خبرگزاری کار ایران

فیلم آخرین وضعیت آذر و توران/ انتقال توله‌یوزها به ذخیره گاه زیست‌کره توران

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۱۴۰۴

سازمان حفاظت محیط زیست، فیلم آخرین وضعیت آذر و توران و انتقال آنها به مرکز تحقیقات یوزپلنگ آسیایی (محل نگهداری از یوزهای سایت تکثیر در اسارت) را منتشر کرد. این دو توله ماده یوزپلنگ ایرانی، آذرماه امسال توسط یک چوپان در عرصه‌های طبیعی پارک ملی توران در وضعیت نامناسبی مشاهده شدند و پس از آن از طبیعت جدا شده‌اند و به صورت دستی از آنها نگهداری می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، بهرامعلی ظاهری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان در این رابطه گفت: دو توله یوز ماده توران که حدود ۲ ماه پیش در پارک ملی توران پیدا شدند، پس از گذر از مرحله شیرخوارگی و ورود به مرحله گوشتخواری و با شرایط جسمی عالی و وزن و قدی مطلوب، به زادگاه خود منتقل شدند.

وی با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان مجبور به نگهداری دستی «آذر» و «توران» شده است، گفت: اولویت ما پیدا کردن مادر این توله یوزها و معرفی مجدد آذر و توران به یوز مادر بود؛ اما وقتی بعد از جست‌وجوی فراوان یوز مادر پیدا نشد؛ برای حفظ جان این دو توله یوز با ارزش ماده، مجبور به نگهداری دستی آنها شدیم.

بهرنگ اکرامی، دامپزشک معتمد سازمان حفاظت محیط زیست نیز درباره آخرین وضعیت توله‌یوزها گفت: اکنون آذر و توران نیاز به کاهش استرس محیطی ، کاهش سر و صدا و فضای آزاد برای جست و خیز دارند. علاوه بر این، سایت توران یک سایت قرنطینه بوده و تماس با انسان‌ها در این سایت بسیار کم است و فقط چند یوزبان در این سایت حضور دارند.

اکرامی با بیان اینکه سیر تکاملی و رشد این توله یوزها در سایت توران به صورت طبیعی انجام خواهد شد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این توله یوزها در پدیده‌ای نادر در ابتدای فصل سرما به دنیا آمده‌اند؛ هنوز زمان عبور از سرما برای این توله یوزها نگذشته و اسفندماه را درپیش داریم، اما برای این مهم اتاق ویژه‌ای در سایت توران طراحی شده و شرایط گرمایشی را برای توله‌ها در این محل فراهم کرده‌ایم و توله‌یوزها شب‌ها در مکان بسته با منبع گرمایشی نگهداری می‌شوند.

حجم ویدیو: ۳۶.۹۳M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۳:۲۵ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز