان درخواست تاکسی از مبدا مورد نظر فراهم شود.

سازمان تاکسیرانی به‌ هیچ‌وجه با بخش خصوصی و پلتفرم‌های اینترنتی رقابتی ندارد

وی اظهار داشت: سازمان تاکسیرانی و شهرداری تهران به‌ هیچ‌وجه با بخش خصوصی و پلتفرم‌های اینترنتی رقابتی ندارند و نگاه درآمدزایی در این حوزه ندارند. راه‌اندازی پلتفرم صرفاً برای ارائه خدمات بهتر به مردم است؛ کاری که باید سال‌ها پیش توسط شهرداری (به‌عنوان متولی حمل‌ونقل) انجام می‌شد و به‌واقع کمی هم دیر شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی با تاکید بر وظایف شهرداری افزود: شهرداری بر بسیاری از سفرهای درون‌شهری که توسط ناوگان غیرتاکسی و غیرحمل‌ونقل عمومی انجام می‌شود، نظارتی ندارد و این شاید یک ضعف در حوزه حمل‌ونقل باشد.

وی ادامه داد: شهرداری به‌عنوان بخش حاکمیتی، بنابر قوانین بالادستی، باید وظیفه رگولاتوری خود در حمل‌ونقل انجام دهد و البته فعالیت‌های اجرایی باید با همکاری و مشارکت بخش خصوصی اتفاق بیفتد. هم‌اکنون نیز به تمام شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات حمل‌ونقل مسافر اعلام کرده‌ایم که امکان تعامل دوسویه وجود دارد و برای ارائه مطلوب‌تر خدمات، آماده گفت‌وگو با آن‌ها هستیم.  

مالکی افزود: بسیاری از شرکت‌ها مراجعه کردند و درخواست داشتند که با شهرداری تهران وارد مشارکت شوند که مورد استقبال قرار گرفت. مجموعه "شهرزاد" در حال مذاکرات فنی با این عزیزان است. اقداماتی که صورت گرفت در قسمت ابتدایی یعنی تاکسی برخط با همکاری سازمان فاوا و بخش دوم با مجموعه شهرزاد صورت گرفت.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی خاطرنشان کرد: نرخ کرایه تاکسی اینترنتی شهرداری کاملاً تابع مصوبات شورای اسلامی شهر است. در محاسبه کرایه، عواملی مانند شرایط آب‌وهوایی، شیب زمین، پستی‌وبلندی، مدت زمان سفر و موارد دیگر تأثیرگذارند. شهرداری تهران برای تمام تاکسی‌های تحت پوشش خود، ملزم به رعایت سقف مصوب شورای شهر است و امکان افزایش نرخ کرایه از یک سقفی بیشتر وجود ندارد.

در پلتفرم شهرداری، افزایش قیمت غیرمتعارف و غیرکارشناسی‌ای وجود ندارد

مالکی در واکنش به اظهارات چمران مبنی بر اینکه «اگر نرخ این سامانه‌ها با دیگر تاکسی‌های اینترنتی تفاوت فاحش داشته باشد، رانندگان رسمی تاکسی از آن استقبال نخواهند کرد» اظهار کرد: بله، فرمایش درستی است. باید دامنه قیمتی نزدیک به پلتفرم‌های اینترنتی باشد. البته در برخی ایام خاص، برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات حمل‌ونقل هوشمند، افزایش‌های غیرمتعارفی اعمال می‌کنند. در پلتفرم شهرداری، چنین افزایش‌های غیرمتعارف و غیرکارشناسی‌ای وجود ندارد؛ چراکه اولویت ما خدمت‌رسانی به مردم است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی ادامه داد: یکی از اهداف اصلی این طرح، ارائه خدمات در ایام خاص، مانند شرایط بحرانی است تا هنگام اختلال در پلتفرم‌های خصوصی، کمبود خودرو و افزایش قیمت‌ها، شهرداری بتواند خدمات ارائه کند و کار مردم روی زمین نماند. مثل ایام جنگ تحمیلی 12 روزه که تاکسی‌های تلفنی بنا به درخواست مردم راه اندازی شد، برای اینکه با اختلالات اینترنتی مواجه بودیم و بخشی از جابه‌جایی‌هایی که درون شهر بود با مشکل و چالش مواجه شده بود.

وی افزود: در این پروژه تلاش کردیم ضمن حفظ جایگاه حاکمیتی سازمان، کیفیت و چابکی خدمات را تا سطح پلتفرم‌های خصوصی ارتقا دهیم. ویژگی‌هایی مثل محاسبه هوشمند کرایه، پرداخت الکترونیک، نظرسنجی از مسافر، پشتیبانی آنلاین و تضمین امنیت سفر. با توجه به اینکه کسی که به عنوان راننده تاکسی قرار است این خدمت را ارائه کند از یکسری ضوابط سخت‌گیرانه‌ای باید عبور کند. همه این‌ها را در قانون به این جهت پیش‌بینی کردند که یک سفر امنی برای مسافر اتفاق بیافتد.

مالکی ادامه داد: یکی از سیاست‌های شهرداری تهران، سیاست‌های حمایتی از رانندگان تاکسی به عنوان سرمایه‌های انسانی است. یکی از مواردی که مد نظر هست، بحث کاهش کارمزدهاست که در پلتفرم‌های شهرداری تهران از این رانندگان قرار است دریافت شود. کارمزد حداقلی به این جهت هست که کارکردن در پلتفرم هم برای رانندگان جذاب باشد و هم نرخ کرایه برای مسافران نسبت به سایر پلتفرم‌ها کمتر خواهد بود. امیدواریم این طرح موفق شود و مورد استقبال مردم و رانندگان قرار گیرد.

وی افزود: واژه "تاکسی" برای این خودروها به‌طور رسمی قابل اطلاق نیست، چراکه تاکسی‌های خودرویی است با مدل مشخص، شرایط مشخص که باید شورای عالی ترافیک این خودرو را تایید کند. شخصی هم که به عنوان تاکسیران قرار است پشت این ماشین بنشیند، باید ضوابط سختگیرانه‌ای را طی کند. اما در جامعه، مردم به خودروهایی که شرکت‌های اینترنتی غیرشهرداری خدمات ارائه می‌دهند، "تاکسی" می‌گویند.

وی درباره همکاری با بخش خصوصی برای پیش‌برد طرح تاکسی‌های برخط توضیح داد: قطع به یقین هم‌افزایی تمام مجموعه‌های ارائه‌دهنده خدمات حمل‌ونقل بر عهده گرفتند، می‌تواند منجر به ارائه خدمت خوب و با کیفیت شود که در نهایت به نفع مردم است. هنوز با مجموعه خاصی به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم. اما با چندین شرکت، حتی شرکت‌هایی که مجوز تاکسیرانی دارند و خودشان صاحب پلتفرم‌ هستند صحبت شده است. بسیاری تمایل به ایجاد تعامل دوسویه با پلتفرم شهرداری تهران دارند. رویکرد شهرداری در این پروژه، تعاونی و باز است و هدف نهایی، ارائه بهترین خدمات به مردم است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز