خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خبر داد؛

به خطر افتادن ۴۰ درصدی محصولات کشاورزی در پی تغذیه نامناسب

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۶۳۷

رسالت وزارت جهاد کشاورزی یک رسالت آموزشی و ترویجی باید باشد تا کاستی هایی که ناشی از مصرف بالای آب و کارآیی پائین کود و نحوه نادرست مصرف وجود دارد برطرف شود.

رییس جهاد کشاورزی مازندران گفت: مازندران به دلیل شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافیایی، از کشاورزی پر پتانسیلی برخوردار است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، دلاور حیدرپور در دومین گردهمایی سراسری مدیران ستادی و استانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی که در هتل سالاردره ساری برگزار شد اظهار کرد: شاید وسعت سرزمین مازندران در مقایسه با دیگر استان ها بزرگ نباشد اما مازندران به دلیل شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافیایی، از کشاورزی پر پتانسیلی برخوردار است.

وی با بیان اینکه کشاورزی مازندران ده درصد تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده است گفت: ۲۳ درصد تولید ناخالص داخلی و ۲۰ درصد اشتغال استان مربوط به بخش کشاورزی است.

حیدرپور خاطر نشان کرد: مازندران با وسعت ۲۴ هزار کیلومتر مربع، حدود ۳۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و ۱۵۰ هزار هکتار سطح زیر کشت باغی دارد که از ۳۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی سالانه حدود ۴۳۰ هزار هکتار به زیر کشت می رود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: ضریب کشت در هر هکتار در مازندران ۱.۴ است در حالی که در کشور ۰.۷ است.

وی یادآور شد ۶ میلیون تن محصولات کشاورزی در مازندران تولید می شود که نشان دهنده پتانسیل بالای تولید در استان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه با بارش ۶۵۰ میلیمتری در مازندران باید جزو استان های پر آب باشیم اما متأسفانه تنها حدود هفت درصد آب های سطحی ذخیره می شود.

وی گفت: ۴۳۰ هزار هکتار کشاورزی استان متکی به جریان به هنگام رودخانه ای است.

حیدرپور خاطر نشان کرد: با توجه به ویژگی هایی که کشاورزی مازندران دارد، تأمین نهاده ها برای تولید نقش بسیار کلیدی دارد.

وی ادامه داد: اگر تغذیه مناسبی در بخش کشاورزی و تولید وجود نداشته باشد ۴۰ درصد محصولات کشاورزی در معرض خطر قرار می گیرند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: مسؤولیت شرکت خدمات حمایتی گسترده تر از آن است که در تأمین کود خلاصه شود بلکه تهیه و توزیع انواع کود، نهاده ها و ماشین آلات از دیگر وظایف شرکت خدمات حمایتی است که می تواند برای کشاورزان بسیار کارگشا باشد.

وی ادامه داد: با توجه به قدم هایی که بخش خصوصی برداشته اما در برخی از مواقع مشکل تأمین بذر به خصوص برنج داریم و انتظار داریم شرکت خدمات حمایتی گسترده تر از قبل وارد شود.

حیدرپور خاطر نشان کرد: پروسه تولید بذر به خصوص برنج دارای اشکالاتی است که باعثمی شود برخی از مواقع کیفیت آن زیر سؤال رود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه تولید بذر تأثیر بسیار بالایی در تولید محصولات کشاورزی دارد گفت: با وظیفه سنگینی که شرکت خدمات حمایتی دارد می تواند برای تولیدکنندگان بسیار کمک حال باشد.

وی ادامه داد: متأسفانه امکاناتی که شرکت خدمات حمایتی از گذشته دارد استفاده نمی شود و ضرورت دارد در این زمینه با استفاده از تجربه گذشته و تکنولوژی جدید گسترده تر وارد شود.

حیدرپور تصریح کرد: متأسفانه در اکثر زمینه ها تولید در کشور آسیب دیده و رساندن کود به کشاورزان طی ۴ سال اخیر به شدت دچار تأثیرات منفی شده و سبب شده تولید کشور شدیداً تحت تأثیر قرار گیرد.

وی افزود: در دهه هشتاد ۴،۵ میلیون تن کود توسط شرکت خدمات حمایتی در کشور تولید و توزیع شد که در حال حاضر به ۱،۷ میلیون تن رسیده است که اگر نتوانیم تغذیه را در مزرعه و باغ گسترش دهیم با مشکل روبرو خواهیم شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: تأمین کود در آذر ماه سال گذشته به اندازه ای بوده که تمامی درخواست ها را پاسخگو بوده است. اما متأسفانه در حال حاضر کودها در انبارها انباشته شده و کشاورزان متقاضی خرید نیستند و وظیفه سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی این بخش این است که با آموزش و ارتقاء سطح مهارتی بهره برداران، مصرف را بهینه نماید.

حیدرپور اظهار کرد: متأسفانه مورد اتهام مصرف بی رویه سموم هستیم که موجب آلودگی و ناسالم شدن آب های زیرزمینی و بروز مشکلاتی برای خاک های کشاورزی است، در حالی که مصرف بی رویه کود و سم را قبول نداریم و میزان سرانه مصرف کود در ایران در هکتار کمتر از کشورهای اروپایی و آسیایی و حتی آمریکا است.

وی تصریح کرد: متأسفانه تکنولوژی سم پاشی ما با مشکل مواجه است که این امر کارآیی سم را پائین آورده و اتهاماتی که بر ما بدلیل استفاده زیاد از مصرف سم و کود وارد می شود قابل قبول نیست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطر نشان کرد: رسالت وزارت جهاد کشاورزی یک رسالت آموزشی و ترویجی باید باشد تا کاستی هایی که ناشی از مصرف بالای آب و کارآیی پائین کود و نحوه نادرست مصرف وجود دارد برطرف شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز