خبرگزاری کار ایران

معاون حمل و نقل شهردار تبریز خبر داد؛

بهره برداری اولیه از پایانه لاله خط ۱ مترو تبریز

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۵۷۴۲

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز با اشاره به آماده‌سازی اولیه پایانه لاله خط ۱ مترو گفت: در حال حاضر با اتمام اقدامات زیربنایی، تمهیدات لازم برای ورود قطار به این پایانه انجام شده و بعد از ۱۱ سال انتظار بالاخره دو رام قطار وارد دپوی لاله شد.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز، یعقوب وحیدکیا با اعلام این خبر اظهار کرد: معمولاً در ابتدا و انتهای خطوط قطارشهری، فضاهایی با عنوان «دپو» یا «پایانه» و تعمیرگاه برای انجام فعالیت‌های تعمیر، پارک قطارها، شست‌وشو، انجام تست‌های ایمنی، اعزام قطار به خط و غیره در نظر گرفته می‌شود که بر همین اساس، در ابتدا و انتهای خط یک متروی تبریز فضاهای پایانه (ائل‌گلی و لاله) لحاظ شده و پایانه ائل‌گلی به مساحت تقریبی ۵/۷ هکتار، از سال ۱۳۹۴ به بهره‌برداری رسیده بود. اما پایانه لاله، با ۱۴ هکتار دارای فضایی به مراتب بزرگتر از دپوی ائل گلی بود.

وی افزود: در حال حاضر به همت عوامل اجرایی و پیگیری های متعدد ماه‌های اخیر، این پایانه آماده بهره‌برداری اولیه بوده و دو رام قطار بعد از سال‌ها انتظار وارد این پایانه شد.

وحیدکیا با اشاره به محدودیت موجود در دپوی ائل‌گلی برای پارک قطارها عنوان کرد: با آماده‌سازی پایانه لاله، این محدودیت‌ها رفع می شود؛ چرا که این پایانه، ظرفیت گنجایش ۲۰ رام قطار (صد دستگاه واگن) را در خود دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز به اعزام قطار و نقش آن در سرعت‌دهی به خدمات‌رسانی نیز اشاره کرد و گفت: با اتمام پایانه لاله، اعزام قطارهای فاز سوم (ایستگاه میدان کهن تا شهرک نور لاله) از این پایانه انجام می پذیرد؛ پیش‌تر اعزام و پذیرش قطار از دپوی ائل‌گلی انجام می‌گرفت که با بهره‌برداری از پایانه لاله، قطارهای فاز سوم به انضمام تمامی کارهای مربوط به تعمیرات سنگین، توقفگاه و سالن بازدید روزانه، سالن پارک و تعمیرات درزین، خط تراش چرخ واگن‌ها، انبار مرکزی و انبار غیرصنعتی، سالن تعمیرات زیربنایی، ساختمان سیگنالینگ و مخابرات، ساختمان ماشین امداد و نجات، باند فرود هلیکوپتر (بالگرد)، ساختمان پست برق، ساختمان اداری، خط تست و خط لوپ برای سر و ته کردن قطار در پایانه لاله انجام می‌پذیرد.

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با اشاره به نقش ساختمان و فضای مرکز آموزش سازمان در پایانه لاله خاطرنشان کرد: این مرکز با مساحت ۹۳۰ مترمربع با داشتن دستگاه سیمولاتور، یکی از منحصربه‌فردترین مراکز آموزشی مترو در ایران است که دو طبقه با ۹ اتاق با هزینه‌ای بالغ بر دو میلیون و ۴۸۰ هزار یورو (قیمت دستگاه سیمولاتور) و مبلغ دو میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان هزینه احداث ساختمان و غیره در محل پایانه خط یک متروی تبریز راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز