خبرگزاری کار ایران

کشف شواهد معماری و باستانیِ ساسانی در مسجد جامع ارومیه

asdasd
کد خبر : ۹۷۸۶۳۲

کاوش ضلع شرقی مسجد جامع ارومیه به کشف شواهد معماری و یافته های باستان شناختی از قرون میانه اسلامی،صدر اسلام و اواخر دوره ساسانی منجر شد.

به گزارش ایلنا، حامید نورسی (سرپرست کاوش ضلع شرقی مسجد جامع ارومیه) گفت: هدف اصلی از کاوش این فصل شناسایی بقایای معماری و شناخت لایه‌های فرهنگی در ضلع شرقی مسجد جامع ارومیه بوده است.

او با اشاره به فعالیت‌های انجام گرفته به منظور بازشناسی و بازسازی فضاهای معماری از بین رفته طی صد سال اخیر در ضلع شرقی مسجد جامع ارومیه خاطر نشان کرد: با توجه به تخریب‌های صورت گرفته، فعالیت‌های باستان‌شناسی در سطح هم تراز با گنبدخانه مسجد جامع آغاز شد.

وی افزود: با پیگیری روند کاوش در این ضلع از مسجد، آثار معماری همانند دیوارهای قطور سنگی، آبراهه، پایه ستون و سایر فضاهای معماری مورد شناسایی قرار گرفت.

این باستان‌شناس تصریح کرد: با توجه به دست آمدن یافته‌های باستان شناختی شاخص همانند انواع سفال‌ها و دیگر یافته‌های فرهنگی و مطالعات اولیه بر روی این یافته‌ها می‌توان اذعان کرد که این بخش از شهر ارومیه طی قرون میانه اسلامی، صدر اسلام و اواخر دوره ساسانی مسکونی بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با انجام مطالعات بیشتر طی فصل‌های آینده اطلاعات بیشتری از این بخش، طی ادوار مختلف تاریخی به دست آید.

نورسی در پایان خاطرنشان کرد: این فصل از کاوش مسجد جامع ارومیه با همت و حمایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان غربی و با مجوز ریاست محترم پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز