خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

کاشت گونه‌های مقاوم به شوری در کاهش تاثیرخشکی دریاچه ارومیه موثر است

کد خبر : ۱۱۴۹۲۱

یکی از راهکارهای تغییر الگوی کشت درباغات، کاشت گونه‌های مقاوم به کم آبی بدون توسعه سطح زیرکشت وبا اعمال نظرات کار‌شناسان است، که پسته یکی از این گونه‌ها به شمار می‌آید.

ایلنا: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: جهت جلوگیری مدیریت یافته از کاهش احتمال فاجعه زیست محیطی در حاشیه دریاچه ارومیه، تغییر الگوی کشت به عنوان جایگزینی مناسب و راهکاری مفید درکاهش تاثیرخشکی این دریاچه در بخش کشاورزی، مورد توجه سازمان قرار داشته و به صورت جدی دنبال می‌شود.
به گزارش خبرنگار ایلنا مسعود محمدیان در جلسه بررسی راهکارهای مناسب برای اصلاح الگوی کشت در حاشیه دریاچه ارومیه و حمایت مستقیم از بهره برداران بخش کشاورزی در این منطقه اظهار داشت: یکی از راهکارهای تغییر الگوی کشت درباغات، کاشت گونه‌های مقاوم به کم آبی بدون توسعه سطح زیرکشت وبا اعمال نظرات کار‌شناسان است.
وی افزود: پسته یکی از این گونه‌ها به شمار می‌آید و بر اساس آخرین آمار موجود، سطوح زیر کشت پسته در سطح باغات استان، ۳۰۶ هکتار بوده که ۱۳۰ هکتار آن را باغات بارور و ۱۷۶ هکتار آن را نهال تشکیل داده و درحال حاضر متوسط تولید محصول پسته در هر هکتار ۷۳۰ کیلو گرم بوده و پیش بینی می‌شود در سال جاری ۹۵ تن پسته در باغات آذربایجان شرقی تولید و روانه بازار شود.
محمدیان خاطرنشان کرد: براساس بررسی‌های کار‌شناسی انجام یافته، بخصوص در اراضی زراعی و باغی شهرستانهای حاشیه دریاچه ارومیه درآذربایجان شرقی، اراضی مستعد شناسایی شده وجایگزینی آن با سایرباغات سردرختی که بر اثر خشکسالی و همچنین شوری خاک از بین می‌روند می‌توان با تولید و عرضه پسته تحول شگرفی را در اقتصاد مبتنی برکشاورزی این شهرستان‌ها پدید آورد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: مناطق یکانات، یامچی و کشکسرای شهرستان مرند، بندر شرفخانه، تسوج، شندآباد و قم تپه شهرستان شبستر، مایان شهرستان تبریز، ایلخچی شهرستان اسکو، گوگان شهرستان آذرشهر و رحمانلو شهرستان عجب شیر و بخش‌هایی از اراضی شهرستان‌های بناب و ملکان به لحاظ شرایط آب و هوائی و موقعیت جغرافیای مناطق مستعدی طبق نظرات کار‌شناسان مراکز تحقیقاتی برای جایگزینی باغات پسته بدون هرگونه افزایش سطح زیر کشت است.
لازم به ذکر است ارقام احمد آقایی، اکبری، اوحدی و کله قوچی از عمده‌ترین ارقام تولیدی پسته در آذربایجان شرقی به شمار می‌رود و ارزیابی‌های می‌دانی روی ارقام مختلف پسته نشان داده که ارقام احمد آقایی و اکبری، سازگاری مناسبی با شرایط اقلیمی استان داشته و توسعه سطوح زیر کشت با این ارقام در مناطق حاشیه دریاچه ارومیه، تداوم دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز