خبرگزاری کار ایران

ظرفیت و زیرساخت‌های کشور باید برای سالمندی مهیا شوند

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۳۱۲۴

معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران روز گذشته (شنبه) در همایش گرامی داشت روز جهانی سالمند که در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، گفت: متولیان باید ظرفیت و زیر ساخت‌های کشور را برای سالمندی مهیا کنند، چرا که در غیر اینصورت کشور غافلگیر می شود و نمی تواند خودش را اداره کند.

به گزارش ایلنا از وبدا، امیرحسین قاضی زاده هاشمی افزود: کشور باید خود را برای درک سالمندی آماده کند، همانطور که دنیا سیر صد ساله برای سالمندی طی کرد ما ظرف ۲۰، ۳۰ سال طی خواهیم کرد.

وی گفت که تلاش دوستان در تعریف رشته و دانشگاه ستودنی است و سالهاست که عزیزان برای انتقال این نگرانی به درستی به جامعه تلاش می کنند، از جمعیت سالمندی سال ۱۴۲۰ تا ۲۰۵۰ صحبت می شود که جمعیت عظیم دهه شصتی ها که در زمان تولد اصطلاحا بمب کودکی بودند، سبب شدند که درحال حاضر این بمب کودکی، به بمب سالمندی تبدیل شود.

وی افزود: این بمب سالمندی در حال حاضر در سازمان ما مشاهده می شود، چیزی که در آینده قرار است انتظارش را داشته باشیم می بینیم، سازمان هایی نظیر بازنشستگی و خدمات کشوری که تمرکزشان روی خدمات این گروه هاست، وسط معرکه می باشند.

قاضی زاده هاشمی افزود: سه و نیم میلیون نفر با سن بالای 60 سال، جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران را تشکیل می دهند و جامعه هدف ما با انواع و اقسام مشکلات زمینه ای نظیر سوگ ناتمام جنگ، اختلال پس از حادثه و از دست دادن عزیزان، اسارت های ۸ ساله تا ۱۸ ساله و سایر مشکلات گوناگون روبه رو هستند.

وی با مروری بر طرح ها و مصوباتی که طی سال های اخیر اجرا ، و منجر به کاهش مرگ و میر، افزایش امید به زندگی و ارتقای بهداشت و درمان جامعه شد، اظهار داشت: در بحث جمعیت هم اتفاقاتی افتاد که افراد صاحب نظر با احساس خطر و سخنرانی متخصصان حوزه جمعیت، شورای انقلاب فرهنگی را همراه ساختند و با مطالبات نخبگان، موضوع مورد توجه واقع شد. البته ممکن است در بحث جمعیت در برخی قوانین کار فنی دنبال نشده باشد، اما گفتمان‌سازی اتفاق افتاده است.

وی افزود: بحث سالمندان نیازمند گفتمان سازی است، وقتی قرار است با سیاست گذاران کشور در بحث برنامه بودجه ای سالمندان صحبت کنیم، نیازهای فرد سالمند را مشابه یک فرد جوان می بینند، میزان مصرف دارو، تعداد دفعات مراجعات به پزشک و خدمات توانبخشی در سالمند قابل قیاس با سایرین نیست. اصلا نیاز به صنعت سالمندی داریم، چرا که سالمندان نیازمند لوازم، داروها و تجهیزات و حتی مکمل های خاص سالمندان هستند و با ورود به صنعت سالمندی می توانیم زمین‌گیری سالمندان را کاهش داده و کیفیت زندگی سالمندان را افزایش دهیم .

 قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: پیشنهاد اصلی بنده به این کنگره، این است که منشا جریان سازی و حساسیت زایی مفهوم سالمندی باشد و کشور خود را برای درک سالمندی آماده کند، همانطور که دنیا سیر صد ساله برای سالمندی طی کرد ما ظرف ۲۰، ۳۰ سال طی خواهیم کرد. پس متولیان باید ظرفیت و زیر ساخت‌های کشور را برای سالمندی مهیا کنند، چرا که در غیر اینصورت کشور غافلگیر می شود و نمی تواند خودش را اداره کند.

وی تصریح کرد: فارغ از مسائل مالی که صندوق های بیمه ای با آن روبه رو خواهند شد، وقتی جامعه ای نزدیک به سی درصدش سالمند شده باشند، جمعیت محرک و مولدش که می‌تواند دستگیری کند، خودش نیازمند کمک باشد، ابعاد مختلف اجتماعی ایجاد می کند و مشکلات اجتماعی و فرهنگی در برخواهد داشت.

معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران در حال حاضر درگیر مسائل سالمندی است و نیاز به آسایشگاه سالمندی، افزایش یافته، چرا که علاوه بر جانبازان، همسر جانبازان، والدین شهدا با سن بالای ۸۰ سال و سایر مخاطبان نیاز به مراقبت سالمندی دارند و ما شاهد افزایش هزینه‌ها در این بخش هستیم.

قاضی زاده هاشمی افزود: برغم محدودیت بودجه ای با افزایش ۷۰ درصدی بودجه طی یکسال و با نگاه مطلوب دولت و مجلس همراه بودیم اما با توجه به بار مراجعه به جای هر نفر در سال ۱۳۹۹ ، اگر ده بار مراجعه داشته باشیم، طی دو سال ۵۰ درصد رشد در مراجعات به خدمات دارویی، تجهیزات پزشکی و درمان خواهیم داشت.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که نتیجه این همایش، منجر به اقدامات استاندارد، جریان سازی، گفتمان سازی و برنامه های راهبردی و جریان تبلیغی و تبیینی شود تا زودتر به گفتمان سالمندی برسیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز