خبرگزاری کار ایران

مشاهده سه توله یوزپلنگ ایرانی به همراه مادر در میامی سمنان

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۱۷۹۵

یک فرد یوزپلنگ ایرانی ماده به همراه ۳ توله‌اش در محور عباس‌آباد - میامی استان سمنان مشاهده شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صفحه پارک ملی توران در فضای مجازی از مشاهده یک یوزپلنگ ماده به همراه 3 توله‌اش در محور عباس‌آباد - میامی در حوالی پارک ملی توران استان سمنان خبر داده است.

با توجه به ناامن بودن محور عباس‌آباد - میامی و سابقه تلفات یوز در این منطقه در سالیان گذشته، سازمان حفاظت محیط زیست هشدار داده است که رانندگان در این محدوده از سرعت خود کاسته و با احتیاط بیشتری رانندگی کنند.

به گفته بهرامعلی ظاهری، مدیرکل محیط زیست استان سمنان، سن سه توله یوز تازه مشاهده شده در محور عباس‌آباد - میامی حدود ۱۰ ماه است.

تصاویر این سه توله یوزپلنگ همراه مادر مستندسازی شده است، اما به دلیل کیفیت پایین تصاویر هنوز مشخص نیست که این یوزپلنگ‌ها از یوزهای شناسنامه‌دار هستند یا خیر، اما شادابی و سلامت توله‌ها مشهود است.

پیش از این نیز، حسن اکبری، معاون تنوع زیستی سازمان حفاظت از محیط زیست از مشاهده 4 یوزپلنگ ماده به همراه 10 توله در سال 1401 و در محدوده پارک ملی توران خبر داده بود. از جمله این موارد مشاهده «تلما» به همراه 4 توله و «هلیا» به همراه 3 توله‌اش بودند.

گفتنی است، صبح روز سه‌شنبه 27 دی ماه نیز یک فرد یوزپلنگ ایرانی در استان خراسان شمالی در حوالی پناهگاه حیات وحش میاندشت در اطراف جاده خاکی کوه‌بابا به جاجرم توسط یکی از شهروندان، مشاهده و تصویربرداری شد. 

پارک ملی توران در استان سمنان و پناهگاه حیات وحش میاندشت در استان خراسان شمالی، مهمترین زیستگاه‌های زادآور باقیمانده یوزپلنگ ایرانی محسوب می‌شوند.

تا پیش از مشاهده توله‌های جدید در ماه‌های اخیر، تعداد کل یوزهای ایرانی باقیمانده در طبیعت، کمتر از 40 فرد برآور می‌شد، اما هنوز آمار جدیدتری از جمعیت یوزپلنگ ایرانی اعلام نشده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز