خبرگزاری کار ایران

همایش ملی تاثیر پسروی دریاچه ارومیه بر منابع خاک و آب در تبریز برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۵۵۵

دولت یازدهم، در اجرای طرح‌های عملی برای احیای دریاچه ارومیه اقدامات اساسی و قابل توجهی را در دست اقدام داشته و ما نیز به عنوان متولیان بخش کشاورزی وظیفه داریم در بستر سازی اجرای برنامه‌ها و طرح‌های پیشگیرانه در این حوزه، تمامی تلاش خود را در قالب جمعی ارائه و بکار بندیم.

ایلنا: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از برگزاری همایش ملی تاثیر پسروی دریاچه ارومیه برمنابع خاک و آب، یبه مدت دو روز در «سی‌ام مهر و اول آبان ماه» در تبریز خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا مسعود محمدیان در دومین نشست هماهنگی برگزاری همایش ملی تاثیر پسروی دریاچه ارومیه بر منابع خاک و آب گفت: چاره اندیشی برای احیای دریاچه ارومیه به دلیل تاثیرات مخرب آن برکشاورزی و اقتصاد منطقه ضروری و دانشگاه‌ها و مراکز علمی وتحقیقاتی کشور، قابلیت علمی بالایی برای ارائه طرح‌های اساسی در رابطه با مشکل پسروی آب این دریاچه داشته و در راستای استفاده از تمامی ظرفیت‌های علمی برای تداوم حیات تولید بخش کشاورزی در اراضی شهرستان‌های حاشیه دریاچه ارومیه، این همایش برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه هدف ار برگزاری این همایش تاثیر پس روی دریاچه ارومیه بر بخش کشاورزی است، افزود: بادهای نمکی اراضی زراعی و باغی حاشیه دریاجه ارومیه را تحت تاثیر مستقیم خود قرار داده و علاوه بر آن موجب خشک شدن قنات‌ها، چشمه‌ها و همچنین چاههای کشاورزی این حوزه شده و یا موجب شوری آن‌ها شده است.
محمدیان یادآوری کرد: اجرای قانون تعیین تکلیف چاههای غیرمجاز کشاورزی، پرداخت تسهیلات کم بهره برای حفظ مشاغل موجود منطقه، اجرای پروژه‌های آب و خاک طبق روال مناطق محروم با صددرصد اعتبارات دولتی می‌تواند از پیشنهادات مهم این همایش در کاهش اثرات مخرب پس روی دریاچه ارومیه در حوزه کشاورزی باشد.
وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران و بین استان‌های آذربایجان شرقی و غربی محصور و بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب‌شور جهان محسوب می‌شود افزود: شوری آب این دریاچه با غلظت بسیار بالا بوده و از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه رود، گدار، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا چای تغذیه می‌نماید.
ئیس سازمان جهادکشاورزی استان با تاکید به این موضوع که این حوضه با داشتن دشت‌هایی مانند دشت تبریز، ارومیه، مراغه، مهاباد، می‌اندوآب، نقده، سلماس، پیرانشهر، آذرشهر و اشنویه، یکی از کانون‌های مهم تولید محصولات کشاورزی در کشور به‌شمار می‌رود، گفت: دولت یازدهم، در اجرای طرح‌های عملی برای احیای دریاچه ارومیه اقدامات اساسی و قابل توجهی را دردست اقدام داشته و ما نیز به عنوان متولیان بخش کشاورزی وظیفه داریم در بستر سازی اجرای برنامه‌ها و طرح‌های پیشگیرانه در این حوزه، تمامی تلاش خود را در قالب جمعی ارائه و به‌کاربندیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز